Tack!
 
Jag är normalt inte konspiratoriskt lagd, men kan det finnas någon dold agenda?
Vem var drivande till att bilda en BRF?
Vad är poängen? Få ner månadskostnaden med hjälp av avgiften för attefallaren?
Vill "husinnehavarna" kanske "köpa loss" sina villor och upplösa BRFen?

Hur och när bestäms andelstalen och avgifter?
Kan de två "stora husen" som blir i majoritet i styrelsen bestämma sig för en oskäligt hög månadsavgift för attefallaren?

Om "besvärliga grannen" köper attefallaren får denne då två röster i styrelsen?
Eller tex rösta in sin fru isf ägaren till attefallsstugan?
 
  • Gilla
marita08
  • Laddar…
Ja, aldrig fel att fundera i andra banor. Alla har köpt av byggaren/bostadsrättsföreningen från annons som legat på stora bostadsförmedlingssidor. Vi köpte först, de andra efter. Drivande att bygga var byggaren om jag har förstått av andra grannar jag pratat med. Målet var väl att tjäna pengar. Här gäller en röst per bostad så det är lika rösträtt, men förstås olika intressen då de andra har större hus m familj. Avgiften är rimlig och går efter andelstal, vilket baseras på husens storlek. Så hoppas och tror inte att det finns någon dold agenda.
 
C
blackarrow blackarrow skrev:
Hur och när bestäms andelstalen och avgifter?
Andelstalen anges i den ekonomiska planen som upprättas vid bildandet av föreningen, så de är redan satta.
Attefallaren finns där för att man maximalt kan bygga ett parhus + en attefallare på en småhustomt, och för att en BRF kräver minst tre medlemmar. Målet är förstås att tjäna maximalt med pengar på att "utveckla" en tomt.
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
Ett sätt att kontrollera hur långt grannen är beredd att gå är att möblera ytan.
Kan ju vara ett smidigare sätt att få grannen att inse att vattningen är olämplig framförallt om man går ut för att använda den ditsatta grillen.
Fortsätter vattningen så har TS lite starkare argument!
 
  • Gilla
Robert63 och 2 till
  • Laddar…
harry73
Nyfniken Nyfniken skrev:
Inte av bevattning väl?
Reningsteget från råvatten till dricksvatten.
Så ja, de går bland annat pga bevattning på högvarv.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Om jag skulle vattna min gräsmatta så skulle iaf jag ställa den så att JAG får allt vatten på min tomt.

Om någon annan skulle vattna å det kom på min tomt så hade jag tackat honom för det.

Men om det hade kommit på något jag inte hade viljat ha vatten på mer en regnvatten som kommer såklart så hade jag först snackat med personen å sagt precis det jag skrev som första del i detta meddelande.

Sen logiskt sett. Är det Så farligt om det kommer lite vatten på huset?
Om det inte klarar detta så bör det nog rivas och buggas om rätt till svenskt klimat.
Nu är det varmt så det torkar upp fort.

Kommer en dag då du kan ge tbx på annat sett lr nåt händer för grannen. Man brukar aldrig gå fri från allt.

/estwing
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Gå ut på kvällen och klipp av slangen, skulle aldrig finns mig i detta , grannen verkar ju inte vilja söka samarbete
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
K Krister Zwinto Emtweden skrev:
Men herre gud... detta var det dummaste jag läst någonsin...
Inte konstigt att det blir konflikter mellan grannar om man är så känslig att man stör sig på lite vatten... ( ställer du in attefallshuset i nåt tält eller så när det regnar ? )

Absolut det fjantigaste gnäll jag har läst.
Du vet ju inte HUR mycket han vattnar och om det finns fönster eller annat där som kan ta skada. Regn brukar fallarakt ned. Här rinner vatten längs och in i fasaden helatiden om jag förstått rätt.
 
  • Gilla
marita08 och 5 till
  • Laddar…
M Molly123 skrev:
Hej!
Undrar vad man kan göra när en granne ställer sin vattnenspridare på sin egen gräsmatta så att det vattnar även i princip hela sidan på fasaden på ett Attefallshus vi köpt. Huset är en bostadsrätt och grannen är med i samma förening. För övrigt har ena annan granne på andra sidan som bor i villa börjat göra samma sak, alltså vattna vår fasad fast en annan sida då, där vattnas även en del av verandan. Vad kan man göra?
Om det inte hjälper att säga till dina grannar, är det en styrelsefråga. Du tycks ha hamnat mellan två korkade individer som borde bo någon annanstans ! Hur som helst, du behöver inte acceptera detta !
 
K Krister Zwinto Emtweden skrev:
Men herre gud... detta var det dummaste jag läst någonsin...
Inte konstigt att det blir konflikter mellan grannar om man är så känslig att man stör sig på lite vatten... ( ställer du in attefallshuset i nåt tält eller så när det regnar ? )

Absolut det fjantigaste gnäll jag har läst.
Idiotisk synpunkt!!!
Det handlar inte om lite vatten. Det handlar om att ta grannens egendom i besittning och förstöra en fasad på en annan persons hus. Det handlar helt enkelt om total hänsynslöshet eftersom grannen helt ignorerar detta.
På nåt sätt måste du sätta hårt mot hårt tills han besinnar sig. Men utan att göra intrång.
Jag skulle nog överväga en polisanmälan med bifogad film som visar vad som händer.
En sån granne kan man aldrig komma på god fot med så det är meningslöst att vara mjuk.
 
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
S
Får intrycket att grannen har som syfte att muta in sin tomt så gränsen ska gå vid attefallsväggen istället för 1m ifrån, som ni blivit lovade. Han lägger sin gräsmatta ända fram till väggen och vill med vattningen visa att han minsann gör som han vill där. Har ni muntligt avtal om att ni har rätt till 1m från vägg? Kolla med jurist vad ni kan sätta emot. Så fort gränsdragningen kommit på papper upphör nog problemet! Lycka till!
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Läser om polisanmälan...Polisen har viktigare saker att utreda än vuxna människor som inte kommer överens.

En anmälan leder högst till att din son måste ta ledigt från jobbet för att gå på förhör och därefter blir det nedlagt med motivering att det inte går att styrka brott. Det är svårt att bevisa uppsåt med en vattenspridare.

—- raderat uppmaning till brott——
/Moderator
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Vattnar grannen med kommunaltvatten eller pumpar han upp grundvatten? Ingår vattenförbrukningen i avgiften?
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.