Hej alla ellärda

Behöver ha hjälp med regler som gäller idag, vi har en sommarstuga där fyra grannar anlade en gemensam vattenbrunn i början av 70 talet och eftersom borrhålet som är på vår tomt var närmare grannen så drogs även elen därifrån till själva pumphuset, men själva pumphuset står alltså på vår mark. Jag har nu upptäckt att anläggningen inte har någon jordfelsbrytare. Jag har låtit installera en egen undercentral i vårt gemensamma pumphus (pga andra arbeten) och den undercentral har en jfb så det vore lätt att bara ”klippa grannens elkabel” och be elektriker fixa detta på ”rätt sätt”. Det finns en egen elmätare som vi lät sätta upp i slutet av 90 talet för inte grannen skulle behöva betala all el själv utan vi skulle kunna dela elförbrukningen på 4 för själva pumphuset. Men elmätaren sitter bara före själva inkopplingen i pumphuset och har inget med något abbonemang att göra.

Fråga 1: Är det ett måste att flytta över elanslutningen från granne till vår fastighet, då pumphusanläggningen från grannen inte har eget abonnemang eller finns/fanns inga regler kring detta på 70 talet så man kan låta detta vara som det är idag ?

Fråga 2: Finns det någon anledning att inte installera en jordfelsbrytare till pumpanläggningen ?
(Pumpen som förser oss alla med vatten idag sitter nere i den borrade brunnen på ca 100m)


Med vänlig hälsning
Bosse
 
Har du dragit dit egen el till pumphuset?

Att el till pumpen kommer från en annan fastighet är väl formellt fel men det skulle JAG fullständigt skita i.
JFB är bra men inget krav i gamla anläggningar och är pump och belysning fast installerat så är det ingen krav på JFB

Protte
 
Det är ju olämpligt att ha matning från olika abonnemang och fastigheter till samma pumphus. När du nu ordnat el dit vore det som du säger enkelt att lägga pumpen på "rätt" del och fimpa gamla matningen hos grannen. Bara att flytta med mätningen för pumpen och du som drar av den förbrukningen istället. Det kan av driftsäkerhetsskäl vara vettigt att lämna den utsatta pumpen utan JFB den är fast ansluten men håll övrigt under JFB.

Över prototypen kan om det vill sig så numera åkallas så mycket byråkratisk dynga att hans skita i är väldigt lättviktigt i sammanhanget. Jag håller med honom men när du redan har det ordnat så att det enkelt kan bli formellt rätt samtidigt tekniskt bra är det inte mycket att tveka över.
 
Tack för svar
Som svar på din fråga
Nej eller ja
Elen har dragits in i pumphuset av en behörig elektriker från vår central, så det är en ny undercentral som installerats i pumphuset och som används till en annan anläggning på vår tomt och jag kommer även att använda denna undercentral till ett förråd som kommer att byggas på vår tomt i nära anslutning till pumphuset.

Men hjälp mig som inte förstår ”bättre”

Min fråga om jfb är, även om det inte är nödvändigt att komplettera gamla installationer gissar jag på att det inte skadar och att den skyddar om något skulle bli fel ?
/B
 
Hej igen
Det var prottes svar jag svarade på
Med vänlig hälsning
B
 
Hej GK100

Det var så jag tänkte och så får det bli.
Jag ber elektrikern fixa detta så allt blir som det ska vara och man slipper alla problem i framtiden och barn och barnbarn är tryggade/B
 
Hej igen GK100
Du skriver att det av driftssäkerhetskäl är bättre att lämna pumpen utanför en jfb men är det bättre av säkerhetsskäl att installera en jfb
Låt sägs om det blir fel på pumpen och någon skulle få ”ström” genom sig, eller fungerar det inte så ?
/B
 

Bästa svaret

En pump nere i brunnen med lång kabel ger ganska ofta även när de är i princip "felfria" så mycket läckström att en JFB 30 mA för personskydd kan börja lösa ut och ge onödiga driftstörningar i vattenförsörjningen. Samma för diverse transienter på elnätet tex pga åska (inte direkta nedslag) eller olika kopplingar högre upp i nätet som får en bättre väg via den långa delen kabel och pump i foderrör och närliggande berg samt vatten, ger också lätt felutlösningar.

Du får värdera de olika riskerna men just elfaran pga att du kör ett hanterbart objekt som pumpen utan JFB är mycket liten. Dels kan man se till att den är mycket korrekt ansluten på alla sätt och särskilt skyddsjorden dels är det ganska speciella förutsättningar som ska till om det ska uppstå sån fara. Den är förhoppningsvis ansluten med plastslang så även ett fel i pumpen som inte tas omhand pga avbrott i PE ger bara i mycket extrema närmast teoretiska fall något problem. Ett sånt fel utvecklas även relativt snabbt så att annan överledning sker och säkringar, motorskydd löser oavsett. Vid service eller ev felsökning kan det givetvis finnas några fall där faran ökar men det ska ju i den bästa av världar ske av någorlunda kunniga personer.

En medelväg om du ändå lägger om kan vara att du sätter en JFB extra bara för pumpen dvs den del som tidigare matades från annat håll. Då berörs bara den delen ostört av andra ev isolationsfel och om det löser ut bör det vara tecken på att det ändå inte står rätt till som en tidig varning. Så kan du göra om du känner dig orolig över frågan men själv skulle jag hellre se till att allt är i bästa skick installationsmässigt i den delen i stället.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Toppensvar
Jag förstår nu hur man ska tänka

Jag får prata med elektrikern när han kopplar om anläggningen hur han vill göra
Tack för hjälpen Gk100
Med vänlig hälsning
Bosse
 
Det är tom så att vissa pumpfabrikörer "säger" att deras pumpar INTE ska skyddas av en JFB. Just för dom skäl som GK100 anger.
 
Att de säger så är sant men några skäl anger de inte och i en del fall med t ex dränkpumpar för avlopp är jag starkt tveksam till om de har några faktiska skäl.
 
ok tack än en gång för era svar
Elektrikern få testa vilket som fungerar när han installerar om
/B
 
Bo eftersom jag vid upprepade tillfällen "sett" att djupbrunnspumpar har problem med läckströmmar samt vid upprepade tillfällen talat med tillverkare eller deras representanter vill jag påstå att det är/har varit problem med driftsäkerheten på just sänkpumpar och JFB som GK100 skriver.
 
E elmont skrev:
Bo eftersom jag vid upprepade tillfällen "sett" att djupbrunnspumpar har problem med läckströmmar samt vid upprepade tillfällen talat med tillverkare eller deras representanter vill jag påstå att det är/har varit problem med driftsäkerheten på just sänkpumpar och JFB som GK100 skriver.
Ok
Finns det något annat sätt att skydda sig mot eventuella risker eller är risken ”så liten att den är försumbar” så det räcker med säkringar
 
Redigerat:
Du behöver inte utesluta pumpen från en JFB utan gör då som GK100 säger och ge den en separat JFB. Med allt i bra skick ska den inte lösa en JFB med märkutlösningsströmmen 30 mA vid normal drift, men är man tveksam kan man välja 300 mA. Den kan fortfarande lösa för onormala fall som åsköverspänningar etc men med en separat JFB slocknar inte hela anläggningen.

Den risker en JFB skyddar mot är dock små. Det är främst isolationsfel i den del som ligger ovan jord som kan utgöra en risk. Pumpen sitter långt ned i borrhålet och ska inte kunna spänningssätta foderröret. Kabeln i röret är visserligen utsatt men annars är det sällan som fast installerade kablar och utrustning spontant ger jordfel utom när getingar etc får tillträde till att bygga bo i kapslingar...
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.