B
W WardiW skrev:
Jag skulle satsa på en begagnad rullställning i alumnium. De är väldigt lätta att bygga och går att flytta på eftersom de ofta går på hjul. De är dessutom lätta att sälja vidare efter att jobbet är klart!
Så funderade jag också. Men tyvärr tycker jag att det har dykt upp alldeles för få ställningar på begagnatmarknaden där jag bor det senaste halvåret. Det verkar som om relativt många letar efter och hugger snabbt när begagnade ställningar i lämplig storlek dyker upp. Och jag börjar närma mig en tidpunkt där jag inte vill vänta in rätt begagnatköp eftersom det finns att göra i sommar. Men det är klart, jag bor i Norrlands inland och utbudet härikring är förstås inte jättestort.
 
Jag har målat om huset, sida för sida.

Första året tog jag söderfasaden. Jag hyrde bara ett ställningstorn, och flyttade dte alteftersom. Fick ta ner och bygga upp 6 eller 7 gånger. Tog totalt drygt 2 veckor.

Året efter Var det dags för nästa sida om är en gavel, nockhöjd ca 9m. Dessutom kompliocerat av en balkong mitt på sidan. Då valde jag att hyra en skylift. Med den tog jag hela sidan på 3 eller 4 dagar. Totala kostnaden blev ungefär densamma som för ställningen.

Förra året hyrde jag skylift igen och målade de sista 2 sidorna på 4 dagar.

Det är väldigt mycket enklare med skylift, och rätt roligt. Passade dessutom på att rengöra taket från skyliften.
 
  • Gilla
Bye
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag har målat om huset, sida för sida.

Första året tog jag söderfasaden. Jag hyrde bara ett ställningstorn, och flyttade dte alteftersom. Fick ta ner och bygga upp 6 eller 7 gånger. Tog totalt drygt 2 veckor.

Året efter Var det dags för nästa sida om är en gavel, nockhöjd ca 9m. Dessutom kompliocerat av en balkong mitt på sidan. Då valde jag att hyra en skylift. Med den tog jag hela sidan på 3 eller 4 dagar. Totala kostnaden blev ungefär densamma som för ställningen.

Förra året hyrde jag skylift igen och målade de sista 2 sidorna på 4 dagar.

Det är väldigt mycket enklare med skylift, och rätt roligt. Passade dessutom på att rengöra taket från skyliften.
Vad kostar det cirkus att hyra skylift?
 
  • Gilla
Ferarri
  • Laddar…
Rolig tråd att följa! Jag har precis samma förutsättningar som dig TS och funderar likt dig med. Har med sett att de flesta paket har för liten arbetshöjd. Gillar inte att hyra grejer utan vill göra sakerna när det passar mig Med en köpt ställning blir det inte samma press och det blir inte det där tvånget varje dag. Följer din tråd med nöje:)
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Arbetar som ställningsbyggare. Bästa produkten enligt mig är plusåtta. Iofs säkert det dyraste alternativet.
 
  • Gilla
Bye och 1 till
  • Laddar…
L loafer skrev:
Vad kostar det cirkus att hyra skylift?
1200 - 1300 per dygn. Har för mig att det kunde bli lite billigare om man kom upp i 5 dagar. Jag hittade uthyrare på blocket. Det fanns flera i ungefär samma prisläge.
 
Jag har kompletterat upp svärfars gamla haki, genom beställning från http://www.froviblastern.se/index.html. De var rätt bra att ha att göra med, och priserna var rätt ok. Dock får du nog be om en offert på vad du behöver, då de inte skyltar med priserna. Jag har nu så jag täcker en hel gavel som är 8m bred och 8m till nock. Högsta plattformen är på 6m.

Ska du köra på haki så behöver du nog tillräckligt mycket för att täcka en hel fasad. Man flyttar den inte i en handvändning.

För mig är största vinsten att slippa känna att det tickar pengar. Samt att allt jobb med fasaden går fort. Nu när jag håller på att kalka fasaden gör jag en strykning på en timme och en kvart. Det hade jag inte gjort med en rullställning. Nackdelen är att den tar tid att bygga. Men jäklar vad stabil den är.
 
  • Gilla
Solar53 och 2 till
  • Laddar…
Hej!

Lite offtopic, men ni som har ställningar hemma, vart förvarar ni dem?

Har själv också funderat mkt på att köpa en ställning, men största hindret just nu är vart jag skall förvara den när den inte används. Känns sisådär att fylla upp garaget med något som bara används någon gång då o då..
 
  • Gilla
Joellernej och 1 till
  • Laddar…
B
H hempularen skrev:
Jag har målat om huset, sida för sida.

Första året tog jag söderfasaden. Jag hyrde bara ett ställningstorn, och flyttade dte alteftersom. Fick ta ner och bygga upp 6 eller 7 gånger. Tog totalt drygt 2 veckor.

Året efter Var det dags för nästa sida om är en gavel, nockhöjd ca 9m. Dessutom kompliocerat av en balkong mitt på sidan. Då valde jag att hyra en skylift. Med den tog jag hela sidan på 3 eller 4 dagar. Totala kostnaden blev ungefär densamma som för ställningen.

Förra året hyrde jag skylift igen och målade de sista 2 sidorna på 4 dagar.

Det är väldigt mycket enklare med skylift, och rätt roligt. Passade dessutom på att rengöra taket från skyliften.
Jag har hyrt skylift för en hel del jobb historiskt. Och jag håller med. Det är enkelt och praktiskt på alla sätt och vis. Jag antar att jag landar i byggställning eftersom jag gissar att det alternativet i det här specifika fallet passar mig.

Jag tänker att jag de närmaste åren bland annat ska måla huvudbyggnaden på gården, byta fasad på ett gårdshus samt göra ett antal fönsterbyten i omgångar. Eftersom jag som mitt liv ser ut nu (småbarn, jobb och så vidare) inte har möjlighet att lägga all min tid på varje projekt utan kommer att behöva jobba, om inte sporadiskt, så i alla fall aningen stötvis. Att hyra skylift är förstås effektivt men då skulle man ju helst vilja ha möjlighet att utnyttja hyrtiden maximalt. Med en ställning av hyfsad storlek så att jag inte behöver flytta och montera så mycket, kan jag ta det lugnare och inte stressa upp mig ifall vädret blir dåligt eller om något kommer mellan.
 
  • Gilla
Solar53 och 2 till
  • Laddar…
Jag köpte ställningen från Tyskland. Nya ramar, lister och räcken, beg plank mm. Finns stora traders i Tyskland som gladeligen skickar till Sverige.

Sålde just det sista av ställningen jag köpte här på forumet och "hyran" för 270m2 ställning i 7 månader blev ca 20 000kr. När jag tog in offerter var den billigaste 40 000kr för 2 månader!

Det bör dock nämnas att har du inte utbildning och cert i ställningsbygge får man inte yrkesmässigt arbeta på ställningen om du rest den. Som privatperson finns det inga sådana krav eller begränsningar.
 
  • Gilla
Bye
  • Laddar…
Vill man komma undan billigare eller gillar utmaningen med att bygga ställning själv, kan man köpa lite reglar och skruva ihop en med vagnsbultar. Jag gjorde det när jag skulle fixa lite på taket (2 planshus). Gick utmärkt. Men man får förlika sig med att det gungar en aning. Tror material gick på några hundringar. Vill minnas att jag räknade ut att 45*95 mm reglar var ok.
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Tråden har för få bilder. Här är merparten av min haki:
En Haki-ställning uppställd runt en vit byggnad omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad gäller förvaring så har jag inte behövt fundera så mycket på det än, då den varit uppe konstant sedan jag fick tillgång till den. Men jag tänker att jag travar den på lastpallar i ett hörn av trädgården och lägger presenning över.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
B
R Robert-san01 skrev:
Jag köpte ställningen från Tyskland. Nya ramar, lister och räcken, beg plank mm. Finns stora traders i Tyskland som gladeligen skickar till Sverige.

Sålde just det sista av ställningen jag köpte här på forumet och "hyran" för 270m2 ställning i 7 månader blev ca 20 000kr. När jag tog in offerter var den billigaste 40 000kr för 2 månader!

Det bör dock nämnas att har du inte utbildning och cert i ställningsbygge får man inte yrkesmässigt arbeta på ställningen om du rest den. Som privatperson finns det inga sådana krav eller begränsningar.
Intressant. Har du några länkar till de tyska traders du nämner?

Hur ska man förresten bedöma kvalitet när det gäller en byggställningar. Finns det någon märkning av typen EU-godkänd eller liknande när det gäller byggställningar?
 
B
D daVinci skrev:
Vill man komma undan billigare eller gillar utmaningen med att bygga ställning själv, kan man köpa lite reglar och skruva ihop en med vagnsbultar. Jag gjorde det när jag skulle fixa lite på taket (2 planshus). Gick utmärkt. Men man får förlika sig med att det gungar en aning. Tror material gick på några hundringar. Vill minnas att jag räknade ut att 45*95 mm reglar var ok.
Funderade på det nyligen eftersom jag behöver komma igång med ett arbete på en av husets gavlar. Jag tror jag kom fram till att det var fullt möjligt och inte så komplicerat att bygga en säker ställning i trä. Men när det börjar handla om att bygga ställning på flera av husets sidor så kanske fördelarna med en byggställning som går relativt snabbt att montera och montera ner överväger.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Jag hittade anteckningar från när jag handlade från fröviblästern. Så här var priserna för två år sedan (jag tror detta är inkl.moms, men mina anteckningar skvallrar inte om det. Slutsumman är vad jag vill minnas att jag betalade iaf):

spira, 3m: 375kr
längdbalk, 3m: 375kr
tvärbalk, 1,6m: 200kr
bottenskruv: 187,50kr
diagonalstag: 462,5kr
trall: 261,25kr
skyddsräckeram, 3m: 325kr
skyddsräckeram, 1,6m: 336,25kr
Infästning: 106,25kr
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.