buspojken buspojken skrev:
Hej där,
Expert vill ja inte kalla mig, men visst är de som du skriver, att spränga nära nygjutna betongplattor är lite riskabelt, när riskanalys och besiktning görs, se till att de får med din platta i beräkningen, de blir helt andra vibrationsvärden att utgå ifrån, de är tyvärr lätt hänt att plattan spricker
Hej igen,

Googlade runt och blev så glad när jag hittade en tråd med kunnigt folk☺️

Är det brukligt att ägaren av fastigheten/plattan får vara med vid besiktningen?

Om det visar sig att plattan spricker, måste man gjuta om hela plattan då? Är det byggherren eller sprängföretaget som står för det?

Tusen tack för att du tar dig tid☺️
 
Ansvaret för sprängskador ligger solidariskt på byggherren och sprängfirman. Om du lider skada av en sprängning så kan du välja om du ställer kraven mot den andre byggherren, eller sprängaren, oftast har sprängaren en försäkring, vilket gör det enklast att få ersättning den vägen.
 
H hempularen skrev:
Ansvaret för sprängskador ligger solidariskt på byggherren och sprängfirman. Om du lider skada av en sprängning så kan du välja om du ställer kraven mot den andre byggherren, eller sprängaren, oftast har sprängaren en försäkring, vilket gör det enklast att få ersättning den vägen.
Riktigt så enkelt är de tyvärr inte, händer tyvärr att 3:e man hamna i kläm vid skada.
Har sprängfirman skött sitt åtagande, följt riskanalys och hållit sig inom vibrationsvärden så klarar de sig, om inte salvan ligger i vardagsrummet hos grannen då.
Men är de en seriös aktör så löser de problemet, vi hade senast en bil som tyvärr fick plåtskador vid sprängarbete, vi bråkar inte med besiktningsmän, grannar etc, utan lämnade bilen på plåtverkstad, stod för hyrbil under tiden och löste allt för den drabbade, för vi vill inte få dåligt rykte, samt att man självklart känner sympatier för den drabbade, de är sprängare och hjärnkirurger som aldrig får ha en dålig dag på jobbet

Utan försäkring får man inte bedriva sprängarbete.
 
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…
Okej, kan inte låta bli att bli lite nervös. Hoppas verkligen att sprängningen sker innan vår platta har hunnit gjutits.

Tusen tack för all hjälp!
 
P Paulina123 skrev:
Okej, kan inte låta bli att bli lite nervös. Hoppas verkligen att sprängningen sker innan vår platta har hunnit gjutits.

Tusen tack för all hjälp!
Lite mer info om nygjutna plattor vid sprängning. Du kanske inte fick svar på din fråga:

Man kan spränga (försiktigt) intill en gjuten platta utan att skada den om den är max 3 tim färsk. Efter 3 tim och fram till ca 10 dagar måste man anpassa sina sprängsalvor efter en viss tabell som finns t ex i en framtagen riskanalys.
Byggherren är alltid skyldig att bevisa att er platta är fri från förändringar pga sprängningen. De bör alltså ha besiktigat eller fotat av den. Helst också en vibrationsmätare monterad på plattan. Det är byggherrens eller entreprenörens ansvar att kontakta er för att kontrollera plattan.
 
Hoppar in i tråden jag med och hoppas på fortsatta bra svar från de med erfarenhet;

I mitt fall är det 50m som gäller (grannarna har hus byggda på berget) och har förstått att det går på ca 5kkr per besiktning, men jag undrar om detta gäller "per byggnad", fastighet eller bostadshus?

Jag ex. grannar med både ett extra "uthus/gäststuga" samt extra bostadshus för permanentboende och det finns dessutom ett parhus. Kan du/någon förtydliga lite vad som gäller?
 
Priserna på besiktning är ja osäker på, bäst att du ringer runt och kollar av, bjekings använder vi mest, vib mätare brukar sitta på den byggnad/sida närmast sprängning. Så står de ett hus och ett garage på tomten, får byggnaden närmast en mätare, om inte grundläggningen skiljer sig.
Ex hos mig, har ja krypgrund på huset, och 120 år gammal torpargrund på gästhuset, sprängde min granne hade troligtvis bägge fått en mätare
 
  • Gilla
skyisthelimit
  • Laddar…
Ok, tack. Får kolla upp detta nogrannare! Har sedan jag skrev mitt inlägg läst/förstått att mexitegel är väldigt känsligt, typiskt då det finns ett sådant hus och det är närmast på ca 15m....och jag misstänker att det även är där de kommer att spränga "ner" sig för att sedan skjuta pallar mot den sidan. .hoppas det inte fördyrar för mycket! Räknar på över 500kbm råberg...
 
Man vill gärna börja spränga så nära ”nollan” som möjligt, och där logistiken funkar.
Tyvärr kommer de bli avsevärt dyrare med sprängningen när du har en mexitegel villa så nära. Men allt går, finns inget som inte går att spränga, prislappen följer med upp ju större och mer komplicerat jobbet blir
 
Bah! Då spricker kanske budgeten då. . :( Well, får väl höra mig för lite om priser....
Blir kanske lite off topic, men det låter ju nästan som om man först vill få besiktning klar för att få ett bra underlag när man ska ta in offerter?
Jag har ingen direkt brådska utan vill bara få det så billigt som möjligt .

Kanske kan man ändå få någon positiv bieffekt av anpassningen till mexihuset, såsom mindre fraktioner och rakare kanter?

Tack igen
 
Jag håller på med sprängbesiktningar på västra sidan av landet, och här är priserna inte lika höga som i Mälardalen. Priset på 5000 gäller säkert för en normalstor villa inkl garage och annat inom fastigheten. Kan dock knappast gälla för flerbostadshus. Där får man räkna på något annat sätt, t ex pris per lägenhet. Det är populärt att ge fasta priser på allt, men det är förstås arbetsinsatsen som avgör.
En mexistensbyggnad påverkar inte bes.priset men sprängaren får något tuffare riktvärden för vibrationer, vilket gör hans jobb dyrare.
 
  • Gilla
skyisthelimit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.