En hantverkare behövde förra måndagen ett eluttag och tog det som fanns till hands (fanns fler men detta var mest synligt) ett par timmar.

Tyvärr missade man att stoppa i den stickpropp man tagit ut tidigare och det upptäckte jag idag. Problemet? Det var elen till min extra frysbox. Fylld med nära 50 kg kött (jag har kontrollerat varenda förpackning idag) plus svamp, lingon och div halvfabrikat (köttbullar, schnitzel, pizza etc). Efter 10 dagar utan el är allt tinat. Tack och lov ingen märkbar förruttnelse men iaf.

Vems försäkring? Han har vid tfnsamtal sagt ”det löser sig” men vill ha lite på fötterna innan vi talas vid i morgon.

Att jag inte märkt det beror på att boxen står i garaget.
 
Det är ju hantverkaren som direkt orsakat skadan. Då är det rimmligt att hantverkaren står för skadan. Om det finns en försäkring som täcker det är inte ditt problem.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
Tack det tror jag också men det är ju ett hyfsat värde det rör sig om så vill ha lite i ryggen vid diskussion.
 
Hur gick det?
 
fia_mstd fia_mstd skrev:
Hur gick det?
Meddelat hantverkaren och han ska ”kolla sin försäkring” och vill ev ta det på min (har han kanske väl hög självrisk?). Jag har varken sagt ja eller nej i nuläget.
 
A alacs skrev:
Meddelat hantverkaren och han ska ”kolla sin försäkring” och vill ev ta det på min (har han kanske väl hög självrisk?). Jag har varken sagt ja eller nej i nuläget.
Brukar ligga från ca 10.000 kr i självrisk för ett företag.
 
N Napster skrev:
Brukar ligga från ca 10.000 kr i självrisk för ett företag.
Och det är ung värdet av innehållet
 
Morsan stängde av min frys när jag var i USA........
Hon betalade självrisken, jag fick begärd ersättning.
Har hört att det kan bli bekymmer om man har typ billigt älgkött och inte får marknadspris.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Morsan stängde av min frys när jag var i USA........
Hon betalade självrisken, jag fick begärd ersättning.
Har hört att det kan bli bekymmer om man har typ billigt älgkött och inte får marknadspris.
Anguskött. Inte billigt.
 
normalt sett så blir det köttägarens försäkring. Sen får väl hantverkaren stå för självrisken.
 
Varför ska ägaren till frysen stå för skadan?
 
  • Gilla
jnse och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att det blir följande hantering:
Frysens ägare anmäler skadan till sitt bolag, det bolaget regressar med hantverkarens bolag, hantverkarens bolag kräver självrisken från hantverkaren.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag har själv råkat ut för att stänga av frys där älgkött, nötkött, hjortron, kantareller mm fanns.
Min hemförsäkring täckte inte värdet. Tror det var max 6000, så du bör kolla maxgränsen med försäkringsbolaget.
 
D Daniel 109 skrev:
Varför ska ägaren till frysen stå för skadan?
ägaren betalar väl inget?
 
Jo, via sin försäkring. Om det finns någon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.