Avloppsslangen på min Electrolux har börjat läcka så jag behöver byta ut den. Jag får dock inte loss slangen från diskmaskinen. Är det någon som vet hur man får ut den?

Diskmaskinen verkar inte ha en "klämma" som alla andra modeller verkar ha.

Jag har försökt att pressa in båda "armarna", dock utan resultat.

Bifogar bild på hur det ser ut. Diskmaskinen är en modell ESL63010
 
  • Avloppsslang ansluten till diskmaskin utan synlig klämma, vattenläckage synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avloppsslang ansluten till Electrolux diskmaskin modell ESL63010, utan synlig klämma, mot trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att det du ser endast är något slags skydd/fäste för slangen där den går genom chassit. För att byta den måste du öppna maskinen och lossa den från pumpen som sitter ungefär mitt under maskinen. Antagligen sitter slangen fast med en fjädrande klämma.
 
P peroande skrev:
Jag tror att det du ser endast är något slags skydd/fäste för slangen där den går genom chassit. För att byta den måste du öppna maskinen och lossa den från pumpen som sitter ungefär mitt under maskinen. Antagligen sitter slangen fast med en fjädrande klämma.

Det var som du skrev. Jag var tvungen att ta bort hela chassit för att ens kunna se klämman. Däremot så ligger det så långt in i diskmaskinen att det inte går att komma åt slangen utan att plocka ut en hel del av maskinvaran. Dessvärre får jag ta in en Electrolux reparatör (vilket säkert var tanken från början). Jävligt surt att man själv inte kan byta ut slangen utan att betala Electrolux ett par tusenlappar till.
 
  • Inuti en diskmaskin med synlig inre maskinvara, sladdar och en åtkomstsvår slang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkte på en sak. Då det är själva slangen som läcker i mitten, kan man inte bara skära loss där det läcker och sedan koppla ihop slangen igen med en "adapter" eller en klämma eller liknande? Då kan jag ju använda mig av samma slang utan att behöva ta in en reparatör.

Är det någon som vet om det funkar att göra så?
 
  • Flexibel slang med läckage markerat med rött kryss inuti ett köksskåp, bredvid ett skrivet meddelande på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nikasp
Kommer du inte genom att ta bort en sidoplåt då? Brukar finnas DIY-videos på Youtube för nästan allt.
 
nikasp nikasp skrev:
Kommer du inte genom att ta bort en sidoplåt då? Brukar finnas DIY-videos på Youtube för nästan allt.
Det var det jag gjorde, kommer fortfarande inte åt den
 
Ser ju inte så farligt ut det där. Ev behöver du lossa något för att komma åt slangklämman. Det är lite som att meka med en modern bil. För att byta någon enkel detalj, behöver man ofta ta bort en massa annat som sitter i vägen.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Vet inget om Electrolux men de flesta maskiner har väl liknande konstruktion. Lagade en annan maskin för någon vecka sedan, fick lägga den på sidan och plocka bort plastflaket i botten (satt bara med snäpplås) sen fick man ganska bra åtkomst till det mesta.
 
  • Gilla
Jemmifer
  • Laddar…
A
Köp en lång 90˚vinklad tång på feltema
Ta bort socklen fram eller lossa hållaren med pressostaterna (det gör jag) du måste lossa båda slangarna på pressostat huset när du lossat det för att komma åt riktigt.
 
Tack för tipsen.
1 Jag skruvade bort båda sidoplåtarna, och därefter den lilla undre främre sidoplåten
(Fotade där alla skruvar jag tog bort satt)..
2 Liggande maskinen på vänster sida - med vanlig plattång nåddes och togs slangklämman bort.
3 Klippte bort det bakre upphängnings-buntbandet och klickade loss "genomförings-ringen" genom bakre plasten.
4 Sen var det "enkelt" att fästa slangen med slangklämman, stämma av slanglängden - hänga upp slangen med buntband och sätta fast "genomförings-ringen" (den går att snäppa upp och flytta).
5 Skruva ihop. Tar ca 1 timme totalt, men slangen måste ju köpas så räkna med flera dagars stillestånd.
(överfyllningsslangen som går från toppen ner på sidan var för kort och fick förlängas med 5 cm lång slang från Bauhouse)
Mvh Karl i Uppsala
 
  • Gilla
Moreno
  • Laddar…
A
1h? hade du långfika?
 
  • Gilla
Karl Uppsala
  • Laddar…
:) Överdrev säkert tidsmässigt - men har aldrig skruvat på en vitvara förr. Köpte fina verktyg som aldrig kom till användning. Osäker på hur det skulle vara och så var slangen för överfylldnadsskyddet för kort från fabrik.

Tack vare tipsen på den här sidan så gick det bra ändå.

Mvh Karl i Uppsala som bara är doktor i vanliga fall. :)
 
  • Gilla
Crippman och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Köp en lång 90˚vinklad tång på feltema
Ta bort socklen fram eller lossa hållaren med pressostaterna (det gör jag) du måste lossa båda slangarna på pressostat huset när du lossat det för att komma åt riktigt.
hej jag har svår att få slangklämman på plats vilket tång rekomenderar ni kan ni skicka en bild vh Nader
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.