D Daniel 109 skrev:
Jo, via sin försäkring. Om det finns någon.
Betalar via sin försäkring??? Vad menar du?
Dock kan vi ponera att det inte fanns någon försäkring. Då skulle TS chans vara att anmäla hantverkaren. Denne skulle dock aldrig bli dömd, då det saknas uppsåt. Det skulle ses som en olycka, där TS ansågs ha slarvat med tillsyn av strömtillförseln till frysboxen, om det hårddrogs.
 
C
Det behövs inget uppsåt, det räcker gott med försumlighet. Det lagrum som ligger närmast till hands är konsumenttjänstlagen 32 §.
@Daniel 109 menar väl att hantverkaren sannolikt har en ansvarsförsäkring som täcker skadeståndet.
 
TS försäkring bekostas av TS. Varför ska en belastas för att en hantverkare gjort bort sig.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag antar följande:

Eftersom TS har fått mat förstörd så bör TS anmäla det till sitt FB, FB betalar ut ersättning förutom självrisken, samtidigt regressar TS FB mot hantverkarens FB, om det kommer att gå på hantverkarens FB, så betalas TS självrisk tillbaka till TS.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Det är knappast det TS och Stefan syftar på. Men den vägen kan jag hålla med om. Folk verkar ha lite konstig bild av försäkringar ibland.
 
Hmm.
När jag var mellanchef chef på ett stort bolag och en kunds bil sjukt nog fick våran fasadskylt över bilen så erbjöd jag denne att betala deras självrisk.........

det var tydligen inte så det skulle gå till utan i slutändan stod företaget för fiolerna utan att blanda in kundens självrisk och jag fick en liten åthutning.

Så gick det till då iallafall.
 
Låter märkligt, när det gäller bilar så är det nästan alltid bilens försäkring som drabbas. Sen får man dividera om självrisken bara. Det är ju samma om det brinner i ett garage. Det är inte bilen som startade branden som pyntar alla andras förstörda bilar utan var och en anmäler skada till sitt eget försäkringsbolag.
 
Nej, det är inte konstigt. Det är den som orsakar skadan som får betala.
 
BirgitS
S Stefan1972 skrev:
Låter märkligt, när det gäller bilar så är det nästan alltid bilens försäkring som drabbas.
När det gäller en mindre krock mellan två bilar som båda får plåtskador så anmäler båda ägarna till sitt eget försäkringsbolag och sen gör försäkringsbolagen upp om vem som har vållat krocken och är det bara en vållande så är det den ägaren som får betala självrisk, kan bli av med bonus för skadefria år etc. och bara den vållandes försäkringsbolag som betalar för båda bilarna.
 
BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller en mindre krock mellan två bilar som båda får plåtskador så anmäler båda ägarna till sitt eget försäkringsbolag och sen gör försäkringsbolagen upp om vem som har vållat krocken och är det bara en vållande så är det den ägaren som får betala självrisk, kan bli av med bonus för skadefria år etc. och bara den vållandes försäkringsbolag som betalar för båda bilarna.
Jo det är det som händer bakom kulisserna. Det är jag med på men vardera part använder ju sin försäkring så att säga. Det var det jag menade med ts kött, han får troligen anmäla skadan till sitt eget bolag och använda sin egen försäkring. Sen får man såklart begära självrisken av hantverkaren. Det är ändå den smidigaste lösningen. Hantverkaren har ju säkerligen en ansvarsförsäkring men den kan ju ha 20k-30k i självrisk så det smidigaste och rimligaste för alla parter är ju den enkla vägen. En olycka är ju en olycka.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Jag antar följande:

Eftersom TS har fått mat förstörd så bör TS anmäla det till sitt FB, FB betalar ut ersättning förutom självrisken, samtidigt regressar TS FB mot hantverkarens FB, om det kommer att gå på hantverkarens FB, så betalas TS självrisk tillbaka till TS.
Absolut INTE!
Skadan har orsakats av en hantverkare, som ska betala ersättning. Om han vill använda sin försäkring eller inte beroende på hans självrisk är inte TS problem. Husägaren har ingen som helst anledning att koppla in sitt eget försäkringsbolag. Jo, man kan fråga dem hur de värderar skadan i sådana här fall. Men TS försäkring ska inte behöva belastas av den här skadan.
Alltså: Beräkna ett rimligt värde på det som förstörts plus ersättning för extra arbete med att tömma frysen, och för att köpa nytt och lägga in. Se till att ha bra foton på allt som låg i frysen. Gör en noggrann lista med innehåll och vikt på varje förpackning. Kräv hantverkaren på beloppet skriftligt. Om han konstrar så är det bara att lämna fordran till kronofogden med en förklaring. Skulle det ändå bli stopp så är det bara att stämma honom. Du riskerar inga pengar när du stämmer.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Men ägaren sa att ingen förruttnelse uppståt och då är ju inte maten förstörd så jag förstår inte problemet ?
 
T toyboy skrev:
Men ägaren sa att ingen förruttnelse uppståt och då är ju inte maten förstörd så jag förstår inte problemet ?
Ibland förundras man över hur okunnig man kan vara när man skriver här.
Om fryst mat har tinat får den inte frysas om. har du tänkt att TS ska njuta av kilovis med kött, pizzor, mm samma dag som han såg förödelsen?
Har du aldrig känt till att det finns ett bäst-före datum på färskvaror i butiken? Dagen efter får maten inte säljas men att påstå att den skulle vara rutten är väl lite väl barnsligt.
 
  • Gilla
jleol
  • Laddar…
S Saxdaling skrev:
Har du aldrig känt till att det finns ett bäst-före datum på färskvaror i butiken? Dagen efter får maten inte säljas ...
Där har du fel!
Livsmedel som har passerat bäst-före-datumet får säljas i affären helt lagligt,
https://www.livsmedelsverket.se/pro...vsmedel efter att bäst före-dag har passerat?

Däremot får inte livsmedel som passerat Sista-förbrukningsdag säljas efter det datumet.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Där har du fel!
Livsmedel som har passerat bäst-före-datumet får säljas i affären helt lagligt,
[länk] man sälja livsmedel efter att bäst före-dag har passerat?

Däremot får inte livsmedel som passerat Sista-förbrukningsdag säljas efter det datumet.
Så bar att du gillar att märka ord. Syftet med mitt inlägg torde ha gått fram ändå hoppas jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.