Jag har en bit gräsmatta som ser väldigt tät ut men när man kollar närmare så ser man att det är väldigt mycket av gräset som är dött och gräsmattan känns inte luftig. Det finns även en del ogräs inbakat i mixen. Några bra typs på hur jag kan fixa till den?

Jag har funderat på en verikalskärare, skulle en sådan grej reda ut mina problem?
 
BirgitS
Jag skulle börja med att räfsa för att få bort en del gammalt dött gräs och en del ogräs, samt tycker inte att det är viktigt att man får bort allt gammalt gräs för det kommer att förmultna. Gräs tar kväver mycket ogräs om det trivs, dvs. får lagom med näring och vatten samt har en bra jord.

Vertikalskärning är väl bra om jorden är kompakt så att det inte finns plats för några fickor för luft och vatten. Det är kanske det du menar med "inte luftig", men det skulle ju också kunna något ovan jord du menar.
 
Gräsmattan är typ aldrig underhållen och är väldigt gropig, går rent av att snubbla på den. Tänkte att man vertikalskär den följt av att jag slänger ut lite sand blandat med jord för att jämna av marken..
 
BirgitS
Man kan ju toppdressa några få cm utan att gräset tar skada men det låter som att groparna är djupare och då får man nog antingen göra det i omgångar eller stödså där man toppdressat.

Vertikalskärning får inte marken att bli planare och det är troligen svårt att köra den om det är väldigt gropigt.
 
Jag vill inte skära den för groparna. Gräsmattan känns för tät helt enkelt och jag vill lufta upp den, den ser inte ut att må så bra..
 
Du gör helt rätt i att skära gräsmattan. Det är just det som vertikalskära gör bäst. ”Luftningen” är inte av jorden, utan av thatch - gammalt gräs och biologisk filt. Samtidigt kluver du gräsrötter som stimulerar tillväxt. Dock skall du se till att du har möjlighet att vattna och gödsla efteråt. Såhär i torkans tider ..
 
elpaco elpaco skrev:
Du gör helt rätt i att skära gräsmattan. Det är just det som vertikalskära gör bäst. ”Luftningen” är inte av jorden, utan av thatch - gammalt gräs och biologisk filt. Samtidigt kluver du gräsrötter som stimulerar tillväxt. Dock skall du se till att du har möjlighet att vattna och gödsla efteråt. Såhär i torkans tider ..
Tack för rådet!
 
  • Gilla
Kim Ahlstrand
  • Laddar…
Har den inte skötts på några år skulle jag ägna första säsongen åt att klippa flitigt, helt enkelt. Försök ta reda på vilka gräsarter du har. Lär känna gräset. Nästa år vet du mer om den. Då kan det vara läge att gödsla, kanske, och vertikalskära, kanske.
 
Lära känna? Vad betyder det”? döda mossan. Få bort ogräset ich ta sedan bort filten med vertikalskärning. Varför förlora tid.
 
  • Gilla
Wannabe-snickarn
  • Laddar…
För att det är en jävla skillnad på gräs. Vissa mår bra av att klippas, andra dåligt. För övrigt är jag inte säker på att det som TS har att hantera är att betrakta som gräsmatta. Alltså, klippa flitigt och se om det går att göra gräsmatta av den, eller om den måste läggas om. Typ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.