T toyboy skrev:
Men ägaren sa att ingen förruttnelse uppståt och då är ju inte maten förstörd så jag förstår inte problemet ?
Man fryser in mat för att kunna ta ur maten ur frysen för att äta vid behov.
Själva lagringen i frysen görs för att inte maten skall fördärvas under tid.
När en frys har tinat kan man säga att maten har fördärvats då man inte kan äta allt med en gång vare sig man vill eller inte.
Problemet är alltså inte att maten blivit dålig, men den klassas som fördärvad då den inte går att frysa in igen, för då blir den fördärvad då också.
Detta är något som de flesta som äger en frys redan förstår ;-)
 
  • Gilla
jleol
  • Laddar…
S Saxdaling skrev:
Så bar att du gillar att märka ord. Syftet med mitt inlägg torde ha gått fram ändå hoppas jag.
Nej jag märker inte ord utan jag korrigerat rent faktafel.
 
  • Gilla
jonko och 4 till
  • Laddar…
När en VVS-are gjort fel hos mig var det väldigt viktigt att det var hans bolag som skulle ta smällen. Det är enbart med bilar som försäkringsbolag gör upp mellan varandra. Smidigt för kunden men funkar tyvärr inte så vid hemförsäkring tydligen.
 
Man blir inte förstörd av att frysas om. Men den blir ju inte roligare av det. Nu uppfattade jag det som att det varit utan ström ganska länge.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
En hem/villaförsäkring är utformad (försäkringspremie, självrisk, försäkringsbelopp etc.) för att försäkra skador som en hem/villaägare orsakar eller drabbas av som inte någon annan bär ansvaret och kan hållas ansvarig för.

Hantverkarens försäkring är utformad för dennes motsvarande risker.

Att använda fel försäkring är någon form av försäkringsbedrägeri som drabbar försäkringsbolaget och de försäkrade kollektivt (på sikt).
 
  • Gilla
Centermonterad_tumme och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Man fryser in mat för att kunna ta ur maten ur frysen för att äta vid behov.
Själva lagringen i frysen görs för att inte maten skall fördärvas under tid.
När en frys har tinat kan man säga att maten har fördärvats då man inte kan äta allt med en gång vare sig man vill eller inte.
Problemet är alltså inte att maten blivit dålig, men den klassas som fördärvad då den inte går att frysa in igen, för då blir den fördärvad då också.
Detta är något som de flesta som äger en frys redan förstår ;-)
Det är en myt att det inte går att frysa in igen! Prova får du se

I vissa falla kan det bli en kvalitets försämring men som i hans fall så går det att steka upp den eller göra grytbitar osv
Poängen är att som en del säger att man ska stämma hantverkaren känns ju helt absurt....kunden får bereda en del mat ge bort göra grytbitar att frysa in. hantverkarn betalar en del om han har lite moral och samvete.
Kan garantera att det ligger på kunden att ha koll på att hans egen frys är kall.
(Sen föstår jag också frustrationen över köttet och ilskan mot hantverkaren hade känt precis likadant.)
 
S
T toyboy skrev:
Det är en myt att det inte går att frysa in igen! Prova får du se

I vissa falla kan det bli en kvalitets försämring men som i hans fall så går det att steka upp den eller göra grytbitar osv
Poängen är att som en del säger att man ska stämma hantverkaren känns ju helt absurt....kunden får bereda en del mat ge bort göra grytbitar att frysa in. hantverkarn betalar en del om han har lite moral och samvete.
Kan garantera att det ligger på kunden att ha koll på att hans egen frys är kall.
(Sen föstår jag också frustrationen över köttet och ilskan mot hantverkaren hade känt precis likadant.)
Ja för man vill säkert förstöra fint kött genom att göra nån äcklig gryta på det. Gryta gör man på skräpet som inte går att göra riktig mat av.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Ja för man vill säkert förstöra fint kött genom att göra nån äcklig gryta på det. Gryta gör man på skräpet som inte går att göra riktig mat av.
Som om du vet om han är bra eller dålig på att laga mat och vad är riktig mat då ? Skräpet ? Vad är det för kött i boeuf bourguignon? Något säger mig att det inte är du som lagar maten hemma.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
S Saxdaling skrev:
Ibland förundras man över hur okunnig man kan vara när man skriver här.
Om fryst mat har tinat får den inte frysas om. har du tänkt att TS ska njuta av kilovis med kött, pizzor, mm samma dag som han såg förödelsen?
Har du aldrig känt till att det finns ett bäst-före datum på färskvaror i butiken? Dagen efter får maten inte säljas men att påstå att den skulle vara rutten är väl lite väl barnsligt.
Vem säger att mat inte får frysas om ?
Det finns rekommendationer men det är en väldig skillnad mot att man inte får. Dessutom Undrar jag vem det är som är okunnig när du dessutom påstår att maten inte får säljas efter bäst före datumet passerats.....
 
Vi kan nog vara tämligen överens om att maten inte blir förstörd av att tina delvis, men kvaliten blir klart försämrad.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Efter ETT dygn utan el, så hade jag kanske slängt vår mat, men nu handlar det om
TIO dygn.
Självklart ska hantverkaren stå för detta.
 
  • Gilla
jleol
  • Laddar…
Varför gör du så?
 
  • Gilla
toyboy
  • Laddar…
S
T toyboy skrev:
Som om du vet om han är bra eller dålig på att laga mat och vad är riktig mat då ? Skräpet ? Vad är det för kött i boeuf bourguignon? Något säger mig att det inte är du som lagar maten hemma.
Jag kan vara aningen biased eftersom jag själv avskyr grytor och ser det som att förstöra mat.

Men det ändrar inte min poäng, jag skulle inte godta ett så idiotdumt förslag som att ”du kan minsann göra grytbitar av det” då jag inte vill ha några grytbitar.
 
  • Gilla
jleol och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Jag kan vara aningen biased eftersom jag själv avskyr grytor och ser det som att förstöra mat.

Men det ändrar inte min poäng, jag skulle inte godta ett så idiotdumt förslag som att ”du kan minsann göra grytbitar av det” då jag inte vill ha några grytbitar.
Amen, det är väl inte så konstigt att göra grytbitar av det? Om någon kör in i min bil och totalkvaddar den så kan jag ju använda den till lekstuga, kanske tända fyr på den och öva brandsläckning eller hacka sönder den och använda som glittriga dekorationer! Så kan ju den som kvaddat bilen kanske betala en liten peng om han nu har moral och samvete...
 
  • Gilla
jleol
  • Laddar…
T toyboy skrev:
Som om du vet om han är bra eller dålig på att laga mat och vad är riktig mat då ? Skräpet ? Vad är det för kött i boeuf bourguignon? Något säger mig att det inte är du som lagar maten hemma.
I boeuf bourguignon har man väl vanligen kött som man antingen maler ner och gör hamburgare av eller så gör man grytor av det och tillagar det i många timmar för att det ska vara ätbart. Alltså ungefär det absolut billigaste nötköttet man kan hitta och som säljs som människoföda.
 
  • Gilla
jleol
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.