Hej!

Jag har köpt en hydroforpump, denna i syfte att använda vår egna brunn för bevattning etc. Men jag fattar inte riktigt, det står anslutning 1". Vad behöver jag för sugslang? Hur går jag vidare på trycksidan för att det ska bli utkastare för trädgården, så att säga? Hade tänkt sätta kranar eller dylikt på 3-4 st ställen. Gräset är nylagt så lätt att peta ner slang vid behov... Men jag fattar inte riktigt vad man ska skaffa :) Gardena pipeline ser trevligt ut?

Förvirrning delux råder iaf. Tar tacksamt emot hjälp!
 
Hydrofor pump.. då menar du en pumpautomat där allting sitter integrerat? Typ tryckströmbrytare, kärl, pump osv?

Jag skulle säga att du ansluter en slang av dimension 32 ner till brunnen, förser den med en bottenventil (en ventil med sil och backventil). Sen på andra sidan av pumpen på utgående ledning kan du dra 25 på matningen och sen sätta T-rör iväg till respektive tappställe och där gå vidare med 20. Allting beror givetvis på vad du har för tomt och hur långa avstånd det är.

Skulle använt kopplingar av märket PRK. Slang av typ PEM som är klassat för tappvatten. Då har du en anläggning som kommer fungera i många år framöver!
 
Tack!!!

Ja precis, en Meec, länkade den ovan.

Om man sätter allt i serie tror jag det rör sig om drygt 100m pem-slang som man då begraver i trädgården. Får det varningsklockor att ringa?

Hur går man från 25 till "tapp"?
 
Nejnej, inga varningsklockor. Men gör så att du kör den första sträckan ut från pumpen med 32 också då, iaf fram till första eller andra t-röret. Annars kan risken vara att du får sämre flöde i de sista tappkranarna om du öppnar den första på sträckan så att säga. Du behöver inte gå upp med 25 till tappkranen utan kan förminska ner dimensionen innan du går upp ur backen kanske? Finns ventilfästen för tappkranar med både 1/2” och 3/4” gänga så sista biten kan du antingen köra 20 eller 16 slang!
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Tack! Lite klokare nu. Ska se om jag får ihop en beställning utifrån vad jag lärt mig :)
 
100 meter låter långt, det är inte så att du nästan kommer runt och tillbaka till pumpen?
OM så kan du göra en ringmatning och få ett bättre flöde.

Protte
 
Nä, tomten är nästan 2000kvm och rätt många olika höjdnivåer jag vill nå.
 
Hmm, höjdnivåer... hur högt över pumpen ligger högsta tappstället?
 
Kanske.... 6 meter? Har inte mätt.
 
Mätt med kroppslängd och ögonmått, snarare 7 meter :)

Antingen kör jag allt i serie eller så splittar jag vid första tappen (vid garaget) och går med ena ledningen till högsta tappen (odlingarna) och den andra till de andra två lägre (nere på gräsmattan och vid huset).

Med en ledning får det bli garaget->gräsmattan->huset->odlingarna. Ska stega upp den sträckan...

edit: ca 90m.
 
Någon nackdel att köra 32mm för allt i marken? Till alla t-kopplingar och sista tappen? Iofs dubbelt så dyrt...
 
Nej nej nej, gör ingen skada annat än i plånboken.
Du får gärna komma och hämta min ring med 63 mm PEM.

Protte
 
Känns som att du bor nära Göteborg :D
 
Hade gärna köpt 100m istället för 2x50m som det blir på bauhaus, vill ju inte skarva i onödan.

Rinkaby har, kanske får köpa därifrån då :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.