Jag såg att det finns larm som reagerar på förändringar av lufttrycket i huset. Och använder det som indikation på att någon öppnat en dörr eller fönster. Detta istället för att sätta upp givare för varje dörr och fönster man vill övervaka. Är det någon som vet mer kring tekniken, och om det skulle gå att implementera för SPC larmen?

Artikel: https://www.smarto.se/hemlarm/larmagruppen/
 
Om jag förstått rätt så kommer SPC med nya trådlösa enheter inom kort:
 
  • Gilla
Boan och 1 till
  • Laddar…
RilleRock RilleRock skrev:
Tryck edit, välj planet och tryck på de 3 punkterna längst upp till höger (y)
Aha, kolla där! Mitt framför näsan, trodde det skulle varit under inställningar, eller på spcconnect. Tackar!! :)
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
gol gol skrev:
Om jag förstått rätt så kommer SPC med nya trådlösa enheter inom kort:
[media]
Spännande! Du har ingen aning om ifall de blir kompatibla med de nuvarande trådlösa prylarna? Låter ju som de förbättrat tekniken ganska mycket...
 
RilleRock
C crallian skrev:
Aha, kolla där! Mitt framför näsan, trodde det skulle varit under inställningar, eller på spcconnect. Tackar!! :)
Inte helt logiskt placerat, hade själv problem att hitta de :cool:
 
RilleRock RilleRock skrev:
Funkade bra som GOL skrev.

Händelse 1
Timer 7200 sek
Villkor: Utgång/områdeX/tillkoppling på

Händelse 2
Villkor: Utgång/område/tillkoppling av

Mapping gate
Händelse PÅ
Händelse 2/positiv

Händelse AV
Händelse 1/positiv

Detta innebär att utgången kommer alltid vara aktiv vid frånkopplat av det område du valt och fungerar endast 2h efter tillkopplat område du valt.
Funkar strålande. Tack för hjälpen.
 
  • Gilla
gol och 1 till
  • Laddar…
Hej! Installerade ett SPC hos mina föräldrar för något år sen, har visat sig funka bra men nu när de hade strömavbrott så kunde jag inte larma på. Gick via menyn visa fel (230V och sen kom jag till att jag kunde välja tvångstillkoppling men får ändå tillkopplingsfel och den vill inte larma på. Behöver jag ändra någon inställning. Man vill ju kunna larma på även om det är strömavbrott. Batteribackupen är överdimensionerad så det räcker :-D Tips tack!
 
RilleRock
F foppa_mannen skrev:
Hej! Installerade ett SPC hos mina föräldrar för något år sen, har visat sig funka bra men nu när de hade strömavbrott så kunde jag inte larma på. Gick via menyn visa fel (230V och sen kom jag till att jag kunde välja tvångstillkoppling men får ändå tillkopplingsfel och den vill inte larma på. Behöver jag ändra någon inställning. Man vill ju kunna larma på även om det är strömavbrott. Batteribackupen är överdimensionerad så det räcker :-D Tips tack!
Du får man isolera felet (y)
 
Jo misstänkte det, ska testa nu, isolera får man göra varje gång man larmar på då det är strömavbrott? Vad är skillnaden mellan isolera och spärra ? (välja akitverad/inaktiverad)
 
RilleRock
F foppa_mannen skrev:
Jo misstänkte det, ska testa nu, isolera får man göra varje gång man larmar på då det är strömavbrott? Vad är skillnaden mellan isolera och spärra ? (välja akitverad/inaktiverad)
Isolera gör man permanent tills man aktiverar manuellt igen.
Spärra görs tills nästa tillkoppling.
 
Ok stort tack för all support! (y) Ska ta och läsa på lite mer...... Finns någon nackdel att ha 230V felen isolerade hela tiden, tror inte mina föräldrar som är till åren, klarar knappa in i menyer och isolera bort dem vid behov ? Får ja inget fel-sms heller om de ligger isolerade ?
 
RilleRock
F foppa_mannen skrev:
Ok stort tack för all support! (y) Ska ta och läsa på lite mer...... Finns någon nackdel att ha 230V felen isolerade hela tiden, tror inte mina föräldrar som är till åren, klarar knappa in i menyer och isolera bort dem vid behov ? Får ja inget fel-sms heller om de ligger isolerade ?
Nej det kommer du inte få.
Är det strömavbrott så ofta?

Har de internet så hade du smidigt kunnat göra det via appen när felet dykt upp.
 
Jao de har en del strömavbrott, bor ute på landet. Luftledningar.

Ligger på todo listan att koppla upp den mot nätet. Dock tror jag det blev tillkopplingsfel när ja valde tvångstilllkoppling beroende att jag var för långsam på knappsatsen när man kollar vad den fellarmar på vid tillkopplingen. Verkar som den timar ut och ger tillkopplingsfel om man inte är snabb nog när man larmar på. (går denna tid att utöka?)

Har hus och garage separat inlagt, fast ska göra om för jag har det lagt som "områden" och har för mig du skrev förrut att man ska använda deltillkoppling istället.

Så har en del att fixa med...
 
Jaha. åska igår och manöverpanel svart idag. kan dock logga in via mobilen. men jag kan ju inte sätta larmet i installationsläge utan panel.
några tips på vart jag börjar felsöka?
Skärmklipp av larmhanteringssystem med felmeddelanden och status för tillkopplat larmsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du loggar in med en anvvändare på centralens webinterface kan du bevilja installatörsåtkomst den vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.