96 279 läst · 330 svar
96k läst
330 svar
Att ha vägföreningen som fiende
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Är det en Vägförening eller en Vägsamfällighet det är frågan om? Är det en Samfällighet har Lantmäteriet en gång i tiden fastställt hur vägen skall gå. Rekvirera den kartan från LM Den gäller framför alla andra påståenden.
Är det en Vägförening måste det finnas en tillåtelse att vägen skall gå på ett visst sätt. Alla former av gamla rättigheter har upphört. 100 års rättigheter tex. Återkom med svar på dessa saker så resonerar vi vidare.
Betr ordförandens uppträdande och de anklagelser och hot som kommit fram, spela in och spela upp för Polisen vid tillfälle.
Är det en Vägförening måste det finnas en tillåtelse att vägen skall gå på ett visst sätt. Alla former av gamla rättigheter har upphört. 100 års rättigheter tex. Återkom med svar på dessa saker så resonerar vi vidare.
Betr ordförandens uppträdande och de anklagelser och hot som kommit fram, spela in och spela upp för Polisen vid tillfälle.
notisium.se: Förordning (1989:891)...
Byggnadsbidrag
12 § Byggnadsbidrag lämnas i mån av tillgång på medel med högst 75 procent av kostnaderna.
13 § I de byggnadskostnader som ska ligga till grund för beräkningen av bidrag ingår kostnader för
...
2. omläggning av en väg i ny sträckning,
...
Det låter som ett missförstånd om att staten skulle betala allt och vägföreningen/samfälligheten skulle slippa kostnader för en vägomläggning. Men TS kan ju stå för övriga kostnader så föreningen slipper kostnader.
Vet inte vad ett tjänstemannalöfte är värt. Om man får bidrag kanske det beror på om man frågar i Januari eller December...
Byggnadsbidrag
12 § Byggnadsbidrag lämnas i mån av tillgång på medel med högst 75 procent av kostnaderna.
13 § I de byggnadskostnader som ska ligga till grund för beräkningen av bidrag ingår kostnader för
...
2. omläggning av en väg i ny sträckning,
...
Det låter som ett missförstånd om att staten skulle betala allt och vägföreningen/samfälligheten skulle slippa kostnader för en vägomläggning. Men TS kan ju stå för övriga kostnader så föreningen slipper kostnader.
Vet inte vad ett tjänstemannalöfte är värt. Om man får bidrag kanske det beror på om man frågar i Januari eller December...
Håller helt med. Flytta, lev livet någon annan stans där ni får ro i själen. Tänk tillbaka på de inskränkta människorna där ni tidigare bodde och bara garva åt situationen! =)Mikael_L skrev:Hej.
Jag tycker verkligen att ni bara ska sälja och flytta därifrån.
Det är bara så, att om ni har en konflikt på denna nivå nu så kommer det aldrig, aldrig någonsin att kunna bli bra.
Och då skiter jag helt i vem som gjort vad, vem det beror på osv. Men om grannarna verkligen beter sig som du skriver, eller bara hälften så illa, så är det oreparerbart.
Det kan aldrig bli bättre än som Nord/Syd-korea. Inget slut på kriget, bara vapenstillestånd med ständiga små eller stora provokationer.
Sluta att slösa bort livet och livsenergin på det där stället, livet är för kort för att du ska kasta bort det med de där människorna runt er.
Ja det är bara ifall konflikt som är er livsluft som ni ska stanna kvar, i så fall har ni funnit en drömplats, men om det inte är så, så är det bara onödigt livslångt lidande.
Jag förstår att det känns trist, samt att "de" i så fall vann. Men den personliga kostnaden för att "rätta till" grannarna är inte värt det.
Mina 5 öre.
Åh, känner för att banka på en hemsnickrad politisk trumma. Just det här fallet är bara ett av tusentals underliga servitut och nyttjanderätter som kanske funkat en gång men nu bara orsakar sorger och bedrövelse som enskilda fastighetsägare får reda ut. Med nävarna till slut om inget annat går.
Staten borde lägga en pott pengar för att skilja ihopflätade fastigheter från varandra och sätta goda medlare på jobbet. Trummelummelum!
Staten borde lägga en pott pengar för att skilja ihopflätade fastigheter från varandra och sätta goda medlare på jobbet. Trummelummelum!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 536 inlägg
Jag tror att konflikten här har väldigt lite med oklara servitut och vägrättigheter att göra.
Antingen är grannarna veritabla svin eller så har TS väldigt låg toleranströskel och acceptansförmåga för vad hon faktiskt köpt och de rättigheter och skyldigheter som följer med det. Eller, kanske mest sannolikt, en kombination av de båda i någon grad.
Antingen är grannarna veritabla svin eller så har TS väldigt låg toleranströskel och acceptansförmåga för vad hon faktiskt köpt och de rättigheter och skyldigheter som följer med det. Eller, kanske mest sannolikt, en kombination av de båda i någon grad.
Och denna okunskap hos myndigheter! I synnerhet polisen som aldrig tar reda på fakta utan bara går på vad anmälaren ljuger om och sen tar polisen egna beslut rakt ut ur luften. Men det är anmält så vi får se vad det blir för resultat.K Kristina Kickan Bäckström skrev:Åh, känner för att banka på en hemsnickrad politisk trumma. Just det här fallet är bara ett av tusentals underliga servitut och nyttjanderätter som kanske funkat en gång men nu bara orsakar sorger och bedrövelse som enskilda fastighetsägare får reda ut. Med nävarna till slut om inget annat går.
Det kanske blir det TS som löser denna olägenhet som vägen blivit. Tidigare 5-7 fastighetsägare hade ju flyttat av nån anledning.
TS skrev ju typ ...såg ju vägen när vi köpte fastigheten. Har bott så tidigare utan problem...
Det råder heller ingen tvekan om att fastigheten skall upplåta mark för väg. Det är ju svårt för oss att veta vilka vägar som behövs för jord och skogsbruk. Många fastigheter här har marker utspritt på flera platser.
TS har erbjudit att upplåta mark för en vägsträckning som inte går över gårdsplanen. Nu har ju vägföreningen sumpat vägbidraget, åtminstone tillfällig. Skulle TS kunna tänka sig att stå för hela kostnaden av vägflytten?
Annars sköter Lantmäteriet sånt här utmärkt och tar hänsyn till alla sakägares behov!
TS skrev ju typ ...såg ju vägen när vi köpte fastigheten. Har bott så tidigare utan problem...
Det råder heller ingen tvekan om att fastigheten skall upplåta mark för väg. Det är ju svårt för oss att veta vilka vägar som behövs för jord och skogsbruk. Många fastigheter här har marker utspritt på flera platser.
TS har erbjudit att upplåta mark för en vägsträckning som inte går över gårdsplanen. Nu har ju vägföreningen sumpat vägbidraget, åtminstone tillfällig. Skulle TS kunna tänka sig att stå för hela kostnaden av vägflytten?
Annars sköter Lantmäteriet sånt här utmärkt och tar hänsyn till alla sakägares behov!
Konflikten har att göra med vanlig hänsyn och avsaknad av servitut och tydliga gränser. Och respekt för andras egendom. Vi har bott på andra liknande platser utan att ha problem och min tolerans och acceptanströskel är mycket hög. Vänner och hantverkare och andra besökande får en chock när de ser hur det ser ut med en 70-väg en bilslängd från trappen och att bilarna kör i 70 eller mera förbi här. ALLA som varit på besök har reagerat på samma sätt. En familj med 7 minderåriga barn ville köpa huset men vi vågade inte sälja till dem då vägen är en livsfara för barn. Det är synd om dig som bara letar fel hos andra, det kan inte kännas värst positivt men kanske gör att du känner lite bättre för stunden.Nötegårdsgubben skrev:Jag tror att konflikten här har väldigt lite med oklara servitut och vägrättigheter att göra.
Nötegårdsgubben, är det VI som har låg toleranströskel när vi blir fullständigt nergjorda verbalt när vi kommer med första flyttlasset mitt i vintern och grannen så gott som alltid använder en av de 2 andra vägarna till och från sin fastighet. Hans son skriker att brandkåren inte kommer fram om någon stannar till men sa ingenting när hela vägen var oplogad i 5-6 månader. Då var brandchefen här och sa att de skulle inte åka ut om det blev brandlarm härifrån men när jag bad om ett skriftligt intyg till försäkringsbolaget blev det ett annat besked.
Det finns staket och grindar. Jag har dessutom svårt att tro att särskilt många tar den kurvan i 70, i alla fall inte om vägen blir som den var.
Jag har också en 70väg mellan huset och uthuset. Tyvärr även med backkrön. Det är inte optimalt, men det var så manla vägarna på 1800talet.
Jag har också en 70väg mellan huset och uthuset. Tyvärr även med backkrön. Det är inte optimalt, men det var så manla vägarna på 1800talet.
Jag har heller inte skrivit att någon kör 70 i kurvan men om du iaf försöker läsa det jag skrev och iaf försöker titta på kartan så om riktigt försöker så kanske du kan se en rak väg upp till de två närmsta grannarna och tror du inte på att de kommer upp i 70 eller mera så är det ingen ide att fortsätta försöka. Det är mycket trafik den vägen rakt fram av släktingar, kompisar och många kunder som handlar hembränt.D Daniel 109 skrev: