Eftersom en tekniker tycker att min AC är för gammal för att satsa på så behöver jag hitta en annan. Kan inte ha fast installerad eftersom det är en lägenhet.
Så det är flyttbar, utan slangar, jag söker. Självklart begagnat då jag inte har lust att lägga ut 25000kr

Men var hittar man dem? Tycks ju vara omöjligt.

Hittade en på blocket, Procool 44, men den säljaren är omöjlig att nå.

Alternativ? Finns det någon firma som handlar med sådana?

Bifogar en bild på specifikationerna på den jag har nu. Söker något som har minst samma kyleffekt, gärna bättre.
 
  • Specifikationsetikett på en Carrier AC-enhet med modellnummer och kyleffektdata.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stickan56
Inga slangar säger du.
Jag kollade manualen till AC. Den har ju en utedel och en innedel eller hur?
Då har du väl en slang mellan?

Stickan
 
Antar att han menar att den inte har en luftslang som blåser ut värmen genom ett fönster.
 
Det är som två mjuka rör plus en ytterst tunn slang för vattnet som går i en slags "sleeve". Cirka 5x2cm på utsidan.

Med slang menar jag
https://www.bauhaus.se/flexibel-pvc-slang-vit-o150x2500mm.html

Har sett och provat enheter med sådana, de låter förfärligt, drar in en massa varm uteluft och kyler inte särskilt bra. Så det är uteslutet.
 
C
Vad är det för fel på den? Kanske ett alternativ är att byta tekniker? Dessa modeller är ju vanliga i varmare länder och då ser de ju ofta ut att ha hängt med ett bra tag.
 
udihow udihow skrev:
Men var hittar man dem? Tycks ju vara omöjligt.
Ska du ha en begagnad får du nog leta på vintern och inte när det är 28° varmt...
 
Jag har ingen aning, när man har haft igång den ett tag så ändras kompressorljudet markant. Det blir ett ljusare, högre, skallrande ljud tills man stänger av. Startar jag den ett tag senare så låter det normalt igen.

Helt oregelbundet, nån gång har den gått i närmare 2 timmar utan att något händer, en annan gång bara 30- 40 minuter innan det börjar.

Men jag kan ju läsa på nätet att livslängden på en värmepump är 15 år. Denna är 21 år nu, så det är väl det teknikern syftar på. Han har tömt och återfyllt den med R407c, folk på ett annat forum trodde det var gasbrist. Men det var det tydligen inte..?

Fick man tag på en med högre kyleffekt skulle den inte behöva gå lika långa perioder, tänker jag.
 
Stickan56
Ser den ut så här?
Inomhusdel och utomhusdel av en split luftvärmepump.

Stickan
 
Ja, fast den enklare med elektromekanisk kontrollpanel.
 
  • Diagram över en elektromekanisk kontrollpanel med etiketter för olika funktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
john68 john68 skrev:
[länk]
Har du erfarenhet av denna? Jag är nog rätt skeptisk... :thinking:
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Stickan56
Alfredo Alfredo skrev:
Har du erfarenhet av denna? Jag är nog rätt skeptisk... :thinking:
Jag är inte rätt skeptisk. Jag är mycket skeptisk.

Stickan
 
Har bara en med slang. Sover med hörselskydd. Kallt som tusan.
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
j.f.s
Jag handlade en Hace Torino från luftmiljöbutiken. Ultrasnabb leverans och aggregatet kyler ordentligt. Men det låter, mycket! Och det är ju med slang. Funderar på att sätta in en väggventil till den istället för att trycka ut värmen via fönstret.

Inget man har igång när man sover iaf :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.