BirgitS BirgitS skrev:
Det är nu 7 år sen jag hade en trädgård så jag vet inte hur det är just nu, men min erfarenhet var att det generellt var pålitligare att handla på Plantagen, Blomsterlandet och i andra trädgårdsbutiker än på byggvaruhusen men att det förekom att byggvaruhusen hade påsar från de bra märkena också. Hasselfors, Weibulls och Änglamark är de bra fabrikat som dyker upp i huvudet, därmed inte sagt att det inte finns andra också. Sen får man läsa på påsarna vad de innehåller och hur de ska användas.
Tack för tipsen! Jag åker nog till plantagen och hör med dem. Chansen är nog också större att få rätt hjälp där än att Pelle på Bauhaus (IT-student som har fått sommarjobb på skruvavdelningen men som just nu är omplacerad pga personalbrist då Anna på trädgårdsavdelningen, f d trädgårdsmästare, är hemma med sjukt barn) ska ge mig råd om vad jag ska gödsla min bokhäck med... :D

Ps. Jag vet inte varför trädgårdsmästaren Anna valde att börja på Bauhaus. Hon kanske flyttade för kärleken och var tvungen att ta första bästa anställning. Ds.
 
  • Gilla
Förortstjejen och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu har vi förvisso avenbok men den har inte dött av varken hästgödsel eller hemmagjort flis på bland annat syren.
Har liknande erfarenhet.
Vår avenbok har fått hemhackad flis (på diverse som växer i trädgården). Gödsla har vi dock gjort med vanligt NPK (21-4-7 eller däromkring) med två givor i april-maj-juni. Framåt sensommar/höst har det blivit en mindre giva höstgödsel för sakens skull.

Den trivs alldeles utmärkt och lever och frodas.
 
Vi satte vår november 2016, tror det var 60-80cm plantor. Redan 2017 nådde vissa till 180cm och i år börjar ännu fler närma sig.

Tyvärr dog några även denna vinter så nu hoppas jag att resten överlever för nu har jag inte fler reservplantor.

Lägger hästgödsel på vår/försommar och har en droppslang som jag vattnar med vid behov.

Håller just nu på med att förlänga pinnarna (buntbandar på en pinne till) och binda upp plantorna, vissa fick jag binda upp igen då de skjöt 10-20cm på en vecka :oops:
 
Då jag för drygt 4 år sedan planterade min avenbokshäck så tänkte jag stadga stammarna med bambupinnar för att stammarna skulle växa rakt, samt för att ge stöd mot vind. Man sa då att stammarna med tiden blir lika raka utan bambupinnar och därför struntade jag i bambupinnar som stöd till varje planta. Däremot pålade jag ned lite kraftigare stolpar med drygt tio meters mellanrum och spände en lina längs med hela planteringen. I linan fäste jag sedan varje stam med en lös ögla ( för att inte skada/kväva stammen ) på ca 2/3 av höjden på stammen.
Stolpar, stödlina och öglor plockade jag bort förra sommaren och häcken står nu av egen kraft, väldigt frodig och med raka stammar. Höjden är nu med årets skott ca 2,5 meter vilket jag tycker är för högt och jag är nu lite frågande till att klippa ner den. Jag tänker klippa stammen på ca 1,6 meter höjd under JAS perioden, för att ha en sluthöjd på ca 1,8 meter ? Klipper då varje stam med sekatör.
Sidorna på häcken kommer jag att svepklippa med eldriven häcksax fortsättningsvis.
 
  • Gilla
Emil Thiman1
  • Laddar…
När det gäller storlek så har jag känslan från mina bokhäckar att de blir några mm / någon cm högre och bredare varje år. Pga att de delar sig och blir täta/motspänstiga precis där de klippts, samt att om man klipper under föregående års klippställe så finns det inte mkt grönt kvar.

Ngn som vet hur det fungerar med bok resp avenbok om man klipper innanför det gröna?
Skjuter den nya skott från vilande ögon, eller blir det bara döda rockhängare av grenarna?
 
Avenboken kan klara extremt hård klippning såvida den är väl etablerad. Min förra granne tog in en 50-årig häck som blivit alldeles för vildvuxen. Det blev i princip bara "pålar" kvar och jag trodde han förstört häcken. Det lyckades mycket väl: efter en säsong var häcken tät och fin. Detta är egentligen inget jag vågar rekommendera så det kan vara vettigt att diskutera det hela med något proffs på Alnarp eller Ulltuna.

När det gäller bok är den mer känslig när det gäller jordmån/fuktighet men jag "tror" att det går att klippa den innanför skottet.

Jag har kvar ett par reserv-avenbok i plasthinkar med hål i botten i en rothörna på baksidan av huset. De har inte fått någon skötsel, jord eller vatten under dessa tio år. De lever fortfarande ...
 
Redigerat:
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Oldboy Oldboy skrev:
Ngn som vet hur det fungerar med bok resp avenbok om man klipper innanför det gröna?
Skjuter den nya skott från vilande ögon, eller blir det bara döda rockhängare av grenarna?
Förutom det som yonna skriver så är det troligen bara på senvintern som man kan klippa ner så hårt.
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
K
På mitt jobb klipptes bokhäcken brutalt ned så det bara var 50-60 cm stubbar (10-15 cm diameter) kvar såg förfärligt ut. Men den kom igen och är jättefin nu.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Nu när vi precis klivit in i JAS-perioden uppstod en fråga; När under denna period är bäst att beskära? Spelar det ingen roll eller beror det kanske på vilken växtzon man (eller rättare sagt växterna) befinner sig i?
 
Lyfter denna tråden trots 5 år sedan aktivitet.

Planterade i höstas bokhäck storlek ca 100cm. Alla plantor lever nu men många, skulle säga över hälften, har inga blad alls på de nedersta ca 30-40cm. Alla grenar där är torra o bryts av väldigt lätt. Döda alltså. Hur ska jag göra för att få plantorna att förgrena sig längre ned?

Ett tips jag fått var att klippa av plantan ända ner. Då känns det ju meningslöst att ha köpt plantor som var 100+ cm höga…?
 
  • Gröna lövträd planterade i rad, gräs, modern byggnad i bakgrunden, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vänta ut häcken. Den är nyplanterad och tar ett gäng år på sig att rota sig och växa till.
Vill minnas att bok kan sätta nya skott ända nerifrån. Så om du sköter häcken så kanske om några år att den börjar sätta nya skott nerifrån.
Se bara till att det inte växer högt (o)gräs nertill som skuggar, samt att du klipper den upptill, även där för att minimera skuggan längre ner.
Så, den goda trädgårdsägarens mantra är: tålamod, tålamod och återigen tålamod.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
K
Hemskt tråkigt att se. Jag hade inte klippt ner dem utan väntat något år, de växer ju brutalt snabbt när de trivs!

Ledsen dessutom att du inte läst på mer och köpt mindre plantor. Vi satte 30-50 plantor i hela vår trädgård i omgångar och nu 5 år senare har vi problem att hålla de tidigast planterade häck-bitarna i schack. De senaste som är ca 2 år (tre till hösten) Är redan ca 150 cm höga!

Den första tiden är den svåraste då de kräver ständig bevattning, sen klarar de sig bra själva!


Edit: Boken får rätt slingriga grenar som förmodligen kommer att hänga ner och täcka det tomma inom något år!
 
Uppåt är det verkligen bra fart på dem, de är redan mycket högre än när de planterades. Dock har vintern - gissar jag - gått hårt åt plantornas nedersta grenar? Kan de typ ha fryst sönder i snötäcket? Oklart för mig vad som hänt… när jag satte dem så var de fina med grenar o blad hela vägen.


Vattnar kontinuerligt med dropp/svettslangen som syns på bilden.

jaja! Får vänta några år då.
 
P Perkylainen skrev:
Kan de typ ha fryst sönder i snötäcket?
Kanske, om det var snö långt in på våren när saven börjar stiga?

Vi har inte haft en riktigt vinter på >10 år så det är okänt fenomen för mig. Ingen av våra bokhäckar har dött nertill, någonsin.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Kanske, om det var snö långt in på våren när saven börjar stiga?
Här hos oss var det varmt tidigt, som sen blev en stor, tjock snöknäpp när man trodde våren var på g, dock försvann snön relativt fort igen… följt av kallt, länge. Förstod du nått av det där?!

Funderade på om jag skulle klippa av skott o grenar uppifrån o ympa in dem på stammen nertill. Mycket jobb men kanske kan va nått för att få fart på tätheten nertill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.