Patetiskt valfläsk........ Tre partier som vill få röster genom att möjliggöra för ännu fler att överskuldsätta sig och leva livets glada dagar utan att ta något ansvar.... så att den stora smällen blir ännu värre när den kommer.
 
  • Gilla
Hasse C och 13 till
  • Laddar…
Snälla Byggahus, kan ni inte pixla de där obscena symbolerna bakom honom på bilden?
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
E Enolf skrev:
Snälla Byggahus, kan ni inte pixla de där obscena symbolerna bakom honom på bilden?
Ja, vrider man symbolen 90 grader medurs kan man få vissa associasioner med ett manligt könsorgan.
O jag tycker att man skall skärpa amorteringskravet ytterligare och ta bort ränteavdraget o införa karensdagar på vab.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Patetiskt valfläsk.
Tja, just den delen av amorteringskravet (det som slår på belåningsgraden) har konstaterats vara tämligen meningslöst ur ett system- och individskyddsperspektiv, så det vore snarare orättfärdig symbolpolitik att ha det kvar.
 
Hela amorteringskravet kommer sannolikt att försvinna om räntan blir hög. Som någon på jobbet sa, vi behöver inte oroa oss, de ändrar reglerna när det hettar till i Stockholm.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Förhoppningsvis försvinner ränteavdragen innan räntorna börjar dra iväg uppåt. Utöver att vara en potentiell gökunge i statsbudgeten är det en orättfärdig omfördelning från dem som hyr till oss som äger.

Om amorteringskraven försvinner när räntorna går upp får vi väl se, men de blir ju mindre viktiga om inflationen skjuter fart, då amorterar man ju ändå genom penningvärdets urholkning.
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Jo jag håller med om att det borde tas bort.
 
Mikael_L
Jag har aldrig riktigt sett fördelen med amorteringskravet, men inte heller haft något emot idén, då jag tycker det är sunt, både för individ och landet ifall de med hög skuldsättning försöker minska sin riskexponering.
Så jag har i åsikten velat mellan ännu en samhälleligt tvång (som jag inte är förtjust i) och det som är bra med att ganska oansvarigt folk lånar jättesummor och sen inte bryr sig. Ty när det smäller, stänker skiten även på mig.

Men visst känns det som valfläsk...


Men Daniel109 öppnade mina ögon för en utomordentlig fin finess med detta amorteringskrav, om vi kommer till en "nära-kollaps" av bostadsmarknaden och folks förmåga att klara sina lån så finns det ett verktyg i statens verktygslåda, lyfta bort amorteringskravet. Sköter man det på detta viset så kanske det kommer leda till att det inte behöver smälla ordentligt.
Inte för att jag helt litar på att de som styr kommer klara av att släppa detta i exakt rätt tid. :)


Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Förhoppningsvis försvinner ränteavdragen innan räntorna börjar dra iväg uppåt. Utöver att vara en potentiell gökunge i statsbudgeten är det en orättfärdig omfördelning från dem som hyr till oss som äger.
Jag håller inte med.
Inte helt och hållet i alla fall.
Egnahemsägarna har ränteavdraget.
Hyresbolagen har räntan som en kostnad inom verksamheten, dvs de kvittar bort vinst (och därmed vinstskatt) på ungefär samma sätt som löntagaren kvittar ränta mot inkomst.
Så jag anser att även de som bor i hyresrätt har ränteavdrag. I alla fall på en perfekt konkurrensutsatt hyresmarknad (vilket det väl inte är idag. :))



Men räntebidraget borde man skurit i lite samtidigt som man tog bort fastighetsskatten, då hade det knappt märkts. :)
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Tar man bara bort ränteavdragsrätten för fysiska personer blir det förstås så. Jag ser dock inga direkta skäl till att företag ska ha ränteavdrag heller. Men att avskaffa dessa sänker väl hälften av bygg- och fastighetsbolagen (brukar vara de som har högst belåning) redan nu, så viss försiktighet i genomförandefasen är nog klokt.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag ser dock inga direkta skäl till att företag ska ha ränteavdrag heller.
Företag har ju inget explicit ränteavdrag som privatpersoner utan kapitalkostnader blir avdragsgilla precis som de flesta andra verksamhetsrelaterade kostnader. Börjar man pilla i det skulle det innebära en rätt fundamental ändring av hela beskattningssystemet. Själv har jag tvärtom svårt att se någon logik i att ett företag skall betala skatt för att låna pengar. Dessutom blir det nog knepigt att dra en tydlig gräns som inte går att trixa sig runt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Om ränteavdragen på bostadslånen avskaffades helt skulle det nog te sig mycket attraktivt att starta ett AB, sälja huset till det, och sen erhålla skattelättnad på räntan. Eller egentligen inte skattelättnad, utan bara att man betalar räntan med oskattade pengar.

Så ett totalt avskaffande utav ränteavdraget skulle kanske kräva att även företagen skulle behöva betala sina räntor med skattade pengar.
Och den förändringen har jag mycket svårt att se komma.

Så jag tror att man möjligen kan fila ner ränteavdraget något, men knappast avskaffa det helt.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om ränteavdragen på bostadslånen avskaffades helt skulle det nog te sig mycket attraktivt att starta ett AB, sälja huset till det, och sen erhålla skattelättnad på räntan. Eller egentligen inte skattelättnad, utan bara att man betalar räntan med oskattade pengar.
Tveksamt. Istället måste du ju betala skatt på förmånsvärdet av bostaden.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Företag har ju inget explicit ränteavdrag som privatpersoner utan kapitalkostnader blir avdragsgilla precis som de flesta andra verksamhetsrelaterade kostnader. Börjar man pilla i det skulle det innebära en rätt fundamental ändring av hela beskattningssystemet. Själv har jag tvärtom svårt att se någon logik i att ett företag skall betala skatt för att låna pengar. Dessutom blir det nog knepigt att dra en tydlig gräns som inte går att trixa sig runt.
Så är det förvisso, även om man nu gett sig på just det när man nu förbjudit räntesnurrorna (väl?). Och ett argument i det har väl varit att lånade pengar varit ”billigare” än eget kapital. Så helt given är nog frågan inte.

Nu varken brinner jag för eller har tänkt jättemycket på frågan, men nog skulle man väl kunna skilja på avdragsgillt ingående material/tjänster å ena sidan och icke avdragsgilla finansieringstjänster å den andra om man ville?
 
Vilka oskattade pengar skulle företaget få tag i? Jag hänger inte riktigt med på upplägget.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.