Hej på er!

Byggde en stor altan för ca 10 år sedan, upptäckte idag att en av stolparna (klass A 95*95) var helt genomrutten. Har även ett antal brädor (klass AB) som är genomruttna. Generellt är hela altanen rätt sunkig träkvalitet mässigt så att säga.

Tänkte därför utnyttja Svenska Träskyddsföreningens 20 års garanti. Men när jag börjar läsa på om detta visade det sig att det inte räcker med kvitto utan man ska även ha en särskild garantisedel som ska medfölja (rätt ifylld) vid köp/leverans.

Har köpt stora mängder NTR klassat virke under åren men jag har aldrig sett eller hört talas om denna särskilda garantisedel.

Har någon av er gjort det eller rent av fått med en sådan?
 
  • Gilla
tompajo
  • Laddar…
Det här är verkligen intressant!
Jag byggde en balkong i vanligt trä för 23 år sen och den är fortfarande omålad, 2 brädor har börjat ruttna, (jag behöver ingen uppläxning om detta, men för 23 år sen hade jag inga pengar kvar efter altanbygget)
Altanen som jag byggde samtidig har jag flera ruttna tryckimpregnerade brädor som jag fått byta.

Hur är kvaliteten på tryckt virke idag?
Sorry OT.
 
Förutom garantisedeln så ska det även visas upp att underhållsplanen har genomförts enligt den plan som leverantör erhåller, det är det först som kommer att lyftas i frågan tror jag.

Det har gått en tid så bevisbördan ligger på er och inte leverantören i detta läge att underhållet är en stor vikt dom kommer att trycka på
 
Gällanes kvalitén så upplever jag att den är väldigt ojämn oavsett märke, har inte ens ett favoritmärke då det kan vara bra ena leveransen och nästa så är det skräp som kommer.

Trallen är som jag hört sista ledet i produktionen, dvs mer eller mindre spillvirke som får bli det därav den ojämna kvaliten på trall
 
Ett system gjort för att låta bra men också för att slippa ta ansvar och ersätta sitt skit :)
 
  • Gilla
Höök och 5 till
  • Laddar…
Peter_Henry Peter_Henry skrev:
Förutom garantisedeln så ska det även visas upp att underhållsplanen har genomförts enligt den plan som leverantör erhåller
Då är ju garantin värdelös. Finns det inget ackrediterat kontrollorgan för underhållsplanen så kan man själv fylla i den efter godtycke (dagen innan reklamation) och leverantören kan också välja att betrakta den med den digniteten.
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Peter_Henry Peter_Henry skrev:
Förutom garantisedeln så ska det även visas upp att underhållsplanen har genomförts enligt den plan som leverantör erhåller, det är det först som kommer att lyftas i frågan tror jag.

Det har gått en tid så bevisbördan ligger på er och inte leverantören i detta läge att underhållet är en stor vikt dom kommer att trycka på
Vad då underhållsplan?

Har du ett exempel på en sådan?

Det fanns ingen dylik på Svenska Träskydds-föreningens webbsida förra året då jag tittade efter underhålls-instruktioner.
För att en sådan "underhållsplan" ska kunna gälla och efterföljas, så måste den ju finnas till hands i Bygghandeln (tydligt liggande framme) när man köper trallen, eller hur?
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
När jag själv klagade på att ett rötangrepp uppstått på min trall, sa killen från Bygghandeln, som förmodligen var utsänd av Virkesleverantören, att jag hade byggt med för lite springor för att trallen skulle kunna "luftas", vilket jag själv tycker låter lite märkligt, eftersom rötangreppet finns på OVANSIDAN av trallen - inte på undersidan :)
 
Luftas undertill (föll bort i min text ovan)
 
T tommyb skrev:
Vad då underhållsplan?

Har du ett exempel på en sådan?

Det fanns ingen dylik på Svenska Träskydds-föreningens webbsida förra året då jag tittade efter underhålls-instruktioner.
För att en sådan "underhållsplan" ska kunna gälla och efterföljas, så måste den ju finnas till hands i Bygghandeln (tydligt liggande framme) när man köper trallen, eller hur?
Nix det har jag inte, det är det en leverantör har kört mot oss när vi reklamerade ett liknande fall. Fast där var det dåligt efter ett par år redan, har aldrig sett en sån själv men inskrivet i upphandlingen och den har inte följts, så klart från beställaren.

Nu så är det självklart skillnad på situationer, men tror nog att det är det korten som dras först
 
Min teori är att man "höftat till" 20 års garanti mellan tummen och pekfingret, och inte funderat igenom hur man senare i efterföljande led, ska hantera de reklamationer som givetvis kommer före de 20 åren har gått; men det är ju bara min teori....:)
Märkligt ändå, att man inte haft en detaljerad bygg- och underhålls-instruktion, som man kunnat peka på då hemma-fixaren istället agerat efter eget huvud. I dagsläget kan man ju aldrig påvisa att hemma-pularen gjort fel, för det finns ju inget "rätt" att peka på från början
 
  • Gilla
Peter_Henry
  • Laddar…
E
Så här säger byggmax:

När du väljer NTR-klassat virke har du alltid 20 års rötskyddsgaranti. Garantin är maximerad till 100.000 SEK för varje enskild kund och garantitillfälle och förutsätter att man behåller kvittot och garantisedeln. Garantin gäller för privat bruk i hela Sverige, och ger omleverans av angripet virke. Garantin omfattar träskyddsklasserna NTR A och NTR AB. NTR A = Virke för användning i mark och i kontakt med sötvatten. NTR AB = Virke för användning ovan mark.
Står inget om nån instruktion osv.
 
Jag vet - har också läst detta.
Problemet uppstår när du vill göra en reklamation - du ska då vända dig till din bygghandlare (i detta fallet Byggmax), som i sin tur ska vända sig till den virkesleverantör som vid köptillfället levererat till Byggmax, och föra ärendet vidare till dem.
Detta företag ska då undersöka reklamationen, och avgöra om denna reklamation godkännes eller ej.
Om det godkännes får du som kund en ny bräda istället för den som ruttnat; ärendet fixat, klart!
 
  • Gilla
Peter_Henry
  • Laddar…
Tack för alla svar hittills!

Men det är egentligen ingen som svarat på min fråga. Dvs är det någon som har fått eller ens sett röken av någon särskild garantisedel?

Just garantisedel är kanske inte det stora problemet här ändå. Får säker ett par brädor och en stolpe gratis om jag förklarar läget.

Utan det är mer om jag nu ska hålla på varje år och bråka om detta vart eftet brädorna blir dåliga. Sen har vi arbetsinsatsen, enskilda brädorn går ju ganska lätt att byta men stolparna som bär upp allt innebär en betydlig större arbetsinsats. Vem ska stå för det?

Det jag helst vill är ju att byta allt samtidigt på garanti men det kan man garanterat glömma att de går med på eftersom långt ifrån allt är ju dåligt, än vill säga.

Helt ärligt känner jag mig hyffsad blåst, byggde en altan på ca 120 kvm för väldigt mycket pengar i tron att den skulle hålla 20 till 30 år.
 
"NTR garantisedel" skriv detta i google klicka första länken PDF där står det på sida 4 "när ni mottager er levrans av NTR-impregnerat virke så ska leverantören skicka med garantisedel. PÅMINN gärna om detta när ni beställer varorna"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.