Hej

Är dessa skarvar av hängrännor korrekt?
Eftersom det är överlapp på 10cm så antar jag alltid att det blir en synlig skarv upptill eller ska kroken anpassas för att dölja den och stabilisera?

Vill bara försäkra mig om det då de precis börjat med rännorna.

Skarven är även tätad med silikon.


Tack på förhand!
 
  • Skarv av två mörkgrå hängrännor med synlig överlappning och silikontätning mot en träbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en skarv mellan två sektioner av hängränna med synligt överlapp och silikontätning över en mörk trälist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Den ser väldigt bra ut, så tror jag inte mina skarvar är gjorda. De ligger nog bara kant mot kant, jag måste kolla i morgon.
 
D Daniel 109 skrev:
Den ser väldigt bra ut, så tror jag inte mina skarvar är gjorda. De ligger nog bara kant mot kant, jag måste kolla i morgon.
Vad bra!
Det var ju ganska smart med poppnit för förstärkningens skull av skarven.
Men behövs det verkligen? Kanske standard?
 
  • Gilla
Er Ar
  • Laddar…
Vilken funktion har popnitarna? Ligger rännorna omlott, det kan ju inte vara rätt.
Installatören har förmodligen inte mätt och avslutet på rännan har hamnat för nära kroken, då har installatören inte orkat såga av rännan, utan lagt de omlott och popnitat och satt rännskarven vid innerskarven så den hålls på plats. Ser inte ok ut iaf.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Enligt planjas monteringsinstruktion då ska de liggs kant i kant. Men det där blir ju en mycket stadigare skarv. Jsg tror definitivt inte att det är en nödlösning. Men det ät sannolikt inte enligt boken.
 
Poppnitarna är väl till för att skarven ska bli stabil, vid tunga snömassor etc, så den inte böjs?

Det är 10cm överlapp.
En sån där tätningsdel sitter över skarven, samt fog.
 
Jag tycker trådstartaren ska fråga installatören enligt vilka monteringsanvisningar de följer.
Det är möjligt att tillverkaren av takavvattningen vill att det ska förläggas på det viset, men det låter väldigt märkligt.
Vilken tillverkare är det på takavvattningen, vet trådstartaren det?
 
Yes, det är Plannja.
Enligt kontrakt med entreprenör står det att rännor skarvas med 10cm överlapp samt att fogar tätas.
Är det inte bättre med överlapp tänker jag?
 
kapten_krok kapten_krok skrev:
Poppnitarna är väl till för att skarven ska bli stabil, vid tunga snömassor etc, så den inte böjs?

Det är 10cm överlapp.
En sån där tätningsdel sitter över skarven, samt fog.
Är man orolig för extra tyngd i rännan så använder man stagband, stabilitet i rännan uppnås inte för att man popnitar skarvar.
 
Då är det ju enligt avtal. Det där är en klart mer ambitiös skarv än tillverkarens anvisning. Men den kräver ju lite mer jobb.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Anser ni att det där är en bättre skarv än vad tillverkaren visar i sin monteringsanvisning?
Jag vill gärna veta hur ni resonerar då. Vad skulle vara fördelen med en sådan skarv?
 
D Daniel 109 skrev:
Då är det ju enligt avtal. Det där är en klart mer ambitiös skarv än tillverkarens anvisning. Men den kräver ju lite mer jobb.
Det jag tänker också, men ville bara stämma av. Fotplåt etc skarvas alltid med överlapp, så kan ju inte skada att hängrännor gör det också?

Men poppniten kanske man kan be dem sluta med då alltså?
 
Varför det? Vad skulle det vara för problem med niten?
 
D Daniel 109 skrev:
Varför det? Vad skulle det vara för problem med niten?
Om det inte är till någon nytta somxLNT säger menar jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.