harry73
Tänkte svara samma sak som @hempularen och höll på att klippa och klistra i PDFen.
Så här kommer de:
Under kapitlet med bygglovs och anmälanbefriade åtgärder står skyddad uteplats:
Utdrag ur en PDF med en illustration av ett hus och markering på texten "anordna en skyddad uteplats".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där även mur eller plank kan ingå i:
Utdrag ur dokument med texten "Skyddad uteplats" och markerade delar om mur och plank och 4,5 meter gränsregel.
Bygger man dessa lovbefriade åtgärder närmare gränsen än 4,5m, ska grannen godkänna åtgärden, annars blir de lovpliktiga
Utdrag ur byggregler om att bygga närmare gränsen än 4,5 meter och att grannars godkännande krävs.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Det kanske bara är bra med ett staket/plank, så ni slipper se dem - grannsämjan verkar körd I botten.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Tänkte svara samma sak som @hempularen och höll på att klippa och klistra i PDFen.
Så här kommer de:
Under kapitlet med bygglovs och anmälanbefriade åtgärder står skyddad uteplats:
[bild]
Där även mur eller plank kan ingå i:
[bild]
Bygger man dessa lovbefriade åtgärder närmare gränsen än 4,5m, ska grannen godkänna åtgärden, annars blir de lovpliktiga
[bild]
Är det inte en märklig regel. Vem vill bygga ett staket 4-5 meter från gränsen? Ett staket vill man ha vid gränsen.
 
BirgitS
N Yindysagh skrev:
Är det inte en märklig regel. Vem vill bygga ett staket 4-5 meter från gränsen? Ett staket vill man ha vid gränsen.
Det är väl inte direkt ovanligt med staket längs ett trädäck, men annars kan man ju bygga ett plank vid uteplatsen för att få extra vind- och insynsskydd där.
 
  • Gilla
Nillea och 2 till
  • Laddar…
Hej Jope,
Gilla läget.
Efter ett tag kommer ni att tycka att blev kanon med ett plank istället för en trist häck.
Vi tog väck en häck för några år sedan och smällde upp ett vitt plank istället med en rabatt med bl.a. rosor, lavendel och hortensia.
Bästa vi gjort i trädgården under 40 år.......
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Några frågor som kanske kan vara passande i sammanhanget:
Hur viktigt är det för dig att plantera en häck intill planket? Kan du i så fall hitta en häcksort som är så passande som möjligt, dvs klarar att växa intill planket?
Just nu är du j----gt irriterad - kan du tänka dig möjligheten att du kommer att kunna komma över att behöva leva med planket när det runnit lite vatten under broarna och din irritation kanske svalnat en smula?
Hur viktig är grannsämjan jämfört med din ovilja till planket?
Trots allt kan det vara så att grannarna har varit okunniga om reglerna kring att fråga alla fastighetsägare, och om de då uppfattat att det är ok att bygga planket, är det ju inte så konstigt om de reagerar negativt om ni ändrar er efter att planket kom upp (även om det gick väldigt fort).
Förstår din irritation och vill inte förminska problemet, men om man är väldigt arg kan det vara bättre att vänta med att handla tills man känner sig lugnare.
 
  • Gilla
Grävling15 och 6 till
  • Laddar…
Vanligtvis när man inhämtar grannars godkännande, som till exempel vid Attefallsåtgärder, så ska samtliga berörda sakägare ge sitt medgivande, alltså alla lagfarna fastighetsägare.
Om godkännanden ges muntligt är det upp till den som hävdar att det finns ett muntligt medgivande att bevisa saken. Därför rekommenderar kommunerna ofta att man gör det skriftligt. Bäst av allt om det sker på en ritning, så det är tydligt vad man godkänner, så slipper man tvister i efterhand.
 
  • Gilla
Sören_D och 2 till
  • Laddar…
J
Själv skulle jag dra öronen åt mig om grannen kom med papper och krävde underskrifter av alla. Bättre vore om folk stod för sitt ord. Jag tänka mig vilka ramaskri det skulle blivit om vi hörde om att en TS hade frågat sin granne om ett plank han ville sätta upp, och hade fått ett ja till detta. Nu kommer grannens sambo ut, efter att planket blivit byggt och kräver att det ska rivas eller flyttas en halvmeter. Nä du skulle ha frågat alla fastighetsägare innan du byggde så det är helt rimligt att du får stå ditt kast. Vem vill ha det så? Mitt råd är att acceptera läget och trivas med utsikten. Detta är inte för att strö salt i såren utan att koppla av och inte hetsa upp sig i onödan.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle inte dra i öronen om grannen kom och informerade om sina planer, undrar vad vi tycker och ger oss mer än 20 sek att svara (dvs dagar eller ett par veckor) och då ber signatur av ett skriftligt medgivande där placering och vad som skall byggas tydligt framgår. Då slår man alla flugor i en smäll.

Jag skulle dra i krafrigt i grannens öron om hen bad mig skriva under att " härmed samtycker blabla .. med att uppföra diverse ospecat bråte lite då och då i tomtgräns och gärna lite på fel sida om tomtgräns ibland också"

Ord i all ära men det är mycket enklare för båda parter om man har skrivit på ett rimligt genomaebetat underlag som specar exakt vad som är överenskommet.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
D dajaskazal skrev:
Några frågor som kanske kan vara passande i sammanhanget:
Hur viktigt är det för dig att plantera en häck intill planket? Kan du i så fall hitta en häcksort som är så passande som möjligt, dvs klarar att växa intill planket?
jope84 skriver i inlägg #10: "Ja det är ett färdigt, är inte fult eller så. Men är tveksamt till att häcken blir så fin när det står emot den.

Vi tog ned häcken i samråd med dem i våras, för att den var så ful. Så tänkte den skulle förnyas. Men den blir nog inte så fin när den inte får någon sol från ena sidan och kan inte klippas."

Vad jag förstår så fanns redan häcken där och grannen satt planket direkt mot häcken från sin sida. Vill väl slippa klippa sin sida.
 
Tydligen var det snabba ryck.
Om jag förstått reglerna rätt så har det inte lätt om du vill klaga, men ordet bör kan vara ifrågasatt.
Men under omständigheterna så skulle jag kollat med byggnadsnämnden, se nedan.

Muren eller planket får inte vara högre än 1,8 meter. Om uteplatsen, planket eller muren placeras närmare tomtgränsen än 4,5 meter krävs medgivande från berörda grannar. Medgivandet bör vara skriftligt. Ger grannarna inte sitt medgivande måste du söka bygglov. Då får byggnadsnämnden avgöra om du får bygga så nära tomtgränsen.
 
Mikael_L
S Sotared skrev:
Muren eller planket får inte vara högre än 1,8 meter. Om uteplatsen, planket eller muren placeras närmare tomtgränsen än 4,5 meter krävs medgivande från berörda grannar. Medgivandet bör vara skriftligt. Ger grannarna inte sitt medgivande måste du söka bygglov. Då får byggnadsnämnden avgöra om du får bygga så nära tomtgränsen.
Nu verkar du utgå ifrån att planket är en del av en avskärmad uteplats. Men det har vi väl inte fått klarhet om, i tråden?
Jag har hela tiden tänkt/trott det gäller ett långt plank längs tomtgräns, och då gäller annat, såsom vi rett ut tidigare.
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
borde vara bildkrav i sådanahär trådar ;)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Q jope84 skrev:
Hej undrar om det går åter ta ett medgivande om staket ?
De frågade min Sambo och hon sa ja, Hon var så korkad och frågade inget om hur de skulle göra och frågade inte mig.

Har inte tagit någon diskussion med dem pga de får hon göra nu när hon har ställt till det.
för plank är det tillstånd, staket får vara hur höga som helst
 
steffe gson steffe gson skrev:
för plank är det tillstånd, staket får vara hur höga som helst
Nu blev det allt tokigt, för skillnaden mellan plank och staket är just höjden. 110 cm är en vanlig höjdgräns på staket, men det kan variera lite mellan olika kommuner. Högre än så är det per definition plank elelr pergola.

Pergola är däremot bygglovsfritt, och skillnaden mellan plank och pergola är mängden luft. Mer än 50% luft gäller ofta, men det kan också variera i kommunerna och en del kräver 90% luft i pergola.

https://omvarldsbevakning.byggtjanst.se/artiklar/2015/april/tvist-om-plank-och-spalje-avgjord/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.