Det brukar redovisas servitut eller last i köpehandlingarna. Kan man inte se här om det finns någon last, eller finns det någon annan generell regel som ger ledningsägaren rätt att dra ledningar som behövs?
 
Hittade detta på lantmäteriet. Vet bara att vi fick skriva på för servitut när vi grävde stamledning för VA på vår tomt. Inte bara att gräva alltså.
Ledningsrätt - Ledningsrätt får bildas för vissa ledningstyper och ger ledningshavare eller fastighet rätt att dra fram ledning över annans mark. Ledningsrätt kan enbart bildas för ledningar för allmänt ändamål till exempel elledningar, vatten- och avloppsledningar och fjärrvärme.
 
Nu var ju detta inget dolt på fastigheten (nedgrävda kablar) utan helt synliga ledningar, så här var det känt för ts (köparen) att de fanns och är grundförutsättningen. Så det har definitivt funnits ett godkännande av något slag för att bygga luftledning från tidigare ägare det står utom all tvivel, även muntligt gäller utifrån att regelverk kan förändras historiskt.
Däremot så brukar Skanova inte vara helt omöjliga att kunna gräva ned luftledningar om det finns alternativa vägar för grävning.
 
Spännande att ingen läser, enligt LM gäller 50 år för ledningsrätt och 25 år för nyttjanderätt. Efter som det gått 25 år gäller inte ett avtal om nyttjanderätt. Enligt länken till LM i min förra post.
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Inom detaljplanerat 25år och ej detaljplanerat 50år för nyttjanderätt om jag nu minns rätt.
 
  • Gilla
Nybyggare_Gbg
  • Laddar…
Tack! Har noterat och det blir ett av mina huvudargument. 25 år har passerat ej 50. Min tomt ligger inte i detaljplan ej heller diket där stolpen står. Övriga hus i närheten ligger iinom detaljplan inkl grannens.
 
harry73
Fin
R ribbones skrev:
Spännande att ingen läser, enligt LM gäller 50 år för ledningsrätt och 25 år för nyttjanderätt. Efter som det gått 25 år gäller inte ett avtal om nyttjanderätt. Enligt länken till LM i min förra post.
Så enkelt är det inte. Nyttjanderätt gäller i MAX 25 år inom DP och MAX 50 år utan DP.
Avtalet är privaträttsligt och villkoren kan skifta.

Om det skulle stå i avtalet att den gäller i all framtid, då är det 25 och 50 år som gäller. Står det ingenting i avtalet, eller finns det inget skriftligt avtal, finns det ingen avtalstid och kan avtalet sägas upp när som helst.

Avtalet belastar inte heller fastigheten, men är ett avtal mellan ledningsägare och fastighetsägare. Ska avtalet gälla mot den nya ägaren efter en fastighetsöverlåtelse, ska den nya ägaren underrättas om avtalet innan kontraktsskrivningen, annars gäller avtalet fortfarande mot förra ägaren.
Skrivs avtalet in i fastighetsregistret, är nya ägaren automatiskt underrättat om avtalet annars är det en aktiv handling av säljaren.

I TS fall finns inget skriftligt avtal och om det finns, är det inget TS var medveten om, så TS kunde vid kontraktsskrivningen utgå från att det inte skulle bli problem att få bort ledningen. Eventuellt avtal kan fortfarande gälla mot förra eller förrförra ägaren (som då blir skadeståndsskyldig)

Jämförelsetabell mellan nyttjanderätt och ledningsrätt med markerade skillnader och knapp för att trycka till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
backaraa och 2 till
  • Laddar…
logga in på din fastighet på lantmäteriet.se. Där ser du alla laster som finns på din fastighet.
De har inte rätt att dra en fiber under en teleledning. för fiber är ny teknik och då ska det vara nytt avtal. men de försöker alltid. Det är bara att stå på sig. De har ledningrätt men då ska det gå genom lantmäteriet eller att du skrivit på ett avtal. Som regel skriver jag aldrig på för numera skriver de avtalen för all framtid med en massa skadestånd som du kan få betala om du t ex är "försumlig". ofta skriver de in rättighet att köra sönder din trädgård om de måste laga osv. Jag låter alltid dem säka ledningsrätt genom lantmäteriet. Oftast ritar de om kartan då så man slipper alla ledningar. :)
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Får inte Skanova ganska enkelt officialservitut, eller har LM skärpt kraven?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Intressant att man placerar fiber i stolpe, då stolparna på många ställen (även i tättbebyggda omnråden) tas bort och kopparnätet läggs då oftast ned. Dvs fiberägaren (om någon annan än Skanova) tar en stor risk genom att göra så...
Inte i Sthlm iaf, betydligt billigare att dra fibern i befitliga stolpar än att gräva ner nya kabelrör.
Dessutom får man inte fräsa spår i asfalten i Sthlm, vilket gör att rören måste ner djupare eller vid sidan av gatan.
 
Finns något som heter samlad bebyggelse med, kan vara bra att känna till.
 
Hur som helst så hoppas jag att TS lämnar en fyllig redogörelse av det slutliga utfallet så vi har något att hänvisa till när frågan kommer upp nästa gång.
 
Hej, jag hade exakt samma läge för några år sedan. Löste det genom att ringa till Skanova och berätta att jag skall bygga ut huset och ledningen är i vägen. Då flyttade dom den, drog den runt tomten och satte nya stolpar. Behövde inte ens visa bygglov. Nu byggde vi verkligen, fast först 2 år senare.
Kanske dags att planera ett attefallshus, växthus eller liknande?
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vad som är intressant är att i princip alla som har yttrat sig med juridiska termer har haft fel i detta fall. Sluta att komma med "defacto" yttranden om ni inte är tvärsäkra på att det ni skriver faktiskt stämmer. Ni vilseleder inte bara TS utan även ALLA andra på byggahus samt ALLA som ramlar in via Google, nyhetsbrev mfl.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
H henkop skrev:
Vad som är intressant är att i princip alla som har yttrat sig med juridiska termer har haft fel i detta fall. Sluta att komma med "defacto" yttranden om ni inte är tvärsäkra på att det ni skriver faktiskt stämmer. Ni vilseleder inte bara TS utan även ALLA andra på byggahus samt ALLA som ramlar in via Google, nyhetsbrev mfl.
Ja det är ju tråkigt, OM du har rätt. Men hur kan du vara säker på detta?
 
  • Gilla
mrpos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.