Hej vänner!

Äntligen börjar köksrenoveringen närma sig. Jag har sedan en längre tid funderat men inte riktigt funnit något bra svar (varit dålig på att bolla med kökslev också) på min fundering.

Det har blivit vanligare att se kök där man i bänkskåpen bara har en dörr/lådfront per stomme (se bild).
Det är dock också vanligt förekommande med kök där varje stomme har 2st lika stora lådfronter.

Min fråga är, innebär lösningen med endast en dörr/lådfront per stomme (se bild) att man får tumma på funktionalitet? Som jag förstår det innebär ju detta att om man vill ha lådor i stommarna måste dörren öppnas för att sedan komma åt lådorna (hyllplan är inte ett alternativ i bänkskåp enligt mig). Dvs att det blir ett extra moment jämföres med lösningen där man har 2st lika stora lådfronter per stomme. Givetvis kan det i vissa fall vara så att man har en extra mindre låda gömd bakom dessa ibland där det innebär samma "extra moment".

Har jag förstått det rätt? Hur är era tankar? Vad är bäst och varför?
 
  • Modernt kök med svarta skåp och enkel dörr/lådfront per stomme, diskbänk och matbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag känner några som har två lådfronter och fyra lådor per skåp, som besökare är det ganska förvirrande i mitt tycke, men det är ju inte jag som använder det var dag.
Det innebär också att alla undre lådor bli djupa att plocka ur, och kanske inte så intuitivt hur högt man får fylla dem.
 
BirgitS
Jag minns ett inlägg från en som hade dolda lådor och där personen skrev att man får ju noga tänka över hur man placerar saker för man vill ju inte behöva dra ut två lådor för sånt som man använder ofta. Själv skulle jag inte välja dolda lådor för jag skulle irritera mig på det (fanken nu måste jag dra ut två lådor igen för den där lilla prylen).
 
Bara för att något är modernt måste det inte vara praktiskt. Eller snyggt.

Jag tycker att det mest praktiska är tripp, trapp, trull med en låg låda högst upp, med god översikt, sen en mellan och en hög längst ner. Sen är det snyggt också, typ gyllene snittet.
 
  • Gilla
Zango
  • Laddar…
Gammelnörden
Grannarna i en ganska nybyggd villa har såna skåp med lucka och lådor innanför, så jag frågade vad dom tyckte. De var över lag positiva.
Det bästa var att man kunde kombinera olika sorters höga lådor och galler i samma enhet efter behov.
Med avstånd emellan lådorna kunde man knö i även lite skrymmande köksredskap eller ha det lite stökigt i lådorna. Inga skrymmande höga lådfronter till en grund låda för höga grejer. Att vatten och spill var enklare att torka bort och inte rann in i lådorna. Samt att man bara behövde tampas med en luckspärr till alla lådor (om man har sådana och barn) Dom gillande det enhetliga utseendet och såg bara fördelar med 60 cm breda lådor. Dom hade vant sig vid 2-stegs momentet ganska snabbt.
Nackdelen är att när man öppnar luckan och drar ut en låda så spärrar man utrymmet för andra att komma åt en pryl i en annan låda, om man står på fel sida av luckan. Ibland hakar en låda fast på gångjärnet. Samt handtaget på luckan närmast kylskåpet hade gjort fula märken på kylskåpsdörren, då en person öppnat och spärrat luckan i öppet läge när en låda dragits ut och en annan öppnat kylskåpsdörren.
Skåp med öppen lucka som visar inuti med blandade köksredskap i lådor och på hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet köksskåp med flera höga lådor staplade med diverse köksredskap och livsmedel, illustrerar effektiv förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Märken på kylskåpsdörren nära en kökslåda med metalhandtag, illustrerar slitage från sammanstötning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Värdelöst enligt mig att behöva dra ut först en låda och sedan en till för att ta fram en tesked. Sedan det omvända, skjuta in två lådor i stället för en. Eller den ännu sämre varianten att ha lådor innanför luckor. Inte lättarbetat för fem öre, och man ska väl inte behöva vänja sig vid något opraktiskt som Gammelnörden skrev ovan. Det bästa tycker jag är att ha en grund låda överst och sedan två djupa, gärna med Marbodal/HTH-designen där nedersta fronten är högre än mittfronten. Mycket snyggare än lika höga fronter som t ex Ikea och Vedum har.
 
Funktion i första hand om det är meningen att köket ska användas för matlagning osv.
 
  • Gilla
JuggeH och 1 till
  • Laddar…
Tack så mycket för eran input.

Roligt att höra Gammelnörden på era grannars input. Tack för att du tog dig tiden att höra och återberätta men också för bilderna.

Vet av lite erfarenhet att jag inte har något emot dubbelarbetet när det gäller att ha skåp uppdelade i 2x lådfronter. Måste känna av hur det är att ha en lucka dock. Blir ju precis som du nämner lite nackdelar i form av låsningar också, inte bara dubbelmomenten.

Välkomnar givetvis ännu mer input från den som har :)
 
Lucka bara på högskåp och överskåp. Skulle aldrig palla med tvåstegsmomentet och tycker inte det är snyggare heller. Fördelen att kunna justera efter behov ger ju ändå viss flexibilitet.

Design om det medger funktion. Jag försöker minimera störmoment så gott det går. Samma med vassa hörn på handtag, kanske snyggt men gör det ont går det bort ;)
 
  • Gilla
Sylvestris och 1 till
  • Laddar…
Nackdelar med att ha lådor bakom luckor:
- luckan måste öppnas rakt ut för att man ska kunna dra ut lådan och den tar mycket plats om den är 60cm bred
- ni kommer förmodligen att få skrapmärken efter lådorna på luckans insida
- gångjärnen gör att ni inte kan sätta lådor var som helst, ni tappar utrymme på bredden eller höjden (olika köksleverantörer har olika lösningar).
 
Funktion till 100%, men tyvärr har jag just flyttat in i ett hus med nytt kök fullt med korkade lösningar, som just dubbla lådor, minimalt med överskåp, en diskho som jag inte fattar vad man ska ha den till, vattenkran som är snygg men dålig, och sopskåp (låda) där typ inget av det jag brukar ha under diskbänken går att ha, o så vidare.
 
Jag röstar på designen. Det är mycket snyggare med en dörr per stomme. Funktioben vänjer man sig till efter ett tag.
Öppna en lucka för att komma åt lådor kan inte vara jätte jobbigt heller.
Kör på design då mår du bäst.
 
BirgitS
Känns ju lite 80-tal med luckor med utdragbara gallerhyllor/lådor bakom och alla som var vana vid det blev ju så glada när de stora utdragbara lådorna med lådfronter kom och gjorde det lättare. Jaja, allt går i vågor. :)
 
  • Gilla
fia_mstd och 3 till
  • Laddar…
Funktion före design säger jag, hur snyggt det än är så kommer man vara sur varje gång man använder det.
Dessutom tappar man helt funktionen att kunna ha det man använder mest längst ut och bara behöva öppna lådan 10-20cm om man har vanliga luckor framför.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Lucka framför lådorna skulle irritera mej för mycket men eventuellt en gömd låda i den översta låda. Vi håller också på och väljer om vi ska a 2 lådfronter eller 3. 2 är snyggast tycker jag men 3 är nig lite per praktiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.