B
Jag funderar på att köpa en byggställning i stället för att hyra. Huset ska målas i sommar och för att undvika stress vid dåligt väder etc. så har jag kommit fram till att det kan finnas en ekonomisk fördel i att själv köpa och äga en byggställning. Förutom målningen räknar jag med att det de kommande tre fyra åren varje sommar kommer att finnas jobb på fastigheten som kräver byggställning eller motsvarande under några veckors tid. När jag känner att jag inte behöver ställningen så går den ju eventuellt att sälja. Jag har under en ganska lång tid hållit utkik på olika begagnatsajter på nätet, typ Blocket och olika auktionsfirmor. Men jag har inte lyckats hitta någon ställning som jag har velat eller hunnit köpa. Funderar därför på att handla en ny ställning. Jag har kommit fram till att jag nog behöver lägga någonstans mellan 15 000 och 25 000 kronor för att få en användbar ställning av relativt god kvalitet. Arbetshöjden bör ligga uppåt åtta meter. Bredd är bra förstås bra men flixibilitet kanske ännu viktigare. Jag har bara skannat av internet som hastigast och det verkar finnas en uppsjö med olika märken. Frågan är vilka som är mest prisvärda och vilka som håller en hög kvalitet. Jag antar att aluminium är att föredra men en galvad ställning går säkert också bra. Hur skulle ni ha resonerat, och framförallt, vilken ställning skulle ni ha valt? Finns det något märke ni inte skulle ha valt?
 
Jag skulle siktat på galvat. Aluminium är säkert trevligt när man bygger upp den. Men en stålställning tror jag håller bättre och är stadigare. Dessutom är den ju klart billigare.

Det här systemet hyrde snickarna in när de Bytte mitt tak. https://www.monzon.se/produkter/modulstallningar-stal/artiklar/
Det verkar riktigt stabilt och flexibelt.
 
  • Gilla
Bye
  • Laddar…
B
D Daniel 109 skrev:
Jag skulle siktat på galvat. Aluminium är säkert trevligt när man bygger upp den. Men en stålställning tror jag håller bättre och är stadigare. Dessutom är den ju klart billigare.

Det här systemet hyrde snickarna in när de Bytte mitt tak. [länk]
Det verkar riktigt stabilt och flexibelt.
Verkar ju vara ett riktigt bra alternativ. Ska dyka in i produktutbudet och se om det finns något för en rimlig prispeng.
 
Ibland kan man komma över begagnade Haki för rimliga pengar. De är rejäla och stadiga.
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
Skåjonas och 1 till
  • Laddar…
Jag var i samma situation som du, fast skulle bara göra ett jobb (byta panel på pulpettak). Hade dock ingen aning om hur lång tid det skulle ta så jag köpte en ramställning 9x6 i aluminium med stålplank från Monzon. Köpte till lite extra delar också för att kunna bygga i sluttning. 6 veckor senare sålde jag den för typ 3000 under det jag gav så det blev en ok "hyra". Kan säga att den var extremt lätt att bygga upp. Tog mig en timme ungefär att få upp/riva den (sattes upp fyra ggr i olika konfigurationer), då var jag ensam.
 
B
Hej,

Har kikat lite på olika Monzon-varianter. Det verkar vara just en sådan typ av ställning som jag är ute efter. Bra kvalitet, flexibel och enkel att bygga. Problemet som jag ser det nu är att jag behöver komma aningen högre upp än fyra meter från mark till plattform nummer två (det vill säga 6 meter i arbetshöjd). Flera av de färdiga modulpaket som Monzon presenterar på sin hemsida har en arbetshöjd på 6 meter. Vill man komma högre upp får man välja paketet som har så kallad gaveltopp men de paketen blir då betydligt dyrare. Det blir också en ställning som är större än jag egentligen behöver. Jag funderar på om man kan köpa ett baspaket som är tre eller sex meter brett gånger sex meter i arbetshöjd och sedan köpa till delar så att det går att bygga ett mindre torn så att man kommer upp till typ 8 meter i arbetshöjd? Kanske kan mejla Monzon och fråga om detta.

Jag ser också att Monzon har två olika djup i sina ställningspaket. Det finns plattformar som är 73 centimeter och plattformar som är 109 centimeter. Låter onekligen skönt att ha lite mer plats att stå på vid exempelvis fönsterbyten och annat. Det blir några tusenlappar mer för en djupare ställning men det kan det kanske vara värt. Vad tror ni?
 
Dessa är vad jag tittat lite på, tyvärr har jag inte kommit så långt i mitt val ännu. Så kan inte tillföra mer än att ge dig en länk... Följer dock denna tråden.
https://www.stallning.se/
 
  • Gilla
Bye
  • Laddar…
Tar man 6*6 paketet så går ju det att bygga högre om man bygger 3m brädd.
 
  • Gilla
Bye
  • Laddar…
B
Shakula Shakula skrev:
Dessa är vad jag tittat lite på, tyvärr har jag inte kommit så långt i mitt val ännu. Så kan inte tillföra mer än att ge dig en länk... Följer dock denna tråden.
[länk]
D Daniel 109 skrev:
Tar man 6*6 paketet så går ju det att bygga högre om man bygger 3m brädd.
Ok, så på Monzon paket med 6x6 går det att utöka en av sektionerna på tre meter med en plattform extra ovanför? Det blir inte för ostadigt eller så?
 
Den bör nog förses med snedstöd utåt eller fixeras i vägg.
 
  • Gilla
Krillelu och 1 till
  • Laddar…
B
D Daniel 109 skrev:
Den bör nog förses med snedstöd utåt eller fixeras i vägg.
Väggfäste ingår i de olika paketen om jag inte minns fel. Kanske även finns snedsträvor som går att sätta ut från ställningen. Ska kolla ...
 
Jag skippade väggfästena (ville inte borra i tegelfasaden) och bytte mot 4 m långa "snedstöd" istället. Funkade bra. Min ställning (9x6) gick att bygga på flera olika sätt, lite som lego. Men om jag hade behövt bygga upp en nivå till, dvs. översta plattformen på 6 m så hade jag behövt ett diagonalstag till för stabiliteten.
 
  • Gilla
Bye
  • Laddar…
Jag var i samma situation för fem år sedan, och köpte ett villapaket från Ställning.se. Jag är nöjd med vad jag fick och den har verkligen betalat sig.
 
  • Gilla
Goelette och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle satsa på en begagnad rullställning i alumnium. De är väldigt lätta att bygga och går att flytta på eftersom de ofta går på hjul. De är dessutom lätta att sälja vidare efter att jobbet är klart!
 
  • Gilla
Höök och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.