J johan5588 skrev:
Hej! Någon vet som längd o bredd på drivremmen till Klippo "självgångaren" ?, 9021 står det på det rösa chassit, tänkte nämligen inte köpa en dyr orginalrem :)
Bredd 1 cm, längd 112cm
 
  • Hand håller ett måttband mot kanten på en förpackning till en drivrem, som visar längden på 112 cm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Ingen fjäder på min, men väl ett dammskydd (artikelnummer 17.59-1). Jag följde rådet att slå med en hylsa, men då flyttade sig både den inre och yttre remskivan någon millimeter, vilket inte är bra eftersom det minskar spelet till kåpan bakom.
Min metod var att spruta mycket 5.56, vänta en kvart och sedan rucka mellan remskivorna med en skruvmejsel. Jag tog av tändkabeln och drog i startsnöret för att på så sätt kunna vrida skivan 180 grader mellan varje ruckande.
Kåpan bakom går inte att få av, men om man lossar främre delen och täckkåpan för axeln mot motorn så kan man vrida den och få lite spel, så att den inte blir sned när man ruckar.
Jag lyckades slå skruven sned under mina försök. Det är dock en vanlig M5, 16 mm lång.
 
  • Närbild av en gräsklipparremskiva med dammskydd och synliga tecken på underhållsförsök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J johan5588 skrev:
Hej! Någon vet som längd o bredd på drivremmen till Klippo "självgångaren" ?, 9021 står det på det rösa chassit, tänkte nämligen inte köpa en dyr orginalrem :)
Jag köpte en rem på nätet, med rätt mått. Det funkade så där, det gick inte att frikoppla, det var kvar ett litet dragande hela tiden. Så det blev till att köpa en orginalrem o vips funka det perfekt igen.
Men hittar du en rem som funkar, vill jag gärna köpa en oxå.
 
Jag har själv både våndats och misslyckats med att byta drivremmen på min Klippo Comet från ca 2005. Ända tills jag hittade denna utmärkta instruktionsfilm. Då blev det hur lätt som helst.


Han använder en liten avdragare för att lossa yttre drivhjulshalvan, men jag lyckades slå loss den med en hylsa och en hammare, som tipsats om tidigare i tråden.

Killen pratar danska, men bilderna talar för sig själva. Han har också en mängd andra bra filmer, bl.a. om olika sätt att slipa knivarna. Mycket instruktivt och alla mina frågor besvarades. Rekommenderas starkt.
Lycka till!
 
  • Gilla
Albireo och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.