Vi vet ju inte om budgivare 1 finns med i bilden längre. Kan bara Mäklarens fulspel det med. Hen kan ju ha gått vidare och hittat annat. Jag litar inte på Mäklaren ett dugg.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
F Familjen Berguv skrev:
Vi vet ju inte om budgivare 1 finns med i bilden längre. Kan bara Mäklarens fulspel det med. Hen kan ju ha gått vidare och hittat annat. Jag litar inte på Mäklaren ett dugg.
Det är en sund grundinställning. Den dag man träffar den där perfekta mäklaren som jag litar på fullt ut. Då ligger man illa till...
 
  • Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är en sund grundinställning. Den dag man träffar den där perfekta mäklaren som jag litar på fullt ut. Då ligger man illa till...
Jag har träffat många bra mäklare varav en har vi tänkt anlita när vi säljer nuvarande bostaden. Jag kör helt på magkänsla. Och den brukar sällan ha fel...som t ex när folk ljuger för en.
 
Klart det finns mäklare som är bra, inget snack om saken. Sen finns det sådana som helt enkelt är dåliga på yrket. Och så de där som är sliskiga svin.
 
Stickan56
S johd01 skrev:
Klart det finns mäklare som är bra, inget snack om saken. Sen finns det sådana som helt enkelt är dåliga på yrket. Och så de där som är sliskiga svin.
Jag är övertygad om att de flesta är bra. Det är som vanligt att det är de negativa historierna som kommer fram.

Stickan
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
S johd01 skrev:
Klart det finns mäklare som är bra, inget snack om saken. Sen finns det sådana som helt enkelt är dåliga på yrket. Och så de där som är sliskiga svin.
Man bör ju vara klar med att mäklaren agerar på uppdrag av säljaren, och det uppdraget är ju sågott som alltid att maximera vinst. Så om det krävs en vit lögn för att få upp priset (och mäklaren tycker att det ryms på karmakontot) och säljaren får mer pengar, så är det ju inte omöjligt att mäklaren är "bra" från säljarens synvinkel. Det är ju knappast så att mäklaren finns till för att hålla köparen i hand genom processen ...
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Tycker det är konstigt menar om ni ligger 200 över så kommer inga mer å ni backar då blir de ju mindre än va ni erbjuder finns ju risker med å vänta som säljar tycker jag. Jag kollar själv på hus och va med i en budgivning där den började 150000 under utgångspris ja hängde på ja låg högst men 50 under utgångspris efter några dagar pratade ja med mäklaren som dom är inte nöjda det är utgångspriset dom vill upp till ok ja höjer mitt bud till utgångspris så får vi ett avslut men nu vill säljarna vänta å se om dom kan få mer så ja överväger starkt på å dra tillbaka mitt bud
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
J Joohans skrev:
Tycker det är konstigt menar om ni ligger 200 över så kommer inga mer å ni backar då blir de ju mindre än va ni erbjuder finns ju risker med å vänta som säljar tycker jag. Jag kollar själv på hus och va med i en budgivning där den började 150000 under utgångspris ja hängde på ja låg högst men 50 under utgångspris efter några dagar pratade ja med mäklaren som dom är inte nöjda det är utgångspriset dom vill upp till ok ja höjer mitt bud till utgångspris så får vi ett avslut men nu vill säljarna vänta å se om dom kan få mer så ja överväger starkt på å dra tillbaka mitt bud
Jag håller med dig. Problemet är i det här fallet att vi vet inte om budgivare 1 fortfarande är med i matchen. Om vi sänker vårat bud efter att de inte fått in fler spekulanter så finns risk att de säljer till 1:an istället.
 
Ja de har du rätt i vänta och se lite vad som händer har dom en visning till så kommer dom vänta å se vad som händer efter den bara hoppas att huset blir erat.
 
J Joohans skrev:
Ja de har du rätt i vänta och se lite vad som händer har dom en visning till så kommer dom vänta å se vad som händer efter den bara hoppas att huset blir erat.
Men man blir less på folk som är giriga och inte kan acceptera att marknaden kan se olika ut i tid och för olika objekt. Man kan ju inte förvänta sig att man får lika mycket som grannen som sålde för 1 år sen och hade bättre skick på huset. Det är ju som att jämföra päron och äpplen. Lite koll på marknaden bör man ju ha.
Vi har räknat med att behöva renovera huset för 400-500 tkr... byta fönster, kök, 2 st badrum, nya ytskikt etc
 
  • Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
F Familjen Berguv skrev:
Men man blir less på folk som är giriga och inte kan acceptera att marknaden kan se olika ut i tid och för olika objekt. Man kan ju inte förvänta sig att man får lika mycket som grannen som sålde för 1 år sen och hade bättre skick på huset. Det är ju som att jämföra päron och äpplen. Lite koll på marknaden bör man ju ha.
Vi har räknat med att behöva renovera huset för 400-500 tkr... byta fönster, kök, 2 st badrum, nya ytskikt etc
Du har förstås rätt, här kan man nog också tycka att mäklaren bör bidra med goda råd. Samtidigt är det väl så att en säljare som inte har bråttom kan testa marknaden och återkomma senare om man inte blir nöjd
 
Jag kan förstå säljarna här. De förväntar sig ett högre pris. Iom att det är ett dödsbo, så har de nog mindre bråttom att sälja. Pengar som ingen arvinge förväntade sig att få just nu, kan man lika gärna vänta lite längre på. Om man som säljare har is i magen så går det ofta att få ut "rätt" pris.
 
H hempularen skrev:
Jag kan förstå säljarna här. De förväntar sig ett högre pris. Iom att det är ett dödsbo, så har de nog mindre bråttom att sälja. Pengar som ingen arvinge förväntade sig att få just nu, kan man lika gärna vänta lite längre på. Om man som säljare har is i magen så går det ofta att få ut "rätt" pris.
Javisst men lägger man ut huset för ett pris så kan man väl inte förvänta sig att få ocker pris för ett renoveringsobjekt om husen på området som är i bättre skick ligger inte så långt ifrån deras förväntade pris. Vi har trots allt erbjudit 200 tkr över utgångspriset.
Ex husen såldes häromdagen för 3.9 resp 4 mille. Och dessa är lika stora och renoverade 2000 talet.
 
  • Gilla
Saramaa
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag kan förstå säljarna här. De förväntar sig ett högre pris. Iom att det är ett dödsbo, så har de nog mindre bråttom att sälja. Pengar som ingen arvinge förväntade sig att få just nu, kan man lika gärna vänta lite längre på. Om man som säljare har is i magen så går det ofta att få ut "rätt" pris.
Jo, det kan ju gå åt båda hållen. Vi tittade på ett hus i januari som vi gillade och bjöd 250 kkr under utgångspriset. Inget fel på det, tyckte vi, men kanske prissatt lite väl optimistiskt. Nu, 6–7 visningar och fem månader senare, så frågade mäklaren oss om vi fortfarande var intresserade. De verkar ha bränt alla andra eventuella intressenter också och huset ligger nu uppe med flest dagar på Hemnet på orten. Jag hade känt mig lite nervös vid det här laget som säljare. Men det är klart, det beror ju helt på vad som är långt perspektiv. Även med otroligt höga kostnader att hålla huset i fint skick så kan man ju tjäna igen dem i ett nafs när marknaden får för sig att hus plötsligt är värda mer än förra kvartalet.
 
Jag var med om något liknande när jag köpte en fastighet. Jag hade fått veta av mäklaren vad som var säljarens smärtgräns och lade ett bud på den nivån och ingen annan kunde bjuda över, men säljaren var inte nöjd med det. Han gick då förbi mäklaren och förhandlade själv med en annan spekulant som till slut bjöd över mig, men det visade sig att denne inte hade lyckats finansiera det.

Till slut satt säljaren i sjön och måste få försäljningen snabbt klart och ville sälja till mig, erkände att det inte fanns någon annan spekulant, men ville ändå att jag skulle betala mer. För att vara schysst och göra det hela lite smidigare bjöd jag på 50'000 till vilket var långt ifrån att göra honom nöjd, men sedan satte jag stopp. Till slut skrev han på, men han slutade inte att försöka få ut mer pengar från mig, genom försöka hustla mig att köpa inventarier tillsammans med fastigheten till överpris och det var mycket strul med en hel del telefonsamtal.

Då var det ändå en pålitlig mäklare och jag kände säljaren sedan tidigare, men jag ångrade mig nästan i alla fall. I det här fallet verkar inte mäklaren vara pålitlig, säljarna okända och struliga. Jag tror att det bästa är att sätta affären i vänteläge och titta på andra objekt. Jag tror att dödsbodelägarna måste få tröttna först, kanske ta en omgång med uthyrning för att inse att det enklaste är att sälja till det pris marknaden vill ge.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.