P pfb skrev:
Har sneglat på den länge och nu har Proffsmagasinet den med alla adaptrar för 1749:- [[länk]]
Blir nog ett köp
Det var ett fint pris. Köp säger jag! :)
 
Enda haken med den lille Bosch GSR12V-15 FC är väl att dess maxvarv är lite lågt för snygga hål i trä.
- Det blir hål, men de hade blivit mindre fransiga med ett högre vartal.
 
Jag skulle vilja slå ett slag för Hitachi, som man ibland kan hitta för typ samma pengar som biltema-segmentet men som är sjukt mycket bättre, både deras 18V och 14,4V är riktigt bra. Hittar jag inte min makitaskrivdragare så tar jag nästan lika gärna Hitachin, det behöver vara nåt lite större skruvprojekt för att jag ska orka leta rätt på Makitan. Nackdel med Hitachin är att laddaren har en högljud fläkt som går hela tiden (tills batteriet är fulladdat), störande om man inte kan ladda långt från typ vardagsrum.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
phl phl skrev:
Hade kunnat skriva mycket om både den maskinen och dess båda föregångare (C12 samt C12 Li), alla tre maskinerna är riktigt fina.

Kolla gärna lite i verktygsforumet här på Byggahus så lär du hitta mycket info. Har du några frågor eller tankar så bidrar jag gärna.
Och föregångare C15...
 
H hyggabus skrev:
Enda haken med den lille Bosch GSR12V-15 FC är väl att dess maxvarv är lite lågt för snygga hål i trä.
- Det blir hål, men de hade blivit mindre fransiga med ett högre vartal.
Beror inte det till stor del på borren också?
 
  • Gilla
Klasklättermus
  • Laddar…
Förstår inte varför man rekommenderar att köpa 18 volt skruvdragare. Man betalar en massa extra för en maskin med kraft man sällan utnyttjar.
Bättre köpa 10,8 v proffsmaskin som kostar lika mycket som en 18 v i mellanklassen
 
  • Gilla
Klasklättermus
  • Laddar…
En orsak till 18 kontra 10 volt är 13 mm chucken. För mig är 13 mm borr inte ovanligt.
 
A
J jonatha skrev:
Jag skulle vilja slå ett slag för Hitachi, som man ibland kan hitta för typ samma pengar som biltema-segmentet men som är sjukt mycket bättre, både deras 18V och 14,4V är riktigt bra. Hittar jag inte min makitaskrivdragare så tar jag nästan lika gärna Hitachin, det behöver vara nåt lite större skruvprojekt för att jag ska orka leta rätt på Makitan. Nackdel med Hitachin är att laddaren har en högljud fläkt som går hela tiden (tills batteriet är fulladdat), störande om man inte kan ladda långt från typ vardagsrum.
Jag har varit Hitachi trogen i femton år, både på jobbet och hemma, fast då de dyrare maskinerna, de som brukar landa på rund 4000:- på kampanj, men min senaste är jag inte alls nöjd med. Jag tycker att batterikapaciteten är darrig (18V 5Ah-batterier), växellådan kuggar ur vid hög belastning och fläkten på batteriladdaren är faktiskt sjukt störig.

Istället har jag förälskat mig i Panasonicen jag gav min fru i födelsedagspresent. Den har bra balans, är stark, uthållig och i hennes fall kom den med tre st 18v 4,2Ah batterier. Det är omöjligt att tömma batterierna snabbare än man laddar.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Bono_R bonor skrev:
Vad elaka ni är här :crysmile: Nu blev det ett köp för mig också.
[länk]
13 mm chucken sitter på en Milwaukee skruvdragare så det är ok när man behöver lite starkare prylar.
Tack för tipset Bernieberg !(y)
/B
Haha, så lite så. Alltid kul att göra nån fru lite arg :geek:
 
B Bengt Henrik skrev:
Förstår inte varför man rekommenderar att köpa 18 volt skruvdragare. Man betalar en massa extra för en maskin med kraft man sällan utnyttjar.
Bättre köpa 10,8 v proffsmaskin som kostar lika mycket som en 18 v i mellanklassen
Nästan allt som du gör med en 10,8 kan du göra med en 18 v, men det är lite tyngre kanske lite krångligare.
Men allt du kan göra med en 18 v kan du absolut inte göra med en 10,8.
 
T Polos skrev:
Nästan allt som du gör med en 10,8 kan du göra med en 18 v, men det är lite tyngre kanske lite krångligare.
Men allt du kan göra med en 18 v kan du absolut inte göra med en 10,8.
Som t.ex. skruva ovanför axelhöjd i 45 minuter? Nu ska vi inte förringa att man kan ha flera verktyg. :D Vi har en bosch 10.8 på jobbet och den har imponerat. Har iofs inte kört något riktigt tungt med den.
 
Ymer Ymer skrev:
Som t.ex. skruva ovanför axelhöjd i 45 minuter? Nu ska vi inte förringa att man kan ha flera verktyg. :D Vi har en bosch 10.8 på jobbet och den har imponerat. Har iofs inte kört något riktigt tungt med den.
Ja skruvar man i 45 min över axelhöjd få får man skylla sig själv
 
Har man nytta av en 18 v maskin så är det en bra investering men jag syftade på alla dom här tester som främst brukar dyka upp lagom till semestern.
"Ska du bygga altan i sommar, då måste du ha en 18 v skruvdragare"
 
Eller så lägger man en tusing på en riktigt bra hammare. Laddningstid trekvart ungefär mitt på dagen med öl och chili. Håller en livstid. Kan upplevas lite trögjobbad i början men blir bättre och bättre med operatörens erfarenhet och ökande muskelmassa. Bonus: överaskande benkrossargrepp som ingen tror en tanig bokhållartyp om. Musklerna som betyder något när man jobbar syns inte ;).

Mvh Findus
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.