Ett klädsträklmed kläder på tork. Den som vattnar på detta och framhärdar det är ok är en idiot. Nästa steg, en ställbar vattenspridare som din son riktar precis mot grannens dörr. Varje gång grannen vattnar din tvätt får han en välriktad stråle rätt in i hallen... :) Sen kan din son erbjuda att ge bort sin ställbara spridare mot fred och löfte om att inte vattna hans hus.

Visst har man vattnar så några droppar träffar gatan, staket eller liknande men att vattenbegjuta någon annans egendom är fan inte ok vad det än är...
 
  • Gilla
marita08 och 2 till
  • Laddar…
K Krister Zwinto Emtweden skrev:
det handlar ju om en vattenspridare...inte en högtryckstvätt...jisses...

säger som någon innan här skrev... klarar inte huset att stå utomhus så är det felkonstruerat.... Hela grejen handlar ju bara om att man ska GNÄLLA för gnällandets skull... ÄVEN om det är fönster på sidan som får sig en liten dusch av en vattenspridare så ska ett normalt byggt hus tåla det
Hus är konstruerade för vatten som kommer uppifrån. Och det lär vara betydligt mer än en liten dusch. I detta fall är ju inte allt färdigmålat dessutom!
 
  • Gilla
vcx och 5 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Jag det var ju en jättemogen lösning
Ja eller hårt mot hårt. I bland måste man helt enkelt sänka sig till samma nivå.
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Den nya gruppen med sällanpostare, som tycker att TS är löjlig, har uppenbarligen inte förstått vad det handlar om. Det är inte ett litet stänk på fönstret. Det är en granne som skiter i TS son, och faktiskt medvetet provocerar. Han tar tomt i anspråk utan att diskutera saken eller vänta på beslut. Han skiter i att ts har rätt til en p-plats. Nej det är inte tredje världskriget, men alltjämt upptakten till ett jobbigt grannproblem.

Som ni önskar, ryck på axlarna eller knyta näven i fickan, är just sådan feghet som förstör samhället. Det är en förening, inte ett eget hus i skogen. Bor man i en brf så skall man utgå från att man måste samsas med grannar.
 
  • Gilla
Anonymiserad 138107 och 16 till
  • Laddar…
Jag är en stark förespråkare av tre ord. Varför. Hur. Vad. I den ordningen.
Varför gör ni något.
Hur gör ni något.
Vad gör ni för nåt.

Här har ni missat en av dem. Hur.
Ni vet varför ni tar åtgärder mot grannen och föreningen. Ni vet vad ni har gjort hittills. Men sättet ni gjort det på har uppenbarligen varit fel, för det har inte givit effekt.

Mitt första förslag till er och sonen är enkelt, men svårt att driva igenom. Sluta vara offer! Ni ser er själva antagligen inte som det, men grannarna verkar vara typen av människor som brer ut sig på andras bekostnad så länge ingen tar strid. De lever på det faktum att de flesta människor inte vågar eller orkar sätta emot.
Ibland behövs det mer handfasta åtgärder.

När ni pratar med grannen ska denne förstå att det kommer vara jobbigt att ignorera er. Sättet att framföra en åsikt är ofta mer effektivt än åsikten i sig själv. Sakligt, tydligt, utan utrymme för tolkning eller förhandling. Tala om för grannen! Fråga inte!

Hjälper inte prat är det tyvärr så att man kanske fåt åtgärda det själv. Rikta om spridaren på grannens hus mm. Själv skulle jag ha en approach som antagligen gjorde att spridaren inte går att använda mer.

Angående parkeringsplatsen är det enkelt löst genom att ställa nåt på den som gör att det inte går att parkera där. Köp ett gammalt släp eller något annat som kan ta upp platsen så länge.

Sakligt, tydligt, artigt. Det är inte vad, utan hur, det sägs.
 
  • Gilla
Anonymiserad 138107 och 7 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Reningsteget från råvatten till dricksvatten.
Så ja, de går bland annat pga bevattning på högvarv.
Hur kommer vattnet från buskarna till reningsverket?
 
Jag har rensat bort tjafs och otrevliga inlägg som inte hjälper TS att lösa problemet.
/Moderator
 
  • Gilla
seniorkonsult och 4 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Hur kommer vattnet från buskarna till reningsverket?
Vattnet renas till dricksvatten innan det kommer till buskarna. Det är i huvudsak den reningen som är problem på flera ställen nu
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
K Krister Zwinto Emtweden skrev:
Men herre gud... detta var det dummaste jag läst någonsin...
Inte konstigt att det blir konflikter mellan grannar om man är så känslig att man stör sig på lite vatten... ( ställer du in attefallshuset i nåt tält eller så när det regnar ? )

Absolut det fjantigaste gnäll jag har läst.
Det var en ytterst korkad kommentar! När du bevattnar underifrån så tränger det in i isolering och förstör stommen, men du kanske kan leva med det Krister?
 
Jag vattnar ofta i STEREO! :cool::cool:

På så sätt slipper jag få vatten där jag inte vill, såsom på gatan, fasaden, på grannens tomt, och på altanen. Ordna med en Y-koppling, två slangar och en extra spridare. Flödet i respektive slang kan regleras vid Y- kopplingen, för tex större och mindre bit av gräsmattan. Funkar jättebra. Blur mindre känsligt för vind. Fördelen är att vattnet hamnar där det ska och du får också ut mer vatten på kortare tid på en precis yta.

Förslag: Skänk grannen denna utrustning mot att han lovar att använda den. Kostar max 1000 kr.
 
  • Y-koppling med två vattenslangar och spridare på stenplattor bredvid gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan inte bidra med fler råd till TS, det finns ju massor sådana här. Men en reflektion är att det ofta är knepigt i nybyggda föreningar så länge som det är en styrelse som byggföretaget råder över. Normalt bör styrelsen kunna agera på något sätt vid diskussioner mellan boende, men det gör knappast en byggmästarstyrelse som inte ser saken långsiktigt. För ett par veckor sedan hade vi en tråd här om ett garagebygge direkt utanför fönster till en nyinflyttad . Jag tror inte vi fick veta hur det gick. När det i praktiken inte finns en fungerande styrelse blir det djungelns lag där fräcka personer mutar in fördelar, som de sedan säkert får behålla genom att hänvisa till praxis.
 
Om jag läste rätt så är det 2 grannar som vattnar varsin fasad, den ena med egen villa och den andre har hus i samma brf som ni bor i.

Försök få han som bor i brf att inse att skadorna spridaren orsakar är ni alla med och betalar pga det är föreningens ansvar, med risk med höjda avgifter som följd.

Han kanske inte inser att underhållet av fasaden är gemensam?
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Jag kan inte bidra med fler råd till TS, det finns ju massor sådana här. Men en reflektion är att det ofta är knepigt i nybyggda föreningar så länge som det är en styrelse som byggföretaget råder över. Normalt bör styrelsen kunna agera på något sätt vid diskussioner mellan boende, men det gör knappast en byggmästarstyrelse som inte ser saken långsiktigt. För ett par veckor sedan hade vi en tråd här om ett garagebygge direkt utanför fönster till en nyinflyttad . Jag tror inte vi fick veta hur det gick. När det i praktiken inte finns en fungerande styrelse blir det djungelns lag där fräcka personer mutar in fördelar, som de sedan säkert får behålla genom att hänvisa till praxis.
Det där blir ju inte så mycket bättre sedan i en förening med 3 medlammar. Alla måste ingå i styrelesen.
 
  • Gilla
matsgran och 2 till
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
TS kanske ska fundera på sin egen sidas smidighet i det hela.

Jag menar inte att grannarna gör eller har rätt, men att i samma andetag som ett ”riktigt” problem tas upp beskriva det som ett problem att sonen som inte har bil inte kan vara säker på att en parkeringsplats han inte utnyttjar inte alltid står tom innan föreningen ens övergått i de boendes vård...

Att det här resulterar i råd om att sälja förefaller mig absurt. Sonen mår nog bra av att lära sig hantera grannar och andra människor han har att göra med. Såna här problem löser folk dagligen genom att prata med varandra.

Med det sagt, undantaget vissa rundstrålande vattenspridare kan man nog ställa in bevattningsytan med reglage på alla vattenspridare som sålts de senaste 50 åren, och en ny kostar max ett par–300 kr. Och annars kan man som sagts reglera det med vattentrycket. Han kanske kan titta gemensamt med grannen hur man gör eller föreslå en mer lämplig variant?

Eller så skyr han alla små problem och flyttar, eller börjar ägna sig åt skadegörelse riktat mot småsaker och andras bilar när han stör sig på något eller hotar (själv eller genom ombud) andra som gör ”fel”. Det finns som alltid flera val man kan göra här i livet – vissa bättre än andra.
Tror inte att du skulle acceptera att grannen förstörde din egendom medvetet, samma granne sitter i styrelsen. TS har pratat med grannen och han vägrar göra någonting. Det är i vilket fall inte en granne jag skulle vilja ha och kommer bara att orsaka problem, såna personer förstår bara om det drabbar dom själva så det är den sidan eller flytta

Det framgår som att TS redan har varit smidigt, vad mer anser du att han kan göra eller fundera på? Du kanske skulle läsa igenom ordentligt innan du lägger över problemet på TS
 
  • Gilla
AMR74 och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det där blir ju inte så mycket bättre sedan i en förening med 3 medlammar. Alla måste ingå i styrelesen.
Det stämmer, själv skulle jag inte vilja bo i liten förening, under tio bostäder, eller stor förening, över hundra. En medelstor med 20-50 har nog bäst förutsättningar att vara så liten att det blir gemenskap och inte så stor att det är anonymt
 
  • Gilla
emmel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.