K Kristian Björk-timm skrev:
Ska leta upp lite bilder på min lösning. (Har ju lovat att jag har annars får jag ta nya)/QUOTE]

Och här kommer lite bilder iaf. I trälådan sitter en stor kanalfläkt som trycker ner luften genom värmepaketet via den isolerade slangen. Luften filtreras genom filtret som sitter på lådan (grovfilter). Fläkten körs på ungefär halvfart..
 
  • Avklädd värmepanna i ett vindutrymme med synliga rör och isolering, samt träbjälkar och en vindsstege.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolering av ventilationsrör på vinden med omgivande elektriska kablar och träreglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej. Kul att se dina bilder. Mitt hus är gjort på liknande sätt, men vi har det som sommarhus och harinte provat ordentligt vintertid. Undrar om det drar mycket energi eftersom isoleringen inte är så tjock?
Tilläggsisolering känns inte så bra eftersom jag gillar den underhållsfria fasaden.
Hälsningar Hans
 
Svaret blir ett njae. :) Så länge luften cirkulerar i väggarna så hjälper den till att isolera. Slår man av (eller strömavbrott) så blir det "snabbt" kallt. Sen beror det ju lite på vad du har som värmer upp vattnet till elementet (tex. olja, bergvärme, luft/vatten pump, el och så vidare) vad kostnaden blir. Systemet är ju från början gjort för olja med ganska hög temp på vattnet i systemet. Här har ju (som jag har) en bergvärmepump svårt att få upp den tempen. Detta märks när ute tempen faller mycket/snabbt för huset hinner då inte med riktigt och det kan vara lite kallare än vad jag ställt in någon dag eller så. Sen får man ju kolla så alla ombyggnader/ändringar i huset är gjort så systemet fungerar som det är tänkt. Hittat ett par sådana missar i mitt hus som förklarade det kalla badrummet tex.
Underhållsfritt är alltid bra! :)

/kristian
 
Hej! Vi har precis köpt ett ”plåthus”
Har lite frågor:
1. Hur har ni löst det med när badrum ska förnyas? Tänker på dragning av rör och avlopp? Går det att borra o plåten även om värmekanalerna går där?
2 Har ni också ”rattar” på väggarna för att styra värmen i varje rum?
3 Vi installerar luft/vatten värmepump i dagarna? Ngn som gjort samma sak? Hur fungerar det? Komplettera med radiatorer?
4 vi vill sätta liggande träpanel. Hur göra då? Går det att regla på plåten utan risk att skapa hål?..
Tacksam för svar!
Andread i Örebro
 
Kan svara på en del av detta:
1. Ja det går att borra men täta med något runt rören så påverkas inte luft strömmen nämnvärt.
2. Japp men de styr bara hur mycket luft som kommer in vid fönstren värmen styrs egentligen vid värmeelementet i mitten av huset. Visst påverkar man värmen i rummet men systemet är mer komplex än så totalt.
3. Systemet i huset bygger egentligen på hög temperatur på vattnet till värmeelementet (var ju oljepanna som värmde från början). Så ju högre temp du kan få från pumpen ju bättre för luftvärmen. Tänk på att utan varmluften så är huset dåligt isolerat.. jag har bergvärme med vanliga element i källaren i en slinga och bara luftvärmen i en annan slinga. Kan alltså styra temp i källaren och entré våning separat.
4. Gissar lite nu.. Borde gå bra att skruva reglarna på ytterplåten då det är utanför vindpappen och isoleringen. Frågan är om infästningen av plåtarna klarar vikten av träfasaden?


/Kristian
 
  • Gilla
Lindstrumpen
  • Laddar…
Ok tack för svar!
Använder du systemet för kylning sommartid något? Den som ska installera luft/vatten (som installeras i dagarna) var lite kritisk till att det kan bli kondens...bergvärme kan väl också kompletteras med något?

Ang ”rattarna” ja vi lämnade dem öppna(synliga) nu när vi satte på nytt gips i rummen..Blev inte superbra och frågan är om man kan gipsa för dem också.. eller vrider du på dem ofta och justerar?

Ja precis, isoleringen blir sämre om man byter värmekälla. Att sätta in radiatorer är ett alternativ, men frågan är om man inte åker på att isolera både ytterfadad och taket då..

1. Ja det går att borra men täta med något runt rören så påverkas inte luft strömmen nämnvärt.
2. Japp men de styr bara hur mycket luft som kommer in vid fönstren värmen styrs egentligen vid värmeelementet i mitten av huset. Visst påverkar man värmen i rummet men systemet är mer komplex än så totalt.
3. Systemet i huset bygger egentligen på hög temperatur på vattnet till värmeelementet (var ju oljepanna som värmde från början). Så ju högre temp du kan få från pumpen ju bättre för luftvärmen. Tänk på att utan varmluften så är huset dåligt isolerat.. jag har bergvärme med vanliga element i källaren i en slinga och bara luftvärmen i en annan slinga. Kan alltså styra temp i källaren och entré våning separat.
4. Gissar lite nu.. Borde gå bra att skruva reglarna på ytterplåten då det är utanför vindpappen och isoleringen. Frågan är om infästningen av plåtarna klarar vikten av träfasaden?


/Kristian[/QUOTE]
K Kristian Björk-timm skrev:
Kan svara på en del av detta:
1. Ja det går att borra men täta med något runt rören så påverkas inte luft strömmen nämnvärt.
2. Japp men de styr bara hur mycket luft som kommer in vid fönstren värmen styrs egentligen vid värmeelementet i mitten av huset. Visst påverkar man värmen i rummet men systemet är mer komplex än så totalt.
3. Systemet i huset bygger egentligen på hög temperatur på vattnet till värmeelementet (var ju oljepanna som värmde från början). Så ju högre temp du kan få från pumpen ju bättre för luftvärmen. Tänk på att utan varmluften så är huset dåligt isolerat.. jag har bergvärme med vanliga element i källaren i en slinga och bara luftvärmen i en annan slinga. Kan alltså styra temp i källaren och entré våning separat.
4. Gissar lite nu.. Borde gå bra att skruva reglarna på ytterplåten då det är utanför vindpappen och isoleringen. Frågan är om infästningen av plåtarna klarar vikten av träfasaden?


/Kristian
Ok
 
Lindstrumpen Lindstrumpen skrev:
Ok tack för svar!
Använder du systemet för kylning sommartid något? Den som ska installera luft/vatten (som installeras i dagarna) var lite kritisk till att det kan bli kondens...bergvärme kan väl också kompletteras med något?

Ang ”rattarna” ja vi lämnade dem öppna(synliga) nu när vi satte på nytt gips i rummen..Blev inte superbra och frågan är om man kan gipsa för dem också.. eller vrider du på dem ofta och justerar?

Ja precis, isoleringen blir sämre om man byter värmekälla. Att sätta in radiatorer är ett alternativ, men frågan är om man inte åker på att isolera både ytterfadad och taket då..
Jo skulle man köra kallvatten genom vatten/luft elementet är det nog stor risk för kondens.. En tanke jag har haft är luft/luft pump på vinden och låta den köra kyla i luften som ändå cirkulerar där. Kan ju även användas för extra värme när det blir kallare.

Använder inte rattarna alls som det är nu. Funderar på att experimentera lite med dom för att styra luftflöden men inte "orkat" ännu.

Tar man bort luftcirkulationen så bör man isolera mer. Huset är ju byggt med luften som en del av isolering.
Fördelen med att ta bort luftcirkulationen är ju att då kan man isolera vinden på ett enklare sätt men gäller att inte glömma ventilationen som har sitt luftintag där eftersom även den bygger på luftcirkulationen.

/kristian
 
  • Gilla
Aristol
  • Laddar…
K Kristian Björk-timm skrev:
Svaret blir ett njae. :) Så länge luften cirkulerar i väggarna så hjälper den till att isolera. Slår man av (eller strömavbrott) så blir det "snabbt" kallt. Sen beror det ju lite på vad du har som värmer upp vattnet till elementet (tex. olja, bergvärme, luft/vatten pump, el och så vidare) vad kostnaden blir. Systemet är ju från början gjort för olja med ganska hög temp på vattnet i systemet. Här har ju (som jag har) en bergvärmepump svårt att få upp den tempen. Detta märks när ute tempen faller mycket/snabbt för huset hinner då inte med riktigt och det kan vara lite kallare än vad jag ställt in någon dag eller så. Sen får man ju kolla så alla ombyggnader/ändringar i huset är gjort så systemet fungerar som det är tänkt. Hittat ett par sådana missar i mitt hus som förklarade det kalla badrummet tex.
Underhållsfritt är alltid bra! :)

/kristian
Hej
Har du rengjort luft kanalerna i väggarna någon gång, min känsla är att där är rätt dammigt. hur gjorde du i så fall?
Hälsningar
veronica
 
S soriano skrev:
Hej
Har du rengjort luft kanalerna i väggarna någon gång, min känsla är att där är rätt dammigt. hur gjorde du i så fall?
Hälsningar
veronica
Nej i väggarna har jag inte gjort rent mer än dammsugit ner vid fönstren när "fönsterbrädorna" varit borta.
Dock har kanalerna inte sett så illa ut på de ställen jag haft gipsskivorna borta mot ytterväggar.
luften ska ju gå under golvet innan den kommer till väggarna så kanske inte "orkar" ta med sig så mycket damm dit.
Nu har ju jag bytt fläkt och satt ett enkelt filter innan fläkten. Innan det också gjort rent kanalen mitt i huset och dess värmeelement.

/kristian
 
K Kristian Björk-timm skrev:
Nej i väggarna har jag inte gjort rent mer än dammsugit ner vid fönstren när "fönsterbrädorna" varit borta.
Dock har kanalerna inte sett så illa ut på de ställen jag haft gipsskivorna borta mot ytterväggar.
luften ska ju gå under golvet innan den kommer till väggarna så kanske inte "orkar" ta med sig så mycket damm dit.
Nu har ju jag bytt fläkt och satt ett enkelt filter innan fläkten. Innan det också gjort rent kanalen mitt i huset och dess värmeelement.

/kristian
Hur gjorde du rent där?
Vår elpanna har snart gjort sitt så vi har planer på och fixa bergvärme, när vi köpte huset så var golven varma på sinna ställen men inte nu och det är svinkallt i huset på vintern. Kompletterat med element när det varit som kallast.
Så min tanke är att det ligger en massa skit i kanalerna och golvet.
Såg att du flyttat på fläkten oxå, jag går i de tankarna med. Firma el du fixa det själv med?
Varenda hantverkare som varit här har kliat sig i huvudet varenda gång.
Mvh
Veronica
 
S soriano skrev:
Hej
Har du rengjort luft kanalerna i väggarna någon gång, min känsla är att där är rätt dammigt. hur gjorde du i så fall?
Hälsningar
veronica
Hej, intressant fråga. Det lilla jag kunnat komma åt att kontrollera visar på en mycket tunn beläggning. Har ingen aning om hur man kan komma åt med dammsugare eller borste. Skulle dock gärna kunna.
Hälsningar
Hans
 
S soriano skrev:
Hur gjorde du rent där?
Vår elpanna har snart gjort sitt så vi har planer på och fixa bergvärme.
Så min tanke är att det ligger en massa skit i kanalerna och golvet.
Såg att du flyttat på fläkten oxå, jag går i de tankarna med. Firma el du fixa det själv med?
Varenda hantverkare som varit här har kliat sig i huvudet varenda gång.
Mvh
Veronica
Glömde visst svara..
Jag sågade upp ett extra hål under (nästan nere vid golvet) det befintliga i stora kanalen i mitten av huset. Kunde då rensa ur gammal isolering och hälla avfettning och liknande genom värmeellementet som jag fångade i en "hink" under. (Ska se om jag kan hitta lite bilder.)
Jo jag flyttade fläkten och byggde om det själv. Tyckte inte att det skulle låta som en mindre motorväg i hallen och att luften skulle gå via isolering som blivit svart av skit sedan 70-talet. Så efter att kommit på hur systemet var tänkt så fick det bli en modernare variant på det.

Edit:
Hittade lite bilder så här kommer de.

/Kristian
 
  • Renoverat ventilationsschakt med nytt hål nederst och upptaget värmeellement i mitten, inneslutet av isolering och reflekterande material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppgradering av hemmets värmesystem med nytt hål och rengjort värmelement i kanal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plastpåse fångar upp vätska från ett hål i väggen ovanför en plasthink på ett kaklat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej, bor du kvar? Hur fungerar ventilationen för dig? Vi har precis flyttat in i ett Functura hus och börjar skapa oss en bild av vad som ska bytas ut med tiden.

K Kristian Björk-timm skrev:
Bor sedan ett halvår i ett sådant här hus. Bitvis inte så välskött av tidigare ägare som bott där sedan det var nytt. Hade helt klart missförstått värmesystemet/ventilationen iaf. Hade satt för friskluften på gaveln med filtar/isolering sänkt hastigheten på ventilationsfläkten till knappt märkbar. Aldrig gjort ren fläkten till värmesystemet och inte heller vattenelementet. Värme justeringen till elementet var ur funktion så han körde fläkten som på/av när värme behövdes. Fläktljudet var högt! Detta dög inte åt mig..

Har under sommaren haft 2 vattenläckor från taket pga. dåliga reparationer. Tur att dessa hus inte är så känsliga för vatten då det är gjort i plåt. Fått byta lite gipsskivor bara. I källaren fick jag riva ut lite i efterhand gjorda väggar som var fuktskadade (trä mot betong i källare med fuktproblem är inte bra..)

Så till det positiva.. Bergvärmepump installerad och ordentlig dränering gjord!
(Så ingen fukt i källaren nu)

Vad jag själv gjort är förutom ytskicktsrenovering är att göra om fläktsystemet. Accepterade inte ljudnivån eller att det var ofiltrerad luft som drogs ner längsmed isolering och sen ut i huset. Isoleringen, fläkten och elementet var svart av skit..

Ser nu mer ut så här:
Stor kanalfläkt monterad i låda på vinden för ljudisolering och filter på insugsluften.
Isolerad grov slang ner till där original fläkten satt (både slang och fläkt är 315mm diameter)
Slitit bort isoleringen i den del som luften passerar igenom runt värmeelementet och nedanför det.
Här sitter nu ljudisolering mattor med aluminiumskikt åt det håll som luften passerar.
En transformator kopplad till fläkten gör att hastigheten går att justera vid behov
(halvfart verkar räcka)
Gjort rent elementet så luften kan passera och satt termostat med extern givare på det.
Så teoretiskt ska värmen vara automatisk tack vare detta och att bergvärmepumpen justerar vattentempen..
Satt lite fart på ventilationen. Nackdelen med det var att ljudet ökade från detta så det är nästa del att titta på.

Har precis fått igång luftvärmen så gissar att viss injustering kommer behövas innan det lirar helt automatiskt. Tyst och snålt på ström är det ju redan från start.

Tänkt bygga på detta med en luft-luft värmepump på vinden som kan hjälpa med värme eller under sommaren köra kyla i systemet istället..
(finns en installerad i huset men som bara tar hand om en del av källaren tänkte flytta denna)..

Huset jag har är 81kvm (3 sektioner)
Bilder på hur ombyggnaden av värmesystemet ser ut finns om någon är intresserad.

Skulle behöva ta hand om fasaden då färgen har blivit solblekt eller flagnat och ramlat bort finns det någon som vet vad för färg som skulle kunna användas?

/kristian
 
Hej
Ja vi bor fortfarande kvar.
 
hej! Vi köpte functura april 18 och har genomfört takbyte, luft/vatten installation, luft/luft värmepump, nya golv, väggar, 2 badrum, panel, ny el, flytt av elmätare, ny elcentral. Det enda vi inte gjort är köket.. ett spännande hus med värmesystemet helt klart! Vi gör lite avvägningar fortfarande om vi ska sätta in radiatorer då vi har höga energikostnader hittills.. alternativt så sätter vi in en kamin med värmekanaler eller värmeförflyttare. Men vi behöver ge huset lite tid innan vi bestämmer detta.. fråga på om ni undrar. Vi hade själva hjälp i detta forum när vi köpte huset!
/Andreas i Örebro
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.