T
Just ja det här skulle ju jag fortsätta med bilder från vårt badrum ja, iof inte så mycket mockfjärds-såecifikt i resten av bildserien i mitt bygge men kan kanske va intressant att se resultatet iallafall hehe.
Jag ska fixa det i veckan :)

Spännande med ett till badrumsbygge, fyll gärna på med bilder varteftersom ni bygger också så kanske detta kan bli en informationstung tråd om dessa hus, en jag själv hade uppskattat för ett år sen innan vi började riva :)
 
T
Sådär, ett halvår sen badrummet blev klart nu, och nästan 4 månader sen jag la in de sista bilderna, mycket som kommer emellan :rofl:

Bostik tätskikt valdes efter massa tvekandes och beslutsångest, efter några prover på spillbitar vart jag bekväm nog att smacka upp det på väggen.
Jag satte tätskiktet på väggen helt klart, och satte plattorna på väggarna utom raden längst ner, detta för att inge behöva trampa runt på tätskiktet på golvet vid plattsättningen.

Här kom jag fram till att kakelsnöre inte är min grej, kakelkryss ftw!
Dock kommer jag nästa gång använda modellen med T-kors med kilar som får plattorna mer i våg.
Jag har stor respekt för duktiga plattsättare efter det här!

Vägg i badrum som delvis täckts med Bostik tätskikt och instruktioner, bredvid en hink och spackelspade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörn av ett badrum med pålagt tätskikt från Bostik på väggarna och en arbetslampa som lyser upp rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägg täckt med Bostiks tätskikt, instruktioner och logotyp synliga, förberedd inför kakelsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pågående badrumsrenovering visande väggtätskikt applicerat, med synliga röranslutningar och instruktionsillustrationer för tätskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerade grå kakelplattor på vägg i badrum med synligt tätskikt och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat badrum med gråa kakelplattor på väggen, kakelkryss mellan plattorna och rörutstick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nylagda kakelplattor i ett badrum med kryssdistanser och ett omonterat fönster, under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
T
När väggarna va klara satte jag tätskiktet på golvet och satte den nedersta raden på väggarna.
Och efter det la jag mosaiken efter en del pusslandes med placering av slukrist..

Kaklade badrumsväggar med åtskilda kakelplattor och placerat mätinstrument nära hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Badrum under renovering med tätskikt på golvet, sluk och den nedersta raden kakel på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat badrumsgolv med nytt tätskikt och sluk inför mosaikläggning, instruktioner synliga på tätskiktet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pågående arbete med tätskikt på ett badrumsgolv med synlig sluk och den nedersta raden våtrumsskivor på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tätskikt applicerat på golvet i ett hörn av ett badrum, nedre delen av väggtiles synliga, sluk i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörn av ett badrum under renovering med tätskikt på golvet och mosaikläggning runt en slukrist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörn av ett badrum med nylagda mosaikplattor på golvet, slukrist i mitten och väggar klädda med stora kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerat tätskikt och mosaikgolv i en dusch med synlig slukrist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
T
När allt är uppmätt och klart med ordentligt fall på hela golvytan så var det bara till att foga alltsammans :)

Hink med blandad fogmassa redo för bruk i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kaklat duschgolv med fall mot golvbrunnen, redo för fogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyfogade kakelväggar och mosaikgolv i dusch med synligt fall mot golvbrunn och röravstängningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörna av ett nyligen fogat badrumsdusch med mörkgrå stora kakelplattor på väggarna och små, ljusa mosaikplattor på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggmöte med korrekt fogade och sluttande golvplattor i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat duschrum med kaklade väggar och mosaik på golvet som är lutande mot avloppet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyligen fogat kakel runt ett fönster med frostat glas i en gråtonad duschmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
T
Turerna med duschblandare va en historia för sig..

tror det va 4e takduschen som till slut monterades.
Köpte först en Grohe, asnöjd med valet, kom hem och inser att just den blandaren med 160CC va att de skickade med skitfula adapters som byggde lätt 4-5 cm ut från väggen.
Inte acceptabelt, den lämnades tillbaka och jag köpte svensk Gustavsberg kvalité, trode jag, vredet skrapade och allt kändes plastigt och billigt.
Missnöjd igen lämnade jag tillbaka den och sket i prisdet utan enbart kollade på hur blandarna kändes och valet föll på en Camargue (typ billigaste de hade på Bauhaus, men kändes som den kostade 3 ggr så mycket mot Gustavsberg).

Väl hemma och försök att montera så visar det sig att jag amatören inte höll koll på Vatette väggbockfixturerna vid blandaren, så när jag satte tätskiktet har de råkat hamna 1,5 mm tätare ihop än de skulle (trots monteringsplatta och ordentlig fixering) så min 160CC blandare passa inte på blandarfästet som nu va 158,5CC...
Satan också...
Tillbaka till Bauhaus och prata med dem om mitt problem, och vi hittade då Grohe Vitalio Joy XXL som är en 150CC blandare men med snyggt integrerade adapters för 160CC, som gick att justera genom att släppa på en stoppskruv, vips hade jag en snygg takdusch med schyst kvalitet och känsla med 158,5CC :)

Och sen limmades toastolen på plats.

Duschblandare och väggfästen med justerbara adaptrar monterade på kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En duschhörna med nyinstallerad takdusch och handdusch, blanka kromdetaljer mot grå kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett modernt badrum med en monterad toalett och duschslang synlig till vänster mot en bakgrund av stora gråa kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Sammy_j och 1 till
  • Laddar…
T
Något jag lärt mig, det är att bra borr får kosta!
De första hålen gjorde jag med 50-kronors kakelborr, tog lätt en halvtimme att göra ett hål, kan ju lätt säga att jag lessnade fullständigt efter 4 hål..

Bosch Easydry 6mm för 350 spänn, håller för kanske 20-30 hål, men varje hål tar max 30 sekunder genom en 8 mm stenhård klinkerplatta, det är värt vartenda öre!
Kan inte annat än rekommendera dessa borr!
Efter alla hål åkte möblerna upp.

Närbild på en Bosch Easydry 6mm kakelborr som hålls i handen mot en kaklade badrumsvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerad handfat och svart badrumsskåp mot bakgrund av mörkgrå klinkerplattor och kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En nymonterad handfatsskåp i ett badrum med grå klinkerplattor och ett osynligt hål för rörinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sammy_j och 1 till
  • Laddar…
T
Ikeas Lillången i mörkbrunt blev det.
Gott om plats är det ont om på 3 kvm toa/dusch så det fick bli det minsta handfatet, såhär efter ett halvårs användande tycker jag det funkar aldeles utmärkt.

Elektrikern kom och kopplade in golvvärme och taklampor mm.

Själv satte jag fräsen i Lillången-spegeln och fällde in en OMLOPP led-list under lilla hyllan och en MAGLEHULT tavelbelysning över spegeln, dessa drivs av en Vadsbo LCC9 dimbar LED-driver, ger klockrent ljus över handfat och spegel och kompletterar de fem (hade räckt med 3) Malmbergs MD-99 i taket väldigt bra.

Mörkbrun Lillången-spegel modifierad med inskurna spår för LED-belysning och monteringsbeslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mörkbrun Lillången-spegel med utskuret hål och LED-list belysning monterad under en hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mörkbrun Lillången-spegel med infälld LED-belysning under hyllan och förberedelse för tavelbelysning ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Litet handfat med Lillången-spegel, inbyggd LED-belysning ovanför och under hyllan på mörk kaklad badrumsvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
T
Sista pryl att installeras va en Svedbergs Entré halvrund 90x90 duschhörna.
Duschväggarna går att haka i varandras handtag så blir den lagom liten för att inte va ivägen öht och det känns absolut inte trångt i badrummet, men ändå väldigt rymlig dusch. Är glad att jag inte gick på 80x80-väggar som va planen från början!

IMG_4799.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_4801.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_4802.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tina888 och 1 till
  • Laddar…
T
Just ja.
Ventilationen är en PAX Calima i taket, som har ett rör draget och påkopplad med ett påstick till tvättstugeventilationen på vinden, allt enligt inrådan från en bekant som är ventilationsinstalatör :)

Den gamla självdrags-ventilationskanalen inrymmer nu enbart avloppsventilationen, och själva ventilationsdelen av röret är pluggat och isolerat.

Efter att bilderna togs har rören isolerats.

Och med detta så är vårt badrum klart, och det har använts flitigt sen i december och allt funkar perfa!

Ventilationsrör anslutet i tak med isoleringsmaterial runtomkring, installationsdetaljer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ventilationsrör på vinden kopplat till PAX Calima och tvättstugeventilation, före isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ventilationsrör installerade i ett vindsutrymme, kopplade till tvättstugeventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peter_K och 4 till
  • Laddar…
T
Det finns en grupp på facebook som heter ”Elementhus på Skansen” där det ibland dyker upp lite intressanta bilder och länkar.

Idag dök denna länk upp till en översatt artikel från USA om just Mockfjärds Elementhus AB.
https://www.holgergross.se/artiklar
 
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
Vi drog helt ny rörstam såväl avlopp som dricks. Elementhus.
 
  • Gilla
Esa77
  • Laddar…
Sammy_j Sammy_j skrev:
Då ansluter jag till gruppen ”vi som renoverat mockfjärdsbadrum” :) blir samma som ovan att riva ut allt och bygga upp från grunden! Får tacka för all inspiration som gett mig kraft att ta tag i detta :)

Badrummet har varit renoverat en gång tidigare
Sammy_j Sammy_j skrev:
Då ansluter jag till gruppen ”vi som renoverat mockfjärdsbadrum” :) blir samma som ovan att riva ut allt och bygga upp från grunden! Får tacka för all inspiration som gett mig kraft att ta tag i detta :)

Badrummet har varit renoverat en gång tidigare av förra ägaren under 90 talet. Men börja bli sunkigt. Man kan säga att vi hitta riktigt många tveksamheter inte minst infästningen av golvbrunnen. Däremot var allting helt tätt och inga läckage genom tätskiktet. Däremot lite dropp från dålig avloppsanslutning för biden min inget större

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Sammy_j Sammy_j skrev:
Då ansluter jag till gruppen ”vi som renoverat mockfjärdsbadrum” :) blir samma som ovan att riva ut allt och bygga upp från grunden! Får tacka för all inspiration som gett mig kraft att ta tag i detta :)

Badrummet har varit renoverat en gång tidigare av förra ägaren under 90 talet. Men börja bli sunkigt. Man kan säga att vi hitta riktigt många tveksamheter inte minst infästningen av golvbrunnen. Däremot var allting helt tätt och inga läckage genom tätskiktet. Däremot lite dropp från dålig avloppsanslutning för biden min inget större

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Sammy_j Sammy_j skrev:
Vi har ett plastfönster då förra ägaren bytte samtliga fönster, det är galet nog helt snustorrt i träet runt hela fönstret och inne vid karmen. Men också packat med silikon.

Vi har tegel runt hela huset på utsidan av plåt/träfasaden så inte haft utsida problemet. Men massor med andra problem med teglet och fått bytta ut alla tegelbalkar då armering sprängt ut :(
Sammy_j Sammy_j skrev:
Då ansluter jag till gruppen ”vi som renoverat mockfjärdsbadrum” :) blir samma som ovan att riva ut allt och bygga upp från grunden! Får tacka för all inspiration som gett mig kraft att ta tag i detta :)

Badrummet har varit renoverat en gång tidigare av förra ägaren under 90 talet. Men börja bli sunkigt. Man kan säga att vi hitta riktigt många tveksamheter inte minst infästningen av golvbrunnen. Däremot var allting helt tätt och inga läckage genom tätskiktet. Däremot lite dropp från dålig avloppsanslutning för biden min inget större

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
av förra ägaren under 90 talet. Men börja bli sunkigt. Man kan säga att vi hitta riktigt många tveksamheter inte minst infästningen av golvbrunnen. Däremot var allting helt tätt och inga läckage genom tätskiktet. Däremot lite dropp från dålig avloppsanslutning för biden min inget större

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Sammy_j Sammy_j skrev:
Då ansluter jag till gruppen ”vi som renoverat mockfjärdsbadrum” :) blir samma som ovan att riva ut allt och bygga upp från grunden! Får tacka för all inspiration som gett mig kraft att ta tag i detta :)

Badrummet har varit renoverat en gång tidigare av förra ägaren under 90 talet. Men börja bli sunkigt. Man kan säga att vi hitta riktigt många tveksamheter inte minst infästningen av golvbrunnen. Däremot var allting helt tätt och inga läckage genom tätskiktet. Däremot lite dropp från dålig avloppsanslutning för biden min inget större

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
har du fler bilder?
 
S Stuff skrev:
Vi gjorde om vårt badrum 2015 i ett mockfjärdshus från 68.
Utgångsläget var ett bjälklag av de typiska mockfjärdselementen av spontat plank med spån och lite stående masonit emellan. Ovanpå detta låg några klena reglar som var injusterade för att skapa fallet. Mellan reglarna låg det cellplast och ovanpå detta golvspån och en trekantslist i golv-vägg vinkeln och till sist en limmad våtrumsmatta. Rivning av hela badrummet var gjort på en eftermiddag :p
Bjälklaget kände stabilt och hade ingen märkbar svikt som ibland finns i dessa hus. Vi valde därför att göra så absolut lite inverkan på golvet som det bara går. Elementen lämnades orörda.
Längs ena väggen låg den gamla stammen i gjutjärn och där hade man alltså sågat upp i elementen redan vid produktionen. "bara" att lyfta på locket och lyfta ur den gamla stammen och lägga i ny stam till handfat och toalett.
Golvbrunnen till duschen fick ny placering tvärs över rummet. Som tur var för oss så hade vi matkällaren rakt under så avloppet till duschen drogs rakt ner och sedan utanpåliggande i källartaket. Entreprenören fick ok att göra enstaka hål i golvelementen med att börja bryta upp några större delar var big nono från oss. På golvelementen skruvades sedan ett lager golvspån och sedan fästplattan till brunnen. PÅ detta en omgång elvärme och flytspackel innan tätskikt och klinker lades.
Alla nya vattenrör fördelades nere i källaren och förlades i källartaket och drogs upp så att de kom upp på rätt stället i innerväggar och i schaktet bakom inbyggnadstoaletten, allt för att så långt det går undvika att bryta upp golvelementen.
Nackdelen med att göra på det sätt vi gjorde det är såklart att det blir en ganska stor höjdskillnad mellan badrumsgolvet och hallgolvet, precis som det var i originalbadrummet.
Bra - exakt samma badrum vi har på nedervåningen på Ekerö. Samma åtgärd också :)
 
Redigerat:
Peterseth Peterseth skrev:
har du fler bilder?
Är det något särskilt du undrar över? Jag har lite bilder från min renovering, kanske kan vara till någon hjälp.
 
Jag ska renovera vårat badrum & det är ett likadant som du har. Jag vill ha lite inspiration bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.