Hej,

Jag planerar att bygga ett stenhus (sluttningshus) i Göteborg.

Fyra leverantörer av stenhus/stenhusväggar:
- LättKlinkerBetong, LKB (lättklinker-cellplast-lättklinker)
- Adel Stenhus (Homogent med glasgranulat)
- Roxi Stenhus (Homogent med Cellcon lättbetong)
- Heda Sand & Betong/Excellent vägg (Yttre stomme av "vanlig" betong, insidan av 19cm cellplast)

Alla hävdar ju med omskrivningar att just deras teknik är den bästa.
En principskillnad som jag ser är att dock att materialen med cellplast "andas" mindre.
Jag har svårt att förstå vad detta innebär i praktiken. Finns det större risk för fukt/kondens i husen med cellplast? Är ventilationsprincipen likadan i båda fallen?

Mest är jag nu sugen på Heda/Excellent bla pga bra isolerförmåga (U=0.22) och att man inte behöver bestämma hur rör/ledningar skall gå innan väggarna tillverkas (insidan klär man med spån+gips och på reglar om man vill har en spalt att dra ledningarna i). Också hört att de skall ha konkurrenskraftiga priser.
Nackdelen är väl spontant att inget stenmaterial finns på insidan av isoleringen och därför borde ju "magasineringseffekten" bli sämre.

Hur skall jag tänka? Vilken konstruktion är fuktsäkrast? Vilken konstruktion ger bäst inomhusklimat och totalekonomi? Kvittar det egentligen vilket jag väljer?

/Savoy
 
Intressant frågeställning! Hus med en innevägg av cellplats, kan man verkligen säga att det blir ett stenhus då med dom effekterna som man vill uppnå, dvs ekologiskt byggande med sunt innehusklimat. Jag är väl ingen förespråkare av att man vinner speciellt mycket på att husen "andas", men det finns dock en positiv effekt att ångvandring ska kunna ske. Hur är det då när cellplasten ligger längst in i huset. Och som Sayid skriver, hur blir det med magasineringen av energi???

Till saken hör att Lättklinker i alla dess former i magasinerar speciellt mycket energi heller!!!eller????
 
Jag personligen skulle aldrig vælja att bygga ett hus med cellplast... Varfør bo i en "plastpåse" ? Att ha ett hus som andas genererar som sagt ett sunt inomhusklimat. Fukt transporteras lætt ut, mer allergivænligt etc. Om man bygger med cellplast måste man sørja før att lufta ut dagligen, annars riskerar man ett fuktigt inomhusklimat. Bor sjælv i Danmark och hær bygger man ju fullmurade hus, d v s innervæggarna ær uppbyggda av vanliga små murstenar, ytan belæggs sedan med en tunn puts som gør att man ser strukturen av murstenen(vandskurning).

Mot yttervæggarna lægger man isolering ca 15cm, och sedan muras øven utsidan. Utsidan kan sedan belæggas med vanlig tjock puts(2cm) eller vandskuras som innervæggarna.

Det ær inte dyrare att bygga på detta vis, Vi ær sjælva på væg tillbaka till sverige och funderar på att bygga ett liknande hus i sverige (har byggt hær i DK). Om du ær intresserad av mer info kan du gå in på www.bygitegl.dk dær du får massor med info om murstenens positiva egenskaper. Ær sæker på att det dessutom ær danska hantverkare som ær intresserade av att bygga i sverige. Hær finns ju massor av s k. murermester och tømrermester (søg på google) små føretag som sjælv både ritar och bygger husen till en kostnad av ca 10-11000 dkk, fullt inrett (ca 13000 sek) så varfør inte undersøka detta??

Dessutom anser jag att den danska arkitekturen ær milsvid længre fram æn den svenska... :)

hør gærna av dig om du vill ha ytterligare info eller links till hensidor!
Lycka till!

Hælsngar Anna
 
Tack för synpunkterna och idéerna.

Sedan jag skrev inlägget har jag hört av säljaren på Heda att deras vägg inte är helt diffusionstät, betongen diffunderar luft och tydligen skall även cellplasten ha samma förmåga till viss del. Diffusionstät innebär givetvis inte att den inte är vattentät... Diffusionens främsta "energikälla" är skillnaden mellan temperaturen ute (vanligtvis lägre) och temperaturen inne (vanligtvis högre).
Det var så det sades och jag vet inte bättre...

Oavsett - det finns väl inte något hus som klarar sig utan ventilation om människor skall bo där (som förbrukar luft)? Då är ju frågan om man behöver ventilation eller inte ganska ointressant. Dvs båda hustyperna borde ju kunna få bra inomhusklimat, då luften i rummen är av samma typ. Och, Anna, varför skulle allergier frodas mer i denna typ av hus om inte mögel finns (mögel uppkommer, typ, där organiskt material blir fuktigt)? Jag har hört att alltför ren tillvaro och vistelse i mögliga (alltså inte fuktiga) hus är bland de största orsakerna till allergier.

Min känsla, just nu, är att båda typerna av hus lika sunda (vad är egentligen sunda hus?) att bo i och kommer vara fuktfria om man bara följer de råd som finns, gällande fuktskydd, dränering och ventilation. Är det någon som håller med mig?

Kan någon som bor i en "plastpåse" uttala sig om vad erfarenheterna är?
 
Vi har funderat i samma banor och tillslut valde vi en betongvägg från Finja som ungefär motsvarar Hedas vägg. Färdiga betongelement blev billigare än att mura med block samtidigt som vi fick en bättre isolerförmåga (u0,21 mot u0,30 för Celcon).
 
hejsan ja e inne på att bygga med hedas betong men hittar inte mucke annat att jämföra med vilka mer bolag finns det som bygger hus med betong


m.v.h jalle
 
B
Kan någon som bor i en "plastpåse" uttala sig om vad erfarenheterna är? [/quote]

Vad jag har förstått är det oftats "välbärgade" som bygger med EPS tekniken.
För några veckor sedan visade man ett reportage i TV om EPS husens värmeisoleringsförmåga. Den var klart överlägsen all annan byggteknik och man förutspådde att denna teknik har framtiden för sig.

Det finns en arkitekt i Stockholm som enbart ritar och bygger i detta material.
Men han är inte billig  :'(

Så för en vanlig dödlig inkomsttagare får man nöja sig med ett trähus  :'(
 
Jag hade valt en lättbetongvägg.

Varför?
1) En homogen vägg i ickeorganiskt material andas och kan aldrig få fuktskador.
2) Cellplast smälter vid brand, betong blir opåverkat.
3) Råttor och andra gnagare fräser lätt gångar i frigolit. Det gör de inte i betong.
4) En homogen vägg gör det lättare att hänga upp saker i. Lättklinker är hopplöst att fästa något i.
5) Lättbetong har begränsad bärighet, om man blandar in cellplast så måste detta kompenseras med fler avväxlingar och andra bärande delar.
6) En homogen lättbetongvägg behöver inet gipsas på insidan. Man kan i princip bara spackla och måla.

....för att bara nämna något som dök upp i skallen.
 
Vad jag har förstått är det oftats "välbärgade" som bygger med EPS tekniken.
För några veckor sedan visade man ett reportage i TV om EPS husens värmeisoleringsförmåga. Den var klart överlägsen all annan byggteknik och man förutspådde att denna teknik har framtiden för sig.
På vilken kanal visades inslaget? Vilket program?
 
Hej Savoy,
precis som du var inne på så är en konstruktion där "de tunga delarna" av väggen ligger innaför isoleringen att föredra. Huset blir då värmetrögt och energisnålt. Infallande solenergi lagras i tak och väggar vår och höst. På sommaren blir temperaturvariationerna inomhus mellan dag och natt mindre. Jag tänker själv isolera ett stenhus utvändigt för att uppnå denna effekt. Om du har betongväggar ytterst och dessutom betongbjälklag kan du få en rejäl köldbrygga som drar in kylan långt i golven.
 
"Vad jag har förstått är det oftats "välbärgade" som bygger med EPS tekniken.
För några veckor sedan visade man ett reportage i TV om EPS husens värmeisoleringsförmåga. Den var klart överlägsen all annan byggteknik och man förutspådde att denna teknik har framtiden för sig.

Det finns en arkitekt i Stockholm som enbart ritar och bygger i detta material.
Men han är inte billig  :'(

Så för en vanlig dödlig inkomsttagare får man nöja sig med ett trähus  :'("




Det är inte dyrare att bygga med cellplast än att bygga i trä eller leca. Dorothermblocken kostar runt 650kr/m2 inkl. moms och betong. Sen går det defintivt fortare än de flesta byggsätt och tid är som alla vet pengar. Pratade med en byggare som hade byggt stommen till en 240kvm enplansvilla på 5 dagar. Dessutom ska det visst vara 8 gånger tystare än ett normalhus i trä och helt okänsligt för väder o vind under byggtiden.  www.dorotherm.se
Sen finns ju bestablocken också( www.besta.se ) fast där skulle jag nog inte vilja bo när Gudrun (inte Schyman)kommer...:)
/jeppe

 
B
Har hittat en husleverantör som bygger arkitektritat i EPS element till trähus priser/kataloghus priser!!!
 
Beo skrev:
Har hittat en husleverantör som bygger arkitektritat i EPS element till trähus priser/kataloghus priser!!!
Får man fråga vad företaget heter?
 
B
Eftersom vi är nya på forumet och vill inte bryta mot forumreglerna så kan vi inte ge ut namnet på företaget.  :'(
 
Skicka mig ett hemligt PM! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.