RoTe
Än idag byggs inte lägenheter med AC eller ens förberett för AC. Hur dyrt kan det vara att förbereda för ett utblås av AC aggregat?
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
RoTe RoTe skrev:
Än idag byggs inte lägenheter med AC eller ens förberett för AC. Hur dyrt kan det vara att förbereda för ett utblås av AC aggregat?
Jag tog upp ett hål i altandörren och monterade medföljande stos med lock. Men det var ju min dörr och inte hyrd.

Stickan
 
Jag tänkte också köpa en mitt enda alternativ är då att ha en slang i en springa i fönstret eller altandörren, någon som provat hur bra det blir?
 
A Andy78 skrev:
Jag tänkte också köpa en mitt enda alternativ är då att ha en slang i en springa i fönstret eller altandörren, någon som provat hur bra det blir?
Risken är stor att du suger in den varma luften genom fönstret igen. Du måste suga in så kall luft som möjligt in i huset och sedan blåsa ut den varma luften någon annanstans (gärna i andra änden av huset/lägenheten). Det får inte finnas möjlighet för luften att sugas in där du har utblåset, då lär inte ACn göra så mycket nytta annat än som en värmefläkt som imaginärt kyler luften men egentligen värmer den.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Jag tänkte också köpa en mitt enda alternativ är då att ha en slang i en springa i fönstret eller altandörren, någon som provat hur bra det blir?
Funkar ändå. Du kyler ju luften i rummet (portabel AC).
 
RoTe
Stickan56 Stickan56 skrev:
Jag tog upp ett hål i altandörren och monterade medföljande stos med lock. Men det var ju min dörr och inte hyrd.

Stickan
Min balkongdörr är helglas, däremot har jag ett mellanrum mellan balkongdörr och fönstret bredvid som består av en dubbelregel i trä, alltså 2x45mm. Denna tänker jag borde hålla om jag jackar ur hälften ur vardera regel och fäller in en långsmal anslutning som brukar funka med portabla AC.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Risken är stor att du suger in den varma luften genom fönstret igen. Du måste suga in så kall luft som möjligt in i huset och sedan blåsa ut den varma luften någon annanstans (gärna i andra änden av huset/lägenheten). Det får inte finnas möjlighet för luften att sugas in där du har utblåset, då lär inte ACn göra så mycket nytta annat än som en värmefläkt som imaginärt kyler luften men egentligen värmer den.
Fel. Hemma hos mig blev det svinkallt men det kan ju justeras.
 
En variant är att köpa AirBlock 360 https://luftmiljobutiken.se/produkt/airblock-360-fonstertatning/ som är en plastpåse med kardborre som du fäster runt fönstret.

Snyggare alternativ är att köpa Elektrolux AirFlower fönsterkit (givet att man kan köpa det separat) som är riktigt snygg lösning för fönster som vi har här i Sverige. https://www.electroluxhome.se/hem-hushall/klimat-ac/portabel-ac/exp26v578hw/

En liten fördel med den sistnämnda lösningen är att du "automatiskt" får friskluft och slipper öppna upp andra fönster. Speciellt viktigt är det då om du bor i ett gammalt hus med självdrag som annars riskerar att få in (gammal) luft från övriga lägenheter med obehagliga dofter som följd.
 
Vi har bara förlängt slangen och hängt ut den ut fönstret. Vi har iofs en Electrolux men det funkar kanon.
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Jag tänkte också köpa en mitt enda alternativ är då att ha en slang i en springa i fönstret eller altandörren, någon som provat hur bra det blir?
Funkar kanon
 
Bor i lgh. Öppnar bara dörren och släpper ut slangen på balkongen. Fungerar bra. Från 30 till 20 grader på typ 10-20 min.

Köpte min ac begagnad för typ 6-7 år sen för 500 pix... Verkar aldrig dö.
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Vi har bara förlängt slangen och hängt ut den ut fönstret. Vi har iofs en Electrolux men det funkar kanon.
Den varianten körde jag också. Inte så snyggt med en lång snabel ut genom fönstret men det fungerade.
 
Det verkar som om ni tror att en AC förflyttar luft mellan ute och inne. Så är det inte. En AC funkar som ett kylskåp, det är en värmeväxlare. Därför funkar det INTE att koppla den till ventilationen, det är ingen luft som ska byta plats mellan ute och inne. Utedelen tar upp värme från den omgivande luften, och överför den via kylmedia till innedelen. Ingen luft överförs mellan utedel och innedel. Det viktiga är att utedelen har MYCKET luft omkring sig. som den kan kyla. En friskluftsventil som går rakt genom väggen fungerar att använda, om slangen är lång nog och hålet stort nog att få igenom den. Men det gör ju att man inte har någon friskluftsventil i det rummet längre.
 
Där har du fel Anna_H. En "riktig" AC fungerar som du beskriver men denna snikmodell blåser ut varmluften i omvärlden och den måste ersättas inifrån rummet, dvs i förlängningen tas in genom en annan kanal eller ett fönster.
 
  • Gilla
possum77 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.