Hej!
Är det någon som vet om det går att koppla 400 volt till en induktionshäll electrolux HOD670F? I specifikationen står det 230 volt men vissa hällar går att koppla om.
Tacksam för svar.
 
Nä, jag vet inga induktionshällar som klarar 400 V. Jag har heller aldrig stött på någon häll som går att koppla om från 230 V till 400 V. Är du verkligen säker på att det finns?

Elektriker får dra fram/koppla om nolla till dig.
 
  • Gilla
Lindalonn80
  • Laddar…
torbeno torbeno skrev:
Nä, jag vet inga induktionshällar som klarar 400 V. Jag har heller aldrig stött på någon häll som går att koppla om från 230 V till 400 V. Är du verkligen säker på att det finns?

Elektriker får dra fram/koppla om nolla till dig.
Tack för svar.
Har läst om det. Kanske de menar 230 volt fast på två eller tre separata faser. Synd eftersom huvudsäkringen är på 16A. Får ev säkra upp.
 
Läs Bo Siltbergs eminenta spisbibel och även detta specifika inlägg,
https://www.byggahus.se/forum/threads/spisbibeln.244911/page-4#post-2936374

https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn


Det finns hällar som går att koppla om mellan enfas och tvåfas med nolla, nollan måste alltid vara med.

Du behöver inte säkra upp från 16A huvudsäkring, du lär oftast även kunna använda nästan vilken tvåfashäll till 10A, en av anledningarna är att man ytterst sällan använder bägge plattorna på en zon på hällen på max samtidigt.
 
  • Gilla
Öivin och 1 till
  • Laddar…
Införskaffade hällen igår. Kan kopplas till två faser. Tack för svar. Elektriskt kopplingsschema för en häll som kan anslutas till antingen 400V tvåfasspänning eller 230V enfasspänning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Var så god,
Koppla enligt ”400V 2N~”, om det är en femledare till hällen så koppla ”L3” till plint3.
 
  • Gilla
Öivin och 1 till
  • Laddar…
Givetvis finns det hällar som kopplas 2 Fas! Annars går det inte, eller säkra 32A/Fas vilket är helt orimligt.

Brukar vara ett bleck mellan faserna, om man ska koppla som 1 fas.
 
Nej det finns inte. Det normala är att man ansluter två separata 230V matningar. Som kan vara samma eller olika faser. Men det finns inte 400V hällar
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Sant! Men ändå samma, 2 fas-230v.
 
Nej. Två faser 230V. Om du inte bor i Norge. Då då skulle det gå att koppla den tvåfas 230V.
 
Det är skillnad på '2-fas' och '2 faser'...
 
Jag vet! Men den är ändå 2 fasig! Annars skulle den ej gå att använda i Swe, sen skiter jag totalt hur den inkopplad på insidan.
 
Du har kommit snett in på det inget fel i det men fortsätt inte försöka förklara något som är felaktigt.

De flesta troligen alla hällar av detta slag är enpoliga laster med märkspänning 230 V. Alltså kan vi normalt här i SE välja att ansluta mellan fas - nolla eller om den består av flera moduler mellan skilda faser och gemensam nolla. I vissa delar av EU läggs modulerna mellan samma fas och nolla med varsina ledare L och N alltså fyra trådar exkl PE. I huvuddelen av EU läggs den enfasigt med större avsäkring detta pga hur man distribuerar till enskilda kunder där.

I särfallet Norge med sina delar utan nolla och med IT nät 3x230 V kan de välja att lägga den enpoligt mellan två faser eller trefasigt i en V-koppling.

Är du med nu HQ220AC? Annars får vi be Bo komma in och predika enligt Spisbibelns läror.
 
  • Gilla
torbeno och 1 till
  • Laddar…
Jag har fullkoll..!!! Kopplade in en sådan senast förra veckan, självklart är det 2x230v då det finns 2 nollor, och som sagt, så skiter jag hur det är kopplat på insidan, huvudsaken är att det är 2 fasigt, annars går den ej att använda i Swe, och vet även hur Norges och Europas elnät ser ut med huvudspänning 230v.
 
Nej, det finns en nolla och två faser. Men det är inte en tvåfas last, det är två enfaslaster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.