Var i färgbutiken idag och de pekade ut ZAR Interiör polyuretanlack sidenmatt 20, torktid 2 timmar. Det är kanske inte vad ni egentligen sagt men vad tror ni?

De menade då att jag ska köra 240 papper förhand över ytan så att porerna öppnade sig och sen köra ett lager. Man kunde ta 2 lager om man ville men då måste man sandpappra mellan lagerna. Ytan ska bli drag fri med en fin lack pensel.

Främst ville de rekommendera osmo hårdvaxolja men då är det klart mer jobb. All lack måste slipas bort, dessutom måste jag kontinuerligt underhålla bordet med ny olja. Man får också räkna med att bordet är aningen kladdigt innan oljan gått in helt. Framförallt är det risk att träet sprickor o har sig om man inte underhåller det kontinuerligt. Förra bordet vi la Osmo hårdvax på sprack, man menade då på att trä är ett levande material och lackar man inte så finns alltid denna risk. Jag har bra mycket bättre erfarenhet av lackade bord, problemet är att matt lack är klart snyggast men det är också mycket mer känsligt.

Jag har hållet på en del med figurmålning och där använder man en metod som heter bulletproof. Det innebär att man först kör 1 lager shiny varnish och sen 1 lager mat varnish. Blank lack håller avsevärt bättre än matt.

Så om jag kör 1 eller möjligen 2 lager blank och sen 1 eller 2 lager matt så borde det bli super!? När bordet börjar bli blankt så vet jag att det är dags att lägga på ett nytt lager matt lack.

Frågan är såfall vilka produkter man ska använda? Jag har en 50 l kompressor med luftmängd på 280 l/min, jag har dock inget jätte bra ställe att spraya på, det får såfall bli i garaget som då får plastas in. Kanske pensla blir nära på lika bra.
 
C
S snowjim skrev:
Var i färgbutiken idag och de pekade ut ZAR Interiör polyuretanlack sidenmatt 20, torktid 2 timmar. Det är kanske inte vad ni egentligen sagt men vad tror ni?
Jag har testat den och den ger iallafall inte den finish jag var ute efter. Antar att det gäller alla matta polyuretanlacker, men det blir "plastigt" som @___EM uttryckte sig tidigare. Som en mjölkig yta utanpå träet.
 
Tack, då låter det som att jag ska köra på Tre Stjerners golvmatt lack och kanske ett blankt lager som grund för att få bättre hållbarhet.
 
Bona har en riktigt Matt lack som blir nästan intill som en oljad yta, tror det är 2komp
Kommer att kosta en slant men då kommer det förmodligen hålla bra länge då det är för offentlig golvmiljö
 
Har aldrig testat den själv men också hört mycket gott om Bona’s golvlack. Antar att det kan va samma som nämnts.
 
Var på Colorama idag med en inläggsskiva från bordet, tanken var att köpa 3 stjärn lacken. Tyvärr hade de inte denna lack i lager men höll med om att den blir riktigt fint! Värt att veta är dock att den är inte godkänd för livsmedel precis som den 2 komponent som ligger på bordet idag(2 komponent lack klarar tydligen inte kraven för livsmedel).

De ville dessutom påstå att oavsett vad jag väljer så måste jag slipa ner befintlig lack helt och detta måste troligen göras med maskin då 2 komponent brukar sitta väldigt bra.

Efter lite beräkning så kom vi fram till att bordet kommer behöva lackas om ca var 7e år och det måste då slipas ner varje gång vilket riskerar att bordet tappar sin form.

Idag har skivan en extremt fin yta med rundade hörn.

De rekommenderade istället Osmos hårdvax som är livsmdels godkänd. Underhållet består egentligen endast av att dra på ny hårdvax var annat år.

Blir det skador så brukar man kunna gå in o laga den lokalt, är bordet dock lackat måste man slipa ner allt och lacka om igen.

Jag påpekade att jag hade haft ek bord som spruckigt trotts waxning men de menade på att det spelade ingen roll om bordet var oljat, waxat eller lackat, det kunde spricka oavsätt.

Föreslog att man kunde köra något lager blank lack först för att få det att hålla längre och då även se när det behöver nytt lager matt. Men de menade på att jag kommer ändå få slipa ner allt innan om lackering.

Det går med andra ord lite emot vad jag läst här i tråden när man säger att det räcker att rugga upp ytan.

Värt att veta är att den lack som idag ligger på bordet ser man mer eller mindre inte, den är extremt tunn och matt. Jag vet ju att har man tjockare lager lack på bordet så ser det nästan ut som att bordet är inglasat, i detta fallet syns inget sådant alls.

Vad säger ni?
 
Låter konstig att måsta slipa trärent varje gång. Använder man en lack som inte löser upp föregående så räcker det att tvätta rent och matta ner ytan. Mitt köksbord är omlackat 4 ggr utan nedslipning men nästa gång så blir det trärent.

Att slipa trärent med någon liten handhållen maskin är lite vanskligt, lacken är och ska vara hård och stå emot nötning/slipning men när man kommer genom är trät mjukt och det blir lätt en grop.

Protte
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Tänkte ta tag i detta jobbet, har inhandlat lacken så nu ska jag köpa sandpapper och en större lackpensel.

Såhär ser en av skadorna ut på bordet :

Stryker man handen över så känner man detta ganska tydligt. Räcker det att köra med ett ca 200 korns sandpapper eller borde jag börja med ett 80 eller något åt det hållet? KnockOnWood föreslog : "Börja med 80 korn, avsluta med 120, 180 eller 220".

Hur stor pensel bör man köpa till detta jobbet? är det en Anza elite 70 mm som gäller?

520098.jpg
 
80 räcker gott, överkurs med 120.
180 (helst lackslippapper) använder du till mellanslipning när träfibrerna har rest sig (och slipa ner lite damm och ludd)

Protte
 
80 behövdes för att ta bort det värsta men bordet blev ganska repigt av detta papper. Det räckte inte att köra över det med 180 så fick köra en del med 120 och sen 180 igen.

Har torkat av bordet med vatten och ser att lacket är faktiskt helt borta på vissa ställen. Nästa steg blir att lägga på första lagret med matt lack. Ju större pensel ju bättre antar jag? 70 borde funka väll?
 
Har lackat 2 lager.

Efter första lagret kunde man tydligt se de 3 sektionerna jag lackat bordet i, d.v.s det blir spår efter pensel vid 2 linjer rakt över bordet. För att hantera det så slipade jag ytan på nytt, dock räckte det inte med 180 korn så fick ta 120 och sen 180 korn.

Nu efter andra lagret så kan jag se spår av liknande igen, jag var dock mycket mer sparsam med lacken denna gången så jag hoppas att jag ska kunna slipa den jämnt sen.

Troligen torkar lacket för snabbt i denna värmen. Jag lägger på lacken i ca 40x20 cm bitar och när jag lagt 2 st sådana så har första biten torkat så pass mycket att det blir spår när man drar penseln i det. Kanske ska man spä ut lacken?

Jag hade ju velat att lacket var tunnar och tog längre tid på sig att torka. På så vis hade man fått en jämnare yta. Men visst, detta kommer skydda bordet mycket mer.
 
Titta på dunken eller ring teknisk support och se om det inte går att späda färgen lite.

Sen ska du ha en roller och rolla hela ytan direkt annars får du ränder om du går tillbaka.

Annars så ska du dra på lack på hela längden med pensel och fort ska det gå och inte gå tillbaka.
 
Står inget på burken så jag får kontakta dem då.

Provade pensla på längden istället och upplever att jag kom mindre i kontakt med halvtorkande lack, dock kan man såklart fortfarande se penselspår där man sätter i penseln. Dog de sista dragen i varje spår åt ett håll bara och dragen var runt 40-50 cm långa. Nästa lager får jag prova att dra sista pensel draget för varje spår hela längden ut(om det nu går).

Förövrigt har det visast sig ganska jobbigt att sandpappra lacken faktiskt, Pappret blir fullt ganska så snabbt och sen gör det ingen nytta. Då följer jag ändå instruktionerna med att inte röra lacken på 8-9 timmar.

Jag funderade på att använda skumgummi roller men när vi målade om en byrå så blev den ytan allt annat än jämn. Antar att konsistensen har en stor betydelse på hur jämt det blir.
 
Är färgen/lacken trögflytande så flyter den inte ut och blir jämnt blank. Jag föredrar roller och att späda färgen lite.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
S
S snowjim skrev:
Står inget på burken så jag får kontakta dem då.

Provade pensla på längden istället och upplever att jag kom mindre i kontakt med halvtorkande lack, dock kan man såklart fortfarande se penselspår där man sätter i penseln. Dog de sista dragen i varje spår åt ett håll bara och dragen var runt 40-50 cm långa. Nästa lager får jag prova att dra sista pensel draget för varje spår hela längden ut(om det nu går).

Förövrigt har det visast sig ganska jobbigt att sandpappra lacken faktiskt, Pappret blir fullt ganska så snabbt och sen gör det ingen nytta. Då följer jag ändå instruktionerna med att inte röra lacken på 8-9 timmar.

Jag funderade på att använda skumgummi roller men när vi målade om en byrå så blev den ytan allt annat än jämn. Antar att konsistensen har en stor betydelse på hur jämt det blir.
Testa våtslippapper. Biter bättre, dammar inget och pappret kladdar inte igen på samma sätt. Hälsningar från en med träbåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.