Jag vågar knappt klippa gräsmattan nu när torkan råder. Jag har en bensindriven gräsklippare,och om en liten gnista från motorn skulle sätta eld på mattan skulle jag aldrig förlåta mig själv. Dom varnar ju överallt nu för gräs och skogsbränder för att det är så extremt torrt. Dessutom blir ju gräsmattan helt brun om man klipper kort.

Hur gör ni? Klipper ni ändå?
 
Roboten klipper och jag vattnar någon gång i veckan.

Det brukar väl inte slå gnistor om gräsklipparen?
 
Då länge man inte kör i sten är risken försvinnande liten. En gräsmatta har normalt sett för lite brännbart för att den ska brinna även om den är knaster torr. Men å andra sidan växer den ju inte heller.
 
Jag klipper när/om det behövs, vilket är väldigt sällan under dessa snustorra perioder. Som du skriver TS, gräsmattan blir brun (jag skulle vilja säga gul) om den klipps kort, därför kan det vara en idé att justera upp klipphöjden. Gräset klarar sig mycket bättre mot torkan om det får vara lite längre.

Jag är inte alls orolig över att råka elda upp gräsmattan med klipparen.
 
Klipper ned till 6-7 cm. Inte reflekterat över brandrisken.
 
Jag kör på lägsta med uppsamlare. Älskar när den är helgul och man bara behöver "damsuga" mattan. Lättare att få upp hundskiten oxå:p
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Jag kör på lägsta med uppsamlare. Älskar när den är helgul och man bara behöver "damsuga" mattan. Lättare att få upp hundskiten oxå:p
Du är nog din gräsmattas värsta fiende :rofl:
 
Jag är väldigt mycket nybörjare på gräsklippning och gräsklippare som går med motor. Och innan denna torka kom så försökte jag klura ut hur gräsklipparen fungerar och gräset blev under tiden väldigt högt....Därför är nu min gräsmatta väldigt grön och fin,men ovårdad :rolleyes:

Och eftersom jag är en sådan nybörjare,blev jag därför orolig att klippa gräset i torkan,men det verkar ju inte vara någon fara då. Skönt.

Då återstår bara att sätta igång en gräsklippare som jag aldrig använt tidigare....Det är en Husqvarna R147 och stod här när jag flyttade in. Har ingen aning om den ens fungerar eller ej. Har läst manualen tusen ggr men har man aldrig använt en sån här innan alls,så är det inte lätt att bli vän med den på ett ögonblick. Någon som har koll på hur den funkar.?
 
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Jag är väldigt mycket nybörjare på gräsklippning och gräsklippare som går med motor. Och innan denna torka kom så försökte jag klura ut hur gräsklipparen fungerar och gräset blev under tiden väldigt högt....Därför är nu min gräsmatta väldigt grön och fin,men ovårdad :rolleyes:

Och eftersom jag är en sådan nybörjare,blev jag därför orolig att klippa gräset i torkan,men det verkar ju inte vara någon fara då. Skönt.

Då återstår bara att sätta igång en gräsklippare som jag aldrig använt tidigare....Det är en Husqvarna R147 och stod här när jag flyttade in. Har ingen aning om den ens fungerar eller ej. Har läst manualen tusen ggr men har man aldrig använt en sån här innan alls,så är det inte lätt att bli vän med den på ett ögonblick. Någon som har koll på hur den funkar.?
Jag är ingen mekaniker men om du har en maskin utan chock, som din maskin kan ha, så kläm ihop säkerhetsbygel, dvs håll om handtaget och greppa bygeln framför. Dra sedan i startsnöret. Du känner när den får motstånd så ryck till då. Släpper du bygeln stannar motorn. Bygeln mot dig får maskinen att drivas framåt.
Lycka till! :)
 
FreQa FreQa skrev:
Jag är ingen mekaniker men om du har en maskin utan chock, som din maskin kan ha, så kläm ihop säkerhetsbygel, dvs håll om handtaget och greppa bygeln framför. Dra sedan i startsnöret. Du känner när den får motstånd så ryck till då. Släpper du bygeln stannar motorn. Bygeln mot dig får maskinen att drivas framåt.
Lycka till! :)
Lite pinsamt att erkänna detta,men hur ser jag om den har en chock eller ej? :)
 
Kolla i instruktionerna eller foto och lägg upp bilderna här så kan vi se...
 
Choken brukar antingen vara helt automatisk eller så aktiverar man den genom att dra upp gasreglaget maximalt. I det senare fallet får man dra ner gasreglaget lite efter att den startat. Det brukar i så fall stå "Start" eller liknande vid det läget. Ett helt separat chokereglage förekommer också, men är inte så vanligt på gräsklippare idag.
 
http://www.husqvarna.com/ddoc/HUSO/HUSO2007_SEsv/HUSO2007_SEsv__5312137-99.pdf

.
START AV MOTOR
(Fig.JII)
Efter att motorn har förberetts, startas den på följande sätt:
a)För motorer med chokesystem:
om motorn är kall, placera gasreglaget (13) i läget START
b)Håll in säkerhetshandtaget (14) för att möjliggöra start av
motorn. Håll säkerhetshandtaget intryckt mot handtaget
under startfasen och under det att ni använder maskinen
(den gör så att motorbromsen fungerar).
c) För motorer med primersystem:
tryck 3 eller 4 gånger på primerpumpen (2) som finns på
förgasaren;placera gasreglaget (13) i läget MAX.
För ytterligare information, rekommenderar vi er att konsultera
bruksanvisningen för själva motorn.

d)Starta motorn:
MANUELL START : (Håll in säkerhetshandtaget (14)).

Ta tag i starthandtaget (11) och drag i snöret utan
större kraft tills du känner ett motstånd som orsakas
av kompressionen, släpp sakta tillbaka snöret och dra
sedan bestämt ut snöret i dess fulla längd.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Kolla i instruktionerna eller foto och lägg upp bilderna här så kan vi se...
Får vänta med att lägga upp bilder till imorgon. Måste först prata med min datasupport. Datorn krånglar när jag ska lägga in bilder nämligen. Jag återkommer imorgon. Tack för ditt svar i allafall:)
 
F
Om klipparen stått länge och du inte ens vet om den funkar så hade det nog varit på sin plats med ett oljebyte till att börja med eller isllafall kolla oljenivån. Nytt tändstift, blåsa ur luftfiltret och ny olja får ofta liv i skiten och det behövs då och då.

Men jag antar att då det är en utmaning att ens starta den så är detta nåt du helt enkelt inte ror iland på egen hand?

Sen när du börjar klippa din förlånga grösmatta så ställer du upp klipparen på hög höjd och bara toppar gräset lite. Sen kan man succesivt sänka ett hack varannan vecka ungefär (vart 4:e-5:e klippning)
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.