Hej!
Vi bor på gavelradhus i en samfällighet. Längs med gaveln fasaden finns en rabatt som tillhör samfälligheten. På besikningsprotokollet står det att i grundmuren mot gaveln finns det tecken på utvändigt fuktbelastning och besiktningsman har sagt att rabatterna och jord kan bidra till problem och att de bör ersättas med dränerande material. Två grannar kommer och vattnar rabatterna och fasaden ofta. Fast att jag har förklarat problemet. Jag har skickat förfrågan till samfällighet om att ta bort rabatterna och inväntar svar. Vad har man för rättigheter i denna fall? Grannarna vägrar förstå och de fortsätter att vattna samt säger att de vill ha grönt där fast det påverkar huset negativt.
 
Du har väl rättigheten att slippa att någon person vattnar på ditt hus.
En normal tillsägelse borde ha räckt tycker jag.

Svårt att säga mer än så utan att se hur rabatt och hus ser ut.
 
Här är bild
 
  • Träfasad på byggnad med litet fönster och gröna buskar längs en gata i soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
Ja det är inte optimalt att få upp vatten på träväggen och stänga in fukt med växtligheten.
Skriv en motion till årsmötet om att växterna ska tas bort.
Prata med ordförande i förening och framför din åsikt.

Normalt tänkande människor skulle ha upphöra med bevattning om husägaren sa till om detta.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Tack för svaret, jag håller med..
 
Det måste vara en rätt vanlig situation, tänker att man gjorde så hela 70-talet. Antar att ni har en inredd källare där också, eller? Ser iofs inga källarfönster.

Är ni flera som har samma situation kanske ni kan prata ihop er med andra gavelboende och tillsammans motionera i frågan. Rabatterna ser ju ändå drägligt breda ut, så ni kanske kan gräva ut, sätta platonmatta och ha 10-15 cm grus och låta rabatten återplanteras en liten bit ut från huset. Knepigt läge när ni inte själva äger marken utanför gaveln utan den är föreningens (så tolkar jag det i alls fall, äger ni marken är det ju bara att gräva och grusa).
 
  • Gilla
LPF
  • Laddar…
Samfäldighetsmark som ingen sköter om
 
  • Gilla
LPF
  • Laddar…
T Polos skrev:
Samfäldighetsmark som ingen sköter om
Ja, fast grannarna sköter om den genom att plantera och vattna vilket jag tycker är olämpligt med tanke på förhållanden i grunden och att fasaden kan skadas. Jag vill sätta dränerande material.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det måste vara en rätt vanlig situation, tänker att man gjorde så hela 70-talet. Antar att ni har en inredd källare där också, eller? Ser iofs inga källarfönster.

Är ni flera som har samma situation kanske ni kan prata ihop er med andra gavelboende och tillsammans motionera i frågan. Rabatterna ser ju ändå drägligt breda ut, så ni kanske kan gräva ut, sätta platonmatta och ha 10-15 cm grus och låta rabatten återplanteras en liten bit ut från huset. Knepigt läge när ni inte själva äger marken utanför gaveln utan den är föreningens (så tolkar jag det i alls fall, äger ni marken är det ju bara att gräva och grusa).
Det är souterränghus. Hur gör man för att ersätta mot dränerande material? Hur mycket måste man gräva och vad sätter man i sen?
 
Jag hade lagt dansk svart/vit sjösten. Vill man sedan ha något grönt kan man ställa dit några blomkrukor.
 
  • Gilla
LPF
  • Laddar…
E etompau skrev:
Jag hade lagt dansk svart/vit sjösten. Vill man sedan ha något grönt kan man ställa dit några blomkrukor.
Tack, hur mycket gräver man?
 
Gräv bort ca 10-15 cm av jorden. Lägg på en markduk och sedan fyll ut med sjösten.
Kanske mer en kosmetiskt åtgärd än en dränering.
 
  • Gilla
LPF
  • Laddar…
Lägg med lutning mot asfalten så vatten kan rinna ut på gatan
 
E etompau skrev:
Gräv bort ca 10-15 cm av jorden. Lägg på en markduk och sedan fyll ut med sjösten.
Kanske mer en kosmetiskt åtgärd än en dränering.
Ja men man får bort rabatterna och rötterna som binder fukt samt att kanske grannarna slutar vattna fasaden då. Vill man göra en ordentlig dänering då? ska man gräva mer?
 
Du bör gräva ner till sockeln, alltså där betongplattan sticker ut lite utanför väggen, sen sätta på platonmatta och fylla med dränerande material (makadam utan 0-fraktion) samt lägga markduk mellan gruset och jorden utanför. Jag vet inte om det spelar så stor roll hur brett man har grus, normalt fyller man bara igen grävbredden med grus, det är ju lite knöligt att fylla tillbaka 20 cm grus och 30 jord utan att det ena rasar in i det andra.

Sen vet inte jag heller hur mycket du behöver dränera egentligen, och hur mycket det bara handlar om att få bort växterna, men ska man ändå dit och gräva är det nog lika bra att göra det ordentligt.
 
  • Gilla
LPF
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.