Överlapp med 10 cm och fog är det bästa utan tvekan men ska egentligen inte pophits då det ska kunna röra sej. Hel onödigt att också sätta en ful rännskarv som trotts vad andra säger är en skit lösning som oftast läcker.
 
Redigerat:
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
Detta är en egen hittepålösning som nån anna skrev.
Fulare och defenitivt inget som kommer hålla bättre.
Jag satte planja rännor och deras skarvar var riktigt hårda som klämde emot.
Inget behov av extra silicon och skit.
Enligt min åsikt så överarbetar dom detta och du får betala
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Dom flesta plåtslagare trär väl i rännorna i varandra alltså överlapp och fog. Men popnit och rännskarv skall ju inte behövas. Är ju en mycket säkrare lösning.
 
Stickan56
R RoBo skrev:
Dom flesta plåtslagare trär väl i rännorna i varandra alltså överlapp och fog. Men popnit och rännskarv skall ju inte behövas. Är ju en mycket säkrare lösning.
Dom smarta följer tillverkarens anvisningar och tjänar mer pengar.
Eller så tillverkar dom själva i hela längder och då blir det inga skarvar.

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
tjänar mer pengar.
??
 
Det går snabbare och du sparar 10cm ränna.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Monterade mina aluzink med överlapp och utefog det tillsammans med alunitar så ser man fasiken inte skarven från marken om man inte vet vart man ska titta.

Sen att det är snyggare och att man slipper köpa rännskarvar är bara ett plus.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det går snabbare och du sparar 10cm ränna.
Tror rännskarven kostar mer än 10 cm ränna. Då det bara går att köpa rännor på hela meterslängder. Ville mest bara säga att TS rännskarvar inte är fel.
 
Stickan56
D Daniel 109 skrev:
Det går snabbare och du sparar 10cm ränna.
I TS fall spar du även silikon, popnit, arbetstid.
 
Har en fast kontraktssumma, så att jag får betala mer bryr jag mig inte om i det här läget, skiljde inte mer på deras offert än andra, marginellt dyrare, någon tusenlapp totalt på hela taket.

Jag vill bara få det tätt och bra!

Men om jag fattar det rätt menar ni alltså att det inte är fel, men att dem överarbetar och det behöver inte bli bättre. Samt att det inte är likt snyggt.

Tolkar jag era svar korrekt då? :)
 
  • Gilla
Niklaskarlsson1
  • Laddar…
Fråga, blindniten är av typen AL / ST, tryckfast, är det korrekt?
Blintnit av aluminium med stålsprint.
Jag tänker så det inte rostar.
 
Antingen så skarvar man ju med överlapp och tätande fog eller så använder man skarvstycket. Både och känns överflödigt och jag skulle inte vilja ha synliga nitar när de inte behövs. Visst tillför de lite styvhet i förbandet men behövs det inte så är det inte ett bra argument.
 
Stickan56
kapten_krok kapten_krok skrev:
Har en fast kontraktssumma, så att jag får betala mer bryr jag mig inte om i det här läget, skiljde inte mer på deras offert än andra, marginellt dyrare, någon tusenlapp totalt på hela taket.

Jag vill bara få det tätt och bra!

Men om jag fattar det rätt menar ni alltså att det inte är fel, men att dem överarbetar och det behöver inte bli bättre. Samt att det inte är likt snyggt.

Tolkar jag era svar korrekt då? :)
Om Plannja är leverantör så är det dom du skall fråga.
På detta forum kommer du inte att få ett entydigt svar.

Stickan
 
  • Gilla
kapten_krok
  • Laddar…
Är det ett entydigt svar man vill ha? Det följer inte deras monteringsanvisning. Men den känns optimerad för tid främst.
 
Jag kommer låta de köra på som de gör.
Det är 5 års garanti på mjukfogar i rännor iaf, sedan 15 års garanti på resterande arbete.

Känns skönt iaf att det inte är felaktigt gjort iaf, trots att det inte följer en monteringsanvisning.

Jag är ytterst tacksam för alla era svar! Stort tack Alla!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.