Status
Tråden går ej att kommentera.
Alsbo skrev:
Det är synd att det är vi två som påverkats av det som hänt oss här, eftersom det bara är vi som "brusar upp" pga trakasserier, skadegörelser och dödshot. Hade det hänt någon av er som bara kritiserar så skulle ju ni bara låtit det pågå med ett leende.
De som bodde här tidigare och bara flydde, säkert med stor förlust av både trygghet, drömmar och pengar, mår säkert jättebra. Minst en gick i konkurs, vi får deras kravbrev fortfarande i vår postlåda. Så det är klart att vi också ska dra härifrån och låta någon mer råka lika illa ut och låta detta fortsätta, eller hur? Nu är vi tillräckligt stabila och kunniga så vi klarar att stå ut med detta tills allt rett ut sig med omdragning av vägen, gränser och trafikregler och om vi behöver komma härifrån så har vi andra platser vi kan bo på tillfälligtvis.
Tack för mig!
Lider med ts. Om ni bara lugnar er en smula så kommer lantmäteriet ge er underlagen som krävs för att kunna anlägga en skön gräsmatta där vägen nu går.
 
  • Gilla
matsgran och 4 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Det får man enligt de länkar jag postade.
Nej

”Begränsas kameraövervakningen till din egen privatbostad och kameran endast kan fånga bostaden eller din inhägnade villa- eller radhusträdgård och du inte avser att sprida materialet vidare, exempelvis via Internet, gäller inte reglerna i kameraövervakningslagen.”

Den beskrivningen stämmer inte in på TS gårdsplan. Det stämmer in på den del av fastigheten som ligger på samma sida vägen som bostadshuset. I alla fall enligt den bild jag fått av fastigheten. Det är inte tillåtet att kameraövervaka gårdsplanen utan tillstånd.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej

”Begränsas kameraövervakningen till din egen privatbostad och kameran endast kan fånga bostaden eller din inhägnade villa- eller radhusträdgård och du inte avser att sprida materialet vidare, exempelvis via Internet, gäller inte reglerna i kameraövervakningslagen.”

Den beskrivningen stämmer inte in på TS gårdsplan. Det stämmer in på den del av fastigheten som ligger på samma sida vägen som bostadshuset. I alla fall enligt den bild jag fått av fastigheten. Det är inte tillåtet att kameraövervaka gårdsplanen utan tillstånd.
Oja.


Vad räknas som "plats dit allmänheten har tillträde"?
Uttrycket ska tolkas brett. Det omfattar platser där människor kan tänkas uppehålla sig eller har tillträde till. Gator, torg, och parker är platser dit allmänheten har tillträde, liksom utrymmen i affärer, varuhus, banker m.fl.

Även kyrkor, museer, bibliotek, restauranger, biografer, badhus och gym räknas i de flesta fall som platser dit allmänheten har tillträde. I detta sammanhang är det ointressant om platsen är offentlig eller privat. Att man måste betala för att uppehålla sig i en lokal har inte i sig ansetts innebära att fråga är om en plats dit allmänheten inte har tillträde.

Vad räknas inte som allmän plats?
Några exempel är bostäder, tomter kring enbostadshus, trappuppgångar och områden inne på låsta arbetsplatser. Hit räknas strikt privata utrymmen eller områden som vanligtvis inte anses upplåtna för allmänheten.

 
  • Gilla
Flamman och 2 till
  • Laddar…
Blir det lättare om jag tar en källa som passar bättre till TS situation?

http://www.atl.nu/teknik/overvakning-pa-lantbruk-kraver-tillstand/


Men min egen gårdsplan är väl inget område där allmänheten har tillträde?

– Om gårdsplanen är inhägnad och har en låsbar grind med en tydlig skylt som anger privat område så kan undantaget tillämpas förklarar Malin Ricknäs.”
 
  • Gilla
erimos
  • Laddar…
Vem bryr sig idetta fall om det är tillåtet enl lagen eller inte? TS frågade om råd och visst kan det vara befogat och värt risken att få en anmälan på sig genom att tex använda övervakningskamera om bevis kan läggas fram för att ge TS fördel. Kör på, ribban ät ändå lagd ca 4km under jorden nere hos mr Saddam & co
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
C Carolus-rex skrev:
Fast det är ju en version... finns alltid två sidor av ett mynt.
Nej, inte alltid, och talesättet "det är inte ens fel när två träter" stämmer inte heller särskilt ofta...
Tycker det syns rätt tydligt på flygfotona att vägen genar över gårdsplanen helt i onödan och det är givetvis ett problem inte minst trafiksäkerhetsmässigt, då man får mycket sämre sikt när man genar nära en byggnad.
 
  • Gilla
matsgran och 2 till
  • Laddar…
Oavsett hur man gör så kan det ju vara bra att veta hur regelverket ser ut. Det är mång som har medvetet olagliga kameror.
 
Nu har jag inte läst igenom hela tråden men rent allmänt tycker jag att du måste bestämma dig.

Antingen är vägen öppen för allmän trafik och därmed plogad och underhållen med hjälp av statsbidrag eller så är den inte öppen för trafik och därmed oplogad och ounderhållen såvida du inte bekostar det ur egen ficka.
Så enkelt är det.
Själva grunden för att vinna tvister är att man bestämmer sig för vad man vill uppnå och håller sig till det på ett sakligt och konsekvent vis! Du kan inte både äta kakan och ha den kvar.

Gällande vägkroken ser jag två lösningar.
-Antingen att sätta en stor sten på lämplig plats i innerkurvan så att en traktor med harv eller en skördetröska måste ta ytterkurva för att komma förbi. Om stenen vägen ett ton eller två så lär alla köra runt den.
-Eller att dra om vägen utanför din gårdsplan.

Om vägen fanns där innan din fastighet bildades bör det enligt all rättvisa innebära att vägen skall fungera så som den alltid har fungerat det vill säga som genomfart och du kan inte ensidigt göra någonting åt det.

Jag har själv vuxit upp i en sån där rutten by med hackordningar och maktpyramider som alla måste underordna sig så jag vet vad jag talar om. Folk som var precis lika tokiga som de där byborna som du berättar om.
Man vinner inte tvisten genom att sänka sig till deras nivå så som du gör när du försöker påvisa att vägen inte skall gå över din mark.
Man vinner tvister genom att bestämma sig för en saklig och rättvis problemlösning och sedan driva den!
Då framstår den andra sidan i tvisten som en flock babianer och så vinner man.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hullefar och 12 till
  • Laddar…
Det är ju väldigt vanligt att vägarna drogs över gårdsplanen. Men det var ju när det inte fanns bilar på landsbygden.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
När TS inte ens kan hålla god ton mot forumanvändare som antingen försöker hjälpa till eller förstå problemen, känns hela situationen som helt och hållet, käpprätt åt fanders körd.

Ja, jag har läst TS bokstäver!

Mitt enda tips är att flytta, om ni har samvete nog att sitta med framtida köpare och hålla masken! (y)
 
  • Gilla
dicliff och 3 till
  • Laddar…
Då jag följt den här tråden med stor munterhet så känner jag att det är läge även för mig att slänga på några vedträn på elden, med lite tur kanske den kan hållas levande över hela helgen... :cool:

Jag gick in på LM:s hemsida och kikade lite på gamla bilder och kartor. Med hjälp av dessa gjorde jag följande kollage. Flygbilden t.v. är från 1961 och den t.h. 1975, bägge ligger över flygbilden på Eniros hemsida. Jag kan dock inte se att vägen har växt speciellt mycket under dessa år.

Kollage av två svartvita flygbilder från 1961 och 1975 jämfört med nuvarande färgbild från Eniro.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För skoj skull tog jag också fram några gamla kartor ur deras arkiv, denna är från mitten av 1800-talet, för att se hur gammal vägen är. Då vägen framför TS hus har används under minst 150 år så kan reglerna om urminnes hävd vara applicerbara, även om det saknas servitut på att bruka vägen.

Detaljerad historisk karta från mitten av 1800-talet med markindelningar och vägnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 11 till
  • Laddar…
När man ser på de gamla flygfotona så ser det ut som att någon anlagt bilparkering i innerkurvan.
Kan det vara därför som gränsen mot vägen blivit flytande?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nu läst hela tråden. Nyreggade konton finns med bara inlägg här, misstänker t o m at det finns grannar som bidragit.
Och ja, har mött liknande situationer under min tid på landet, inavlade grannar (bokstavligen..) som ser varje utböling som en fiende som man kan j-as med och som ska väck från trakten, han är ju inte "släkten"!
Nog finns helt klart klanmentaliteten, La Famiglia; kvar på vissa ställen i landet.
Lider med TS som jag håller för mer sanningsenlig, och undrar lite över en del här (grannar?) som tiden tjatar om att han ska ge efter. För så har det ju alltid varit?
Men TS ska absolut hålla sig till Lagen och ha papper på allt.
Myndigheternas beskrivna ointresse är ju lite underligt? Släkt där också?
Kan ju inte rek att köpa mc och gå med i HA.
men minst en gång har det fungerat med "jag kör ju mc och vi är rätt tajta.."
 
  • Gilla
matsgran och 4 till
  • Laddar…
Finns det någon här som menar att TS ska ge efter?
 
Alsbo skrev:
Jaså, vad då? Och från vem?
När ni köpte stället så kanske det var någon kompis till vägföreningen ni bjöd över.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.