Hej,

Jag har en badtunna som rymmer ca 3 kubik vatten och jag har problem att vattnet inte blir varmt. Jag har en 3kW värmare inkopplad direkt efter reningsverket men jag får ingen värme trots att termostaten står på max.

Hur gör jag för att felsöka värmaren?
 
Går det att komma åt anslutningarna på värmeelement mäter du enklast spänning där .... Har du spänning så är elementet trasigt. Har du ingen spänning är termostaten trasig ...

Finns det ett överhettningsskydd på den?
 
Jag har en 50cm slang mellan filter och värmare. Kan det påverka?
 
T Tacobob skrev:
Jag har en 50cm slang mellan filter och värmare. Kan det påverka?
Nej.
Det låter som elektriskt fel. Se inlägg #2, mät spänningen.
 
Så 3000liter vatten och 3kw

Om vattnet är 20 grader och ska värmas till 35grader så kommer det ta 17.5timmar i bästa möjliga fall.

Hur länge har du haft det igång?
 
Om vi fortsätter på spåret "den kanske funkar i alla fall" ; är anläggningen ny för dig?
 
J JLov skrev:
Så 3000liter vatten och 3kw

Om vattnet är 20 grader och ska värmas till 35grader så kommer det ta 17.5timmar i bästa möjliga fall.

Hur länge har du haft det igång?
Ca: 1 och 1/2 dygn dvs ca 36 timmar så jag har verkligen gett det tid..
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om vi fortsätter på spåret "den kanske funkar i alla fall" ; är anläggningen ny för dig?
Ja, både anläggningen och området i övrigt.

Jag ska mäta spänningen och se. Visuellt ser allt bra ut. Det sitter ju en flödesbrytare inuti värmaren. Min tanke kan vara om trycket inte är tillräckligt högt från filtret kanske...
 
Jag har nu mätt spänningen och spänningen går som den ska mellan brytare och termostat.

Hur felsöker jag om elementet är trasigt? (Och vad kan göra så att det blir trasigt? Det fungerade nyss) Det låg spänning på så vill gärna inte dit med fingrarna och känna :)

Dock klickar relät på termostaten vid 15 för att släppa vidare spänningen genom relät. Vad är det som förändras när jag vrider på relät? Strömmen genom elementet?

Närbild på en termostat med inställningsskiva och mekaniskt relä på träunderlag utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk termostat med öppet kretskort som visar brytare, relä och anslutna kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Titta på din elmätare när elementtermostaten slår till. Du ska se en effektökning motsvarande elementets effekt.
 
S
Sätt ihop grejerna kör igång det och ta en inne/utetermometer och mät tempen som kommer från röret i tunnan , ska vara någon grad mer än det som är i tunnan
 
Exakt hur mätte du?

Formuleringen ”spänningen går som den skall mellan ...” går att tolka på många sätt
 
H hempularen skrev:
Exakt hur mätte du?

Formuleringen ”spänningen går som den skall mellan ...” går att tolka på många sätt
Ja det har du helt rätt i :)

Jag mätte fram 230V mellan blå (som jag antar är nolla) och översta anslutningen på strömbrytaren. Då hade jag 0V på nedre anslutningen. När jag sedan trycker in strömbrytaren får jag även 230V på nedre anslutningen.

Jag följer sedan kabeln och mäter mig till 0V efter termostaten då den är avstängd och får 230V då relät klickar igång då termostaten står på drygt 15 grader.
 
Det gäller att identifiera dom olika komponenterna, helst i den ordning dom är kopplade.
Värmaren fungerar inte om den inte har ett flöde! Hur är det konstruerar? Är där en mekanisk rörlig ”vinge” som som påverkar en brytare.
På bilden syns, termostat, säkring, överhettningsskydd, flödesvakt.
In i vattnet går 2 anslutningar till elementet samt svårt att se men ett bulbrör till termostatet och troligen ett bulbrör som fungerar som överhettningsskydd.
 
L Leif i Skåne skrev:
Det gäller att identifiera dom olika komponenterna, helst i den ordning dom är kopplade.
Värmaren fungerar inte om den inte har ett flöde! Hur är det konstruerar? Är där en mekanisk rörlig ”vinge” som som påverkar en brytare.
På bilden syns, termostat, säkring, överhettningsskydd, flödesvakt.
In i vattnet går 2 anslutningar till elementet samt svårt att se men ett bulbrör till termostatet och troligen ett bulbrör som fungerar som överhettningsskydd.
L Leif i Skåne skrev:
Det gäller att identifiera dom olika komponenterna, helst i den ordning dom är kopplade.
Värmaren fungerar inte om den inte har ett flöde! Hur är det konstruerar? Är där en mekanisk rörlig ”vinge” som som påverkar en brytare.
På bilden syns, termostat, säkring, överhettningsskydd, flödesvakt.
In i vattnet går 2 anslutningar till elementet samt svårt att se men ett bulbrör till termostatet och troligen ett bulbrör som fungerar som överhettningsskydd.
Det är precis som du säger. Strömmen ska ju flöda genom elementet som fungerar som resistor och värma vattnet.

Jag har mätt resistansen mellan dom två anslutningarna som går ner till elementet och jag får oändlig resistans mellan dessa. Verkar som att kretsen är bruten av någon anledning? Om elementet är trasigt är det bara att kasta värmaren och köpa ny i så fall?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.