För er som valt ikeakök så har jag ett tips på hur jag ordnade fullutdrag under vasken, istället för de tråkiga standarluckorna som man "måste" välja om man tar ett ikeakök.
Jag köpte lösa lådfronter från ikea och monterade utdragsskenor från blum, som finns att köpa med olika djup beroende på hur mycket rör och avlopp bygger i bakkant på skåpet.
Därefter sågade jag till botten och bakstycke i gjutplywood.
Eftersom vi valt att genomgående ha 3 lådor i våra stommar så skruvade jag ihop de två understa lådfronterna som då dras ut samtidigt som om de vore en hel front. Den översta fronten blindmonterade jag.
Enhetligt och framförallt praktiskt eftersom jag alltid känt att just vaskskåpet varit ett "dött" utrymme som oftast kan användas mycket effektivare.
 
Precis så har vi det fast från Tibrokök! Funkar bra.
 
  • soplda.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för bilden. Precis så ser det ut :)
 
Smart! Så skulle jag vilja ha det, tycker det ser trist ut och är opraktiskt med skåp under diskhoarna.
 
En fråga, förresten: Upplever du att det är bökigt att öppna lådan för att slänga skräp? Jag tänker tex på att man ju ofta står och tar upp tex potatisskal ur vasken och slänger dem i kompostpåsen. Vi har kompostpåsebehållaren uppskruvad på insidan av diskbänksskåpet så då kommer man ju åt att öppna och kasta utan problem. Men hur är det när man ska dra ut en hel 80 cm bred och ganska djup låda? Måste man då kliva mycket bakåt eller åt sidan? I så fall blir det ju lite opraktiskt att stå långt ifrån och försöka hiva i droppande köksavfall utan att slaska ner alltför mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.