Jag ska bygga nytt kök i vad som nu är vardagsrummet. Rummet är 4,35x3,85 och det är en utskjutnad efter en gammal kakelugn i hörnet. Vi är två i "familjen".

kok2.jpg

kok.jpg

Tanken är att det ska vara en bänkskiva i betong och väggbeklädnad i bambu. Gashäll + kombiugn. Luckorna är vita med utfräsning istället för handtag. Kanske ett mönster i matt vitt på de vita luckorna och sen ut över väggen.

Hmmm.. Får nog fundera lite till. Några tips/åsikter?
 
Ser bra ut. :)
Men jag skulle vilja ha en stor kyl och frys istället för delad kyl/frys Men med tanke på att ni bara är två så är det inte ett måste. Sen saknar jag en diskmaskin., men det blir inte så mycket disk om man är två. I övrigt så ser det bara bra ut. ;)
 
Det e en diskmaskin under väggskåpen! :D Klart man ska ha det. Funderar på att skaffa en jätteho på ~80cm istället för två små. Jobbigt när man ska skölja bara... :-?
 
Spis - ho vet jag ska vara längre, men det finns ju inte så mkt plats! Skulle iof kunna ha hon längst ut men man vill ju gärna ha lite yta utanför oxå.

Diskmaskinen ställde jag där med tanke på urplockning av den. Allt ska ju in i skåpen som e precis ovanför. Det kanske är smartare som du säger att ha den vid hon. Sen får man gå lite när man tömmer den 1-2 ggr/veckan.

En ide kanske vore att sätta hällen i hörnet istället för att få lite mer utrymme till hon och för att få den klassiska triangeln. Ska skissa lite på det. Gillar dock inte att ha hällen i hörnet.
 
Kan du inte flytta upp diskhon och diskmaskinen under väggskåpen och placera spishällen där hon är nu? Då får du bättre plats för föreberedning och det blir ändå lätt att plocka ur maskinen.
Eller tvärtom, dölj fläkten under väggskåpen och sätt hällen under, i närheten av kyl/frys.
 
kok3.jpg

Så här kanske. Diskmaskinen mellan ho och hörnet. Nära till både ho och skåpen. Spisen har fritt åt båda hållen. Kåpa är inget krav, det passade bara bra när spisen var på den väggen. Det är alltså en liten hylla över hela "diskbänken" om det inte framgår av bilden. Det ser ut som om en espressomaskin passar perfekt där i hörnet! :)
 
Jag resonerade att man inte lagar mat och diskar samtidigt. Men det kanske man gör? Lika bra att ha diskmaskinen längst bort, jag får skrota min ide om att ha den nära skåpen. Som sagt, bättre att ha den ur vägen för den som lagar mat.

Det är tänkt att 80-skåpet ska ha en stor låda med urtag för avloppet (detta har diskuterats i nån annan tråd här). Man kanske skulle göra fejlådor på hörnskået oxå. Det är 3:30 i tak och stuckatur. Vänstra dörren leder till hallen och högra till vardagsrummet. Antagligen blir det utblåsfläkt eftersom skorstenen till den gamla kakelugnen borde funka för det. Inga element etc. V/A ungefär där diskhon är placerad nu.

Tanken med köket är väl att man ska kunna laga mat 2 personer med gäster som sitter vid bordet å suger på en drink.

Det är bra med negativ kritik! Så man ser det man inte tänkt på.
 
Hej Gunne!

Det var ett tag sedan sista posten i denna tråd men jag chansar på att du kanske ser mitt inlägg ändå. Jag undrar hur det gick med den där bänkskivan i betong som ni tänkte ha. Blev det bra? Gjöt ni den själva och i så fall var det svårt? Vi håller själva på och renoverar vårt hus och ska bygga nytt kök. Det verkar som om vi har ganska lika smak. Vi vill också ha helt vita luckor och lådfronter utan handtag och en betongskiva som bänk.

Tacksam för erfarenheter och tips!
 
Vi har inte byggt köket än tyvärr... Jag har just dragit vatten, gas och avlopp så nu är det dags att börja bygga! När det gäller bänkskivan så tror jag fortfarande att vi ska köra på betong, så jag kan återkomma när jag har gjutit... Vi har dock jävligt svårt att välja hur det ska se ut!

Det gamla furugolvet har vi tänkt svartbetsa och olja. Det är 3,30 i tak och stuckaturer. kåken är från 1893. Rummet är ett genomgångsrum med två dörrar så man vill inte gärna ställa kylen för nära nån av dörrarna så att den skymmer hela köket när man kommer från nåt annat rum.

Så här ser lägenheten och blivande köket ut:
plan.gif

Farsans förslag till hur det kanske ska se ut. Luckorna ska iof vara vita. Skåpet längst till vänster är ett platsbyggt skafferi med en dörr som nu går till en garderob. Dörren har speglar och fönster och passar in i sekelskiftesstuket. Denna är sned och är tänkt att följa den sneda utbyggnaden och leda en in i rummet istället för in i ett kylskåp.
kokfarsan.gif

Ett annat förslag. Micron i vänstraste skåpet breve kylen.
kokgunnes2.gif


Som ni ser i farsans skiss finns det även sten golvet i hörnet där kakelugnen har stått. Vi har haft funderingar på att ställa spisen där så att den står symmetriskt kring stenläggningen. Det är dok inte så schysst att ha spisen i hörnet så jag tror vi skippar det... Spisen är för övrigt en rostfri variant på ben.

kokhorn.gif


Så svårt att välja... Det finns lixom inget naturligt sätt göra köket iom de två dörrarna.
 
C
Ett par funderingar...
Det ser ut som att ni bestämt er för "halvskåp" eller hyllor direkt ovanför bänken och sedan fullhöjdsskåp ovanpå detta. Det känns opraktiskt. Av erfarenhet kan jag säga att de skåp som man måste ställa sig på något för att komma åt har väldigt begränsad nytta. Räkna inte med att ni kan/kommer stoppa in något ni använder relativt ofta där. Eftersom det är begränsat med plats skulle det kännas mer logiskt att maximera skåpytan i "normalhöjd". Personligen skippade jag "över-överskåpen" helt och hållet och använde extra höga överskåp med insikten att jag inte skulle använda dem trots begränsade utrymmen.

Visst är det opraktiskt med spisen i ett hörn. Samtidigt är det det av dina tre alternativ som känns mest praktiskt när man är två i köket. Oftast blir det ju att en står vid spisen och den andra hackar/vispar/plockar med något, och i det alternativet står man inte ivägen för varandra. Bänkytan på vänsterflanken skulle t.o.m kunna utökas en bit utan att offra alltför mycket avställningsyta runt spis och diskbänk.
 
Det är ju sant det där med överskåpen, men vi har tänkt sätta ett stålrör längs med underkanten på de översta skåpen. På detta rör passar en stege som man kan skjta fram och tillbaks. Stegen förvaras på väggen till vänster om köket. Detta system ska även finnas i resten av lägenheten så att man bara behöver en stege. Detta för att kunna utnyttja hela takhöjden i garderober m.m.

Som det är just nu använder vi en ganska begränsad uppsättning porslin m.m. i vardagen och detta får plats i de nedre överskåpen. Tanken med de övre är just att förvara sånt som man inte använder så ofta.
 
Nu är köket snart färdigt. Det blev så här:

kokpano.jpg

(Utan ambition att passa ihop bilderna snyggt;))

Från vänster:
Hall, platsbyggt skafferi, kyl/frys (vit), diskmaskin, vask, hörnskåp, lådhurts, spis, lådhurts (micron ska byggas in i sidan), vardagsrum.

Luckorna skall vara Nexus brun/svart från Ikea. De kommer på torsdag så då lär det bli lite snyggare. Golvet är lutat och vitoljat under pappen.

Bänkskivan är gjuten i betong. Jag har extrema problem att hitta slippapper avsedda för sten så att jag kan slipa skivan. Bosch har papper men ingen återförsäljare har tagit in dem :'(. Jag har skrivit en annan tråd om gjutandet av bänkskivan. Om någon har tips om slipning så mottages det gärna!

 
Det går inte snabbt, men snart så är det klart... ::)

Satt upp lite av luckorna och mekkat lite med belysningen på skåp och i hyllan:

lys1.jpg
lys2.jpg

Betongskivan är nu slipad (hyrde en slip) men inte behandlad ännu. Står i valet mella parafin- eller linolja..
 
Hur har det gått med behandlingen av bänkskivan?

Verkar det funka med grönlandsvallan?

Hur verkar det hålla mot fett och stänk från spisen?

/Jonas
 
Vi har bara använt köket ett par dar så jag kan inte riktigt uttala mej. Angående spill etc så går det väldigt lätt att få bort. Ytan kan tvättas med medel + scotch brite så det mesta går bort. Däremot kanske det kan vara känsligt mot att man ställer varma saker på bänken då vaxet smälter. Har inte riktigt testat detta ännu då det fortfarande är lite småfix kvar och köket inte är i full gång ännu. Jag ska dock försöka städa undan lite så att jag kan ta bilder ikväll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.