Det är inte klart ännu, då Kviks underleverantör av stenskivor gjort en rejäl blunder och kan inte leverera de skivor vi beställt utan de defekter vi påtalat. I väntan på nya stenskivor från annan leverantör är inte heller vatten eller spis eller fläkt inkopplade, inte heller är det kaklat. Men man ser ändå hur det utvecklas.

Köket var renoverat 1997 senast. Vi köpte huset i år.

Första bilden illustrerar så som köket såg ut t o m juli.

Edit: bilden kommer från mäklarens annons, därav det extrema vidvinkelperspektivet. Köket var 2,4 x 3,5 till ytan förut.
 
  • kok_fore.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här har det rivits friskt. Bla en mellanvägg till entrehallen är borta. Golvet är bortbilat. Ingen golvvärme under stengolvet. Brrr..
 
  • kok_under.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är stommar mm på plats.
 
  • kok_under2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och nu ser det ungefär ut så här. Återstår gör någon lucka, kakling, kran mm.
Lite surt att det nästan är färdigt och så måste vi vänta i tre-fyra veckor på nya stenbänkskivor.

Golvet är massiv 16 mm ekparkett lagt i fiskbensmönster med fris. Samma golv ligger i hela huset.
 
  • kok_under3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Trodde först att förstabilden var det nya köket :cool: Såg inte alls tokigt ut.

Det nya ser ut som alla andra kök som görs nuförtiden, helt okej men inte mer. Gillar för övrigt inte alls fiskbensmönster på parkett, känns 60-tal över det hela!
 
tank77 skrev:
Trodde först att förstabilden var det nya köket :cool: Såg inte alls tokigt ut.

Det nya ser ut som alla andra kök som görs nuförtiden, helt okej men inte mer. Gillar för övrigt inte alls fiskbensmönster på parkett, känns 60-tal över det hela!
Vilken tur att det sitter i ett 60-talshus. ;)
 
Snyggt - mycket snyggare än det gamla! Tuff detalj att ha kvar originalgolvet.
Det är Mano väl, från Kvik? Men inte den högblanka varianten?
 
Henriettae skrev:
Snyggt - mycket snyggare än det gamla! Tuff detalj att ha kvar originalgolvet.
Det är Mano väl, från Kvik? Men inte den högblanka varianten?
Det är standard-Mano. Högblank hade inte kommit när vi beställde.

Golvet är dock inte original. Det är helt nyinlagt för hand i hela huset. Men det blev inte mycket dyrare än laminat/lamell inkl arbete. Men det ger huset lite mer gedigen känsla. Trägolven och original-fönsterbänkarna i kalksten är det enda som faktiskt känns "på riktigt" i huset.
 
Ah! Var det inte jobbigt att lägga i fiskbensmönster?
 
Henriettae skrev:
Ah! Var det inte jobbigt att lägga i fiskbensmönster?
Hade en firma som gjorde det så det var inte så jobbigt. Har tummen mitt i handen.
 
dasjo skrev:
Hade en firma som gjorde det så det var inte så jobbigt. Har tummen mitt i handen.
[smiley=2vrolijk_08.gif]
Mellan tummen och en annan tumme. Kostnad per m2 ??
 
Buuzzz skrev:
[smiley=2vrolijk_08.gif]
Mellan tummen och en annan tumme. Kostnad per m2 ??
800 ink moms, arbete och material.

Edit: Ska tillägga att de gärna själva ville lägga fiskben. Hade egentligen tänkt be om fyrkantigt mönster som också var rätt vanligt på sextiotalet. Betydligt mindre arbete för dem. Men priset var detsamma, så det blev fiskben.
 
tank77 skrev:
Trodde först att förstabilden var det nya köket :cool: Såg inte alls tokigt ut.

Det nya ser ut som alla andra kök som görs nuförtiden, helt okej men inte mer. Gillar för övrigt inte alls fiskbensmönster på parkett, känns 60-tal över det hela!
VAAAAAD????
Fiskbensparkett som är det absolut snyggaste man kan ha på ett golv.Blir jag rik en dag så sliter jag ut vår ekparkett och lägger in samma, fina parkett som dasjo.

I övrigt så ser köket ktoppensnyggt ut, och snyggare kommer det att bli när det är klart. Vårt kök byggdes -96 och är nästan lika fult som erat ursprungliga. Efter nyår är det dags att riva ut. Längtar.
 
halloy skrev:
VAAAAAD????
Fiskbensparkett som är det absolut snyggaste man kan ha på ett golv.Blir jag rik en dag så sliter jag ut vår ekparkett och lägger in samma, fina parkett som dasjo.

I övrigt så ser köket ktoppensnyggt ut, och snyggare kommer det att bli när det är klart. Vårt kök byggdes -96 och är nästan lika fult som erat ursprungliga. Efter nyår är det dags att riva ut. Längtar.
Tack. Jag hoppas att det är tillräckligt neutralt för att hålla i många år. Det är ju helt klart ett fegare kök än det förra. Eftersom vi rev väggen till hallen också så blev det upplevda köksrummet över 30 m2.

Jag är inte rik. Men hela huset var i skriande behov av nytt golv, då var steget mellan att lägga in lamellparkett och riktig parkett inte så stort. Särskilt som det kan igga i hundratals år och slipas väääääldigt många gånger. Tycker också att parketten skänker lite värme till det svartvita köket, en värme jag försökt ta upp i persiennen. (oj vad jag fick argumentera med min hustru för att få sätta upp den "Träpersienn - guuuuud vad åttiotal!")
 
dasjo skrev:
(oj vad jag fick argumentera med min hustru för att få sätta upp den "Träpersienn - guuuuud vad åttiotal!")
Jo, de kan vara 80-tal men inte alls i ert kök. Precis som du själv säger så "lyfter" de köket lite! Men akta dig för att dra upp dem helt = 80-tal. Nej, helt nere eller halvvägs upp ska det vara.

Kanonsnyggt kök!

/FlitigaLisa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.