Staffans2000
D Daniel 109 skrev:
Du får inte spola i toan med eget vatten.
Vad säger du?
Dvs. Varför inte det?
 
Därför att den största delen av debiteringen på vattenräkningen är kostnader för avlopp. Så allt vatten som går ut via avloppet ska passera vattenmätaren.
 
D Daniel 109 skrev:
Därför att den största delen av debiteringen på vattenräkningen är kostnader för avlopp. Så allt vatten som går ut via avloppet ska passera vattenmätaren.
Och att vattensystemen får inte heller vara hopkopplade fysiskt. Det räcker inte med kranar mellan.
Det kan bli problem om det inte finns något eget vatten att tillgå.
 
  • Gilla
Marsman80
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du får inte spola i toan med eget vatten.
varför inte?
 
ivigtut ivigtut skrev:
varför inte?
Se inlägg 77
 
Då får jag inte hålla vattnet från avfuktaren i avloppet?

Borde jag inte få reducerad vattenpris för det vatten jag vattnar och tvättar bilen med?
 
Nu blir det utanför topic men jag har funderat på en regnvattentank ovan jord. Tanken är att få en tillräckligt hög vattenpelare för att få självtryck till vissa bevattningar. Vad finns det för bra och billiga lösningar för att åstadkomma detta? Jag har funderat på att stapla brunnsringar på varandra för att få ett 2-3 m högt torn som man i princip bara kan stoppa i stupröret uppifrån. Det känns som en väldigt stabil och hållbar lösning, om än kanske inte den billigaste. Är det någon som har gjort något liknande?
 
Jag hade tänkt ställa ett IBC-kärl på en ställning för att få självtryck till vatten i växthuset.
 
  • Gilla
annalisa och 1 till
  • Laddar…
Har någon funderat på "löv- och dammsil"?

Jag såg någon dokumentär om regnsamling (i Australien?) där man automatiskt slänger de första tio litrarna innan det går till tank. Finns det färdiga sådana att få tag på här?
 
kashieda kashieda skrev:
Finns det färdiga sådana att få tag på här?
Finns lövsilar för stuprännor i bygghandeln.
Dels denna "Darth Vader"-variant som jag tycker är så fruktansvärt ful så det gör ont i ögonen
004935635_1_Full.jpg

En lite mer diskret tratt i markhöjd
004911879-produktbild-singel-central-01.jpg

Vill du specifikt leda bort 10 liter innan det går till din förvaring borde du kunna lösa det med att leda vattnet till en 10 liters dunk, som bräddar över till din förvaring. I dunken får man ha ett pyttigt hål i botten så den tömmer sig själv mellan regnen.
 
Det var något sånt jag tänkte, undrade bara om det fanns färdiga paketlösningar.
 
Jag har idag en blå plasttunna som jag fyller med vattenslang för att temperera mitt kranvatten innan jag vattnar växthuset (har på tok för kallt vatten för växterna).
Skulle gärna vilja hitta någon liten pump för att få vattnet från tanken till en liten bevattningsanläggning i växthuset om någon har bra tips på prisvärda alternativ där.

Jag har funderat på att ta en tur till Biltema och kolla på deras produkter. Regnsamlaren borde fungera för att inte behöva ta altl via vattenslangen. http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Dranering/Regnsamlare-RVK-2000032599/?artId=88459
Däremot ser jag att de även har en tunna som verkar vara komplett med kopplingar till stuprör och som är gjord för ändamålet. Kanske inte är helt fel att gå över till en sådan. Frågan är då om det är komplett med allt man behöver och om det går att koppla ihop flera av dem om man vill bygga ut i framtiden?
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Bevattning-/Regntunna-220-L-2000040887/?artId=142405
 
D Daniel 109 skrev:
Därför att den största delen av debiteringen på vattenräkningen är kostnader för avlopp. Så allt vatten som går ut via avloppet ska passera vattenmätaren.
I "min" kommun betalar vi inte per liter, vi har bara fast avgift för vatten. Så det argumentet biter inte här. Är det ändå inte tillåtet att spola holken med regnvatten tro?
 
Har en liknande tanke som trådskaparen men i mitt fall bygger det på att jag enligt detaljplanen INTE får koppla in regnvattnet på dagvattenledningen.
Detta då vi skall bygga i ett område ökänt för ett underdimensionerat Dagvattensystem vilket gör att man kräver att man tar hand om det lokalt på tomten.
De som byggt innan har i något fall haft en stenkista eller liknande men jag tänkte lägga in ett par tankar på XX kubik så man sparar och har ett förråd.
Kanske inte så mycket för att vattna en gigantisk trädgårfd utan mer ha om strömmen går eller liknande och kunna duscha eller spola med. Därtill så går det ju med rätt filter lätt att rena till dricksvatten...

Verkar inte finnas så mycket tips på rena produkter som lirar i detta fallet??
 
  • Gilla
Nathalie Jakoby
  • Laddar…
R
Varför inte att spara vatten i tank , men det behövs rätt stor sådan , vad händer när den är full .
I en del kommuner så är det numera ett krav på att ta hand om sitt dagvatten/stuprör och då
grävs det ner plastkasuner om ca 1 -4 m3 som det lägges grus/sten i , blir som en stenkista .
Går även bra med en stenkista , , bara tillräckligt stor , normalt 3- 4 m3
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.