Stark-Johan Stark-Johan skrev:
Det går såklart att polla kontinuerligt men det är inte en lika snygg lösning.
Kanske NodeJS Module for Robonect HTTP API kan vara något att titta på?
 
kramfors kramfors skrev:
Kanske NodeJS Module for Robonect HTTP API kan vara något att titta på?
Jo, HTTP-API använder jag redan och det fungerar bra. Kör inte Domoticz/nodeJS men principen är exakt densamma. Nackdelen är att det då som sagt är beroende av att "fråga" (polla) klipparen vad den håller på med hela tiden.

Klipparen skulle helst i tillägg till detta tillgängliga API rapportera via http-request när något nytt signifikant finns att rapportera.

Överlag är Robonect en helt överlägsen lösning jämfört med alternativen. Dyrt inköp av Husqvarnas egen lösning och dessutom löpande abonnemang för att få lov att använda ett skakigt GSM-baserat API utan dokumentation och helt utan garanti att det fungerar nästa vecka? Nej tack.
 
  • Gilla
kramfors
  • Laddar…
Stark-Johan Stark-Johan skrev:
Jo, HTTP-API använder jag redan och det fungerar bra. Kör inte Domoticz/nodeJS men principen är exakt densamma. Nackdelen är att det då som sagt är beroende av att "fråga" (polla) klipparen vad den håller på med hela tiden.

Klipparen skulle helst i tillägg till detta tillgängliga API rapportera via http-request när något nytt signifikant finns att rapportera.
Då är det kanske något sånt här som du efterlyser. I så fall kan du ju ge ditt stöd för saken i den tråden. Tror inte killarna i Tyskland riktigt förstår nyttan av SSE ännu.
:)
 
kramfors kramfors skrev:
Då är det kanske något sånt här som du efterlyser. I så fall kan du ju ge ditt stöd för saken i den tråden. Tror inte killarna i Tyskland riktigt förstår nyttan av SSE ännu.
:)
Jo, det finns en rad liknande trådar som efterlyser "event vid fel". Just SSE hade väl varit fint men kanske är lite onödigt omständigt för Fabian. Jag tror att HTTP-request hade varit enklast att implementera.

Jag tror han har något på gång i kommande firmware. Kanske blir det nästa sommar men det är helt OK för mig.
 
  • Gilla
kramfors
  • Laddar…
Hej. Tänker sätta in robonect på min 330x från 2013 inom kort.
Den har samma programvara som den hade när den var ny. Finns det någon anledning att få den uppdaterad innan jag monterar robonect?
 
Om det fungerar bra, den hittar hem och klipper som den ska o.s.v. kanske man kan skippa det egentligen. Jag tror nog att jag hade lämnat in på en service och fått den kontrollerad och uppdaterad bara för att vara på säkra sidan. Nu är väl din garantiperiod över men annars går det faktiskt fint att återställa förseglingen och/eller montera bort Robonect innan service.

Edit: Jag vet alltså inte om det kommit någon betydande uppdatering för 330 men utgår från att det finns någon nyare version åtminstone med tanke på att den är från 2013.
 
V Vaxtorp skrev:
Hej. Tänker sätta in robonect på min 330x från 2013 inom kort.
Den har samma programvara som den hade när den var ny. Finns det någon anledning att få den uppdaterad innan jag monterar robonect?
Jag har för mig att jag läst något om minimum version. Om Du inte hittar något om det på robonect.de kan nog Fabian (admin på robonect.de) hjälpa dig att svara på det.
 
Ja nu är den uppdaterad och Robonect är beställt. Var hittar man lämpliga programvara till datorn och vilken app (Apple) skall man använda?
 
V Vaxtorp skrev:
Ja nu är den uppdaterad och Robonect är beställt. Var hittar man lämpliga programvara till datorn och vilken app (Apple) skall man använda?
Vad fick du ge?
 
N nortish skrev:
Vad fick du ge?
Betalade 111 Euro så blev där lite till hans fortsatta utvecklingsarbete.
 
V Vaxtorp skrev:
Ja nu är den uppdaterad och Robonect är beställt. Var hittar man lämpliga programvara till datorn och vilken app (Apple) skall man använda?
Det behövs ingen app eller något program. Det är ett webgränssnitt. Det du behöver göra är att gå in på det Zeroconf-WiFi som roboten sätter upp första gången den startas och ställa in det som du vill ha det.
 
  • Gilla
Vaxtorp
  • Laddar…
Stark-Johan Stark-Johan skrev:
Det behövs ingen app eller något program. Det är ett webgränssnitt. Det du behöver göra är att gå in på det Zeroconf-WiFi som roboten sätter upp första gången den startas och ställa in det som du vill ha det.
Alltså detta blir bara bättre och bättre.
 
Någon som provat camera med robonect?
 
Vad menas? Skakigt och dyrt GSM? Har kört connecten i 2 år, funkar underbart perfekt! Dyrt! Nää! Wi-fi på roboten funkar väl endast om man bor på Tomter som lika stor som huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.