S Skr skrev:
Förimpedans har jag inte begripit vad det är.
Det är motståndet i alla kablar/transformatorer osv. fram till ditt hus/central. Dvs hur mycket förmåga att leverera ström som redan är "förbrukad". Det påverkar på så sätt att med högre förimpedanser så måste kablar säkras ner (eller bli tjockare), eftersom överströmsskydd inte löser ut i tid annars.

Förimpedansen får man antingen redan på genom att fråga sin elnätsleverantör, eller så talar man om hur man bor (villa mitt i staden) och höftar till, eller så gör man ett test; antingen med speciell (dyr) mätare, eller med "vattenkokarmetoden" (googla här på forumet).

Så om du har för hög förimpedans, så var din 2.5mm2 kabel eventuellt inte tillräcklig för 20A säkring. Det är något som måste tas med i beräkningen.
 
Mikael_L
Men elektriker 2 tog till Zför på 1,2 ohm, vilket är väldigt högt/dåligt.
Du hittar få ställen med så dåligt värde.

Så för min del tror jag det fungerar.
Det som tyvärr händer med 2,5mm² kabeln, det är ju att Zför i gruppcentralen också blir högre än med 6mm² kabel som matning, så man tappar ju en del rörelsefrihet för hur man designar elen sen i huset, om man kan ha C-kar eller måste ha B-kar på säkringar osv.
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men elektriker 2 tog till Zför på 1,2 ohm, vilket är väldigt högt/dåligt.
Bra fångat! Jag orkade inte gå tillbaka och kolla.... :)
 
Man kan ju undra varför han höftade detta värde istället för att ta reda på det. Det antyder att de inte kontrollerade förimpedansen när de ursprungligen valde kabel utan sköt från höften... Nåja, på åtta meter kan man inte gärna missa.
 
Än mer kan man undra varför i hela världen han väljer en 2,5mm2 som huvudledning i stället för en 6mm2. S
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Därför att det inte behövdes mer i detta fall och man ska som yrkesman ta tillvara kundens intressen och inte salta räkningen.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Därför att det inte behövdes mer i detta fall och man ska som yrkesman ta tillvara kundens intressen och inte salta räkningen.
Salta räkningen???
Hänger inte med i ditt resonemang där.
Det skulle isåfall innebära att om man ska installera en central och mätarsäktingarna är 16 A så skulle man bara använda 2,5 mm2 kabel eftersom det räcker för tillfället?
Nej jag är inne på Elmonts linje
Kabel väljs efter gänga på mätarskåpet
 
S
Har nu läst igenom hela tråden , nu hela 65 inlägg stor , när det räckt med ca 5 st

Och en fråga som kom , ”” Är det rätt kabel ” och förevisades en troligen 5X2,5 mm2 som
var ansluten till utgående plint i mätarskåp med 20 amp mätarsäkring
Som jag sagt tidigare så ska den vara säkrad med 16 amp i enlighet med gällande säkring för aria .
Nu var den översäkrad och det är inte enligt regelverket kontra arian på kabeln
Sedemera kommer det fram att den har tagits bort och en ny 5x6 mm2 har anslutits som ersättning
då är det rätt aria för säkringarna
Det som förundrar mig är alla beräkningar att det går bra att ha den , av olika medlemmar på
forumet som framhåller att det går utmärkt att belasta den med mer än 16 amp .

Till dig Tommib så ska du inte säga åt någon att sluta nu , du har inte en aning om vad mitt CV är
och erfarenhet av el ( och kommer inte heller att föra fram det här som någon merit ) samt hänvisa till någon annan och förlita dig på vad andra skriver .

Sen till dig Bo , du har säkert kunskaper i att räkna i el-sammanhang men ska inte säga att det
går utmärkt att göra så , samt att blanda in alla faktorer som impedans och annat som inte är
relevant i frågan , läggs rätt kabel så behövs inget om impedans .Fram till mätarskåpet är det nog rätt impedans med bakomliggande kortslutningseffekt som lätt knäcker mer än 20 amp säkringar

Att ta till en beräkning som inte är i millimeterform utan i microform är inte bra , då det inte finns
1 amp över för kabeln . frågeställaren har inget behov att veta det .
Och sedan påpeka att det med tumregel inte är bra , vad är bra då , rätt säkring för rätt aria måste väl vara rätt , samt racka ner på någon att dom inte vet vad dom håller på med och säga att det är bristfällig kunskap , finner jag mycket märkligt av en som ska framstå som bra på att räkna och vet
mycket om det som står i regelboken

Vad händer om kabeln belastas med 18 amp konstant ( det vet vi inget om ) då blir det mycket värme i anslutningspunkterna med dålig kontakt som följd , samt är den brandsäkert förlagd då den ligger på en fasad av trä , fick den uppfattningen att det är så , är det bra eller dåligt

Då kommer säkert någon och säger , den får inte belastas så mycket , Får är snälla djur det vet ni som bor på landet

Några av er har emellertid antagit en stilla undran , om att det nog inte är bra med 2,5 mm2 på
20 amp utan det ska vara en grövre aria eller avsäkras i skåpet med 16 amp
Som någon nämnde , det går inte att få 25 amp i abonnemang utan att bygga in säkringar i skåpet eller byta kabel
Att svara någon på forumet skall ske med raka svar och inte med kanske ett jasså och en massa
om och men kring frågan , klart ett underlag från frågeställaren är ett måste för rätt svar

Kommer säkert kommentarer men jag tål det för det som är skrivet av mig är rätt , angående arior och avsäkringar

Skutten11
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Mikael_L
Sluta nu att tramsa och bråka skutten11.

Du har fel, och jag är 100% säker på det. Jag har nämligen plöjt alla standarder och regler som gäller detta i de kurser och utbildningar jag gått.
Och det är också vidimerat av flera extremt kunniga på el här på forumet, jag kan nämna t.ex. Bo Siltberg och GK100 som har ytterst bra koll.

Om den där 2,5mm² kabeln är klamrad utanpåliggande hela vägen så är det godkänt med 20A säkring.

Sen kanske det inte är det allra bästa valet, men då är vi inne på subjektiva åsikter, och då finns det naturligtvis precis hur många åsikter som helst. Och ingen är mer korrekt än den andra.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
tommib
S skutten11 skrev:
Har nu läst igenom hela tråden , nu hela 65 inlägg stor , när det räckt med ca 5 st

Och en fråga som kom , ”” Är det rätt kabel ” och förevisades en troligen 5X2,5 mm2 som
var ansluten till utgående plint i mätarskåp med 20 amp mätarsäkring
Som jag sagt tidigare så ska den vara säkrad med 16 amp i enlighet med gällande säkring för aria .
Nu var den översäkrad och det är inte enligt regelverket kontra arian på kabeln
Sedemera kommer det fram att den har tagits bort och en ny 5x6 mm2 har anslutits som ersättning
då är det rätt aria för säkringarna
Det som förundrar mig är alla beräkningar att det går bra att ha den , av olika medlemmar på
forumet som framhåller att det går utmärkt att belasta den med mer än 16 amp .

Till dig Tommib så ska du inte säga åt någon att sluta nu , du har inte en aning om vad mitt CV är
och erfarenhet av el ( och kommer inte heller att föra fram det här som någon merit ) samt hänvisa till någon annan och förlita dig på vad andra skriver .

Sen till dig Bo , du har säkert kunskaper i att räkna i el-sammanhang men ska inte säga att det
går utmärkt att göra så , samt att blanda in alla faktorer som impedans och annat som inte är
relevant i frågan , läggs rätt kabel så behövs inget om impedans .Fram till mätarskåpet är det nog rätt impedans med bakomliggande kortslutningseffekt som lätt knäcker mer än 20 amp säkringar

Att ta till en beräkning som inte är i millimeterform utan i microform är inte bra , då det inte finns
1 amp över för kabeln . frågeställaren har inget behov att veta det .
Och sedan påpeka att det med tumregel inte är bra , vad är bra då , rätt säkring för rätt aria måste väl vara rätt , samt racka ner på någon att dom inte vet vad dom håller på med och säga att det är bristfällig kunskap , finner jag mycket märkligt av en som ska framstå som bra på att räkna och vet
mycket om det som står i regelboken

Vad händer om kabeln belastas med 18 amp konstant ( det vet vi inget om ) då blir det mycket värme i anslutningspunkterna med dålig kontakt som följd , samt är den brandsäkert förlagd då den ligger på en fasad av trä , fick den uppfattningen att det är så , är det bra eller dåligt

Då kommer säkert någon och säger , den får inte belastas så mycket , Får är snälla djur det vet ni som bor på landet

Några av er har emellertid antagit en stilla undran , om att det nog inte är bra med 2,5 mm2 på
20 amp utan det ska vara en grövre aria eller avsäkras i skåpet med 16 amp
Som någon nämnde , det går inte att få 25 amp i abonnemang utan att bygga in säkringar i skåpet eller byta kabel
Att svara någon på forumet skall ske med raka svar och inte med kanske ett jasså och en massa
om och men kring frågan , klart ett underlag från frågeställaren är ett måste för rätt svar

Kommer säkert kommentarer men jag tål det för det som är skrivet av mig är rätt , angående arior och avsäkringar

Skutten11
I korthet.....

Nej, du har inte rätt. Elektriker 2 har rätt eftersom hen har räknat på normalt sätt och kommit fram till att kabeln räckte. Att det var ett något olämpligt val och att uträkningen möjligen är en efterkonstruktion är inte relevant för säkerhetsaspekten.

Om du ifrågasätter kabeldimensioneringen som elektriker 2 har gjort ifrågasätter du hela basen för elinstallationsverksamhet.

Anledningen till att jag ber dig sluta är att du ältar samma saker om och om igen samt frågar saker som redan är besvarade (i fallet med säkringarna på din egen fråga).

Till sist, det heter area.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Salta räkningen???
Hänger inte med i ditt resonemang där.
Det skulle isåfall innebära att om man ska installera en central och mätarsäktingarna är 16 A så skulle man bara använda 2,5 mm2 kabel eftersom det räcker för tillfället?
Nej jag är inne på Elmonts linje
Kabel väljs efter gänga på mätarskåpet
Ja, skulle jag som kund se att en hantverkare omotiverat väljer dyrare materiel än vad som behövs så skulle jag invända. Men jag skulle nog inte invända om det vore en huvudledning, det beror på. 2.5 mm² är ju inte det normala man väljer så det finns uppenbarligen faktorer här som vi inte känner till. Men detta är egentligen ett sidospår.

Frågan i tråden handlar om ifall 2.5 mm² avsäkrad med 20 A är godkänd som huvudledning. Det är den under de förhållanden som specats av elektriker 2. Hur den kom till är egentligen ett sidospår, men historien förklarar att det inte var förstahandsvalet utan en efterhandslösning.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
S skutten11 skrev:
Sen till dig Bo , du har säkert kunskaper i att räkna i el-sammanhang men ska inte säga att det
går utmärkt att göra så , samt att blanda in alla faktorer som impedans och annat som inte är
relevant i frågan , läggs rätt kabel så behövs inget om impedans .Fram till mätarskåpet är det nog rätt impedans med bakomliggande kortslutningseffekt som lätt knäcker mer än 20 amp säkringar
Jo det är rätt som det är sagt, 20 A och 2.5 mm² går bra även om det är på gränsen. Förimpedansen och längden är viktiga faktorer här om man verkligen hamnar på gränsen, men så verkade det inte vara här.
 
Mikael_L
Och glöm inte spänningsfallet också ...

Det såg jag förresten inte i beräkningen från elektriker 2. Det borde också kollas. Spänningsfallet är oftare dimensionerande än utlösningsvillkoret i gruppledningar.
Men i huvudledningar blir kanske spänningsfallet inte lika ofta dimensionerande.
Jag orkar inte räkna på det just nu, kanske en annan dag.
 
Skutten11, jag är helt ointresserad av ditt CV men jag blir ordentligt irriterad när du kommer med felaktiga "svar" och inte fattar att du har fel. Dina påståenden blir inte mindre fel bara för att du tål mothugg...
Läs gärna detta extra långsamt:

I vissa fall är det fullt tillåtet att säkra en 2,5 mm² kabel med 20 A.

Sen har du rätt i att om man följer tumregler behöver man inte alltid räkna. Dock kallas det för tumregel eftersom den inte är absolut sanning, i vissa fall stämmer inte tumregeln. Jag bryr mig inte om hur du utför dina arbeten men jag blir irriterad när du försöker få andra att tro på dina felaktiga påståenden.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Därför att det inte behövdes mer i detta fall och man ska som yrkesman ta tillvara kundens intressen och inte salta räkningen.
Frågan är vad som kostar mest; Grövre kabel eller arbetstiden för att räkna ut om den klenare håller...
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.