Det flesta viktiga saker har redan sagts i tråden vad jag kan se, men en grej jag som jag tänkt på är att jag som privatperson troligen känner mig lurad om vissa saker köps in till märbart högre pris än vad jag själv hade kunna köpt det för. Om det t.ex finns hyffsat pålitliga nätbutiker som säljer en vara för 8000 kr samtidigt som det rekommenderade återförsäljarpriset är 16000 kr (faktiskt exempel, för ett takduschset). Då hjälper det inte så mycket om hantverkaren håller ett minimalt påslag om han köper in till återförsäljarpriset.

Sen kan jag naturligtvis förstå om hantverkaren inte vill befatta sig med en mängd olika nätbutiker, men då kan han antingen rekommendera kunden att göra just det inköpet själv (med tydliga instruktioner så att det blir rätt artikelnr osv) eller lägga press på sin återförsäljare/grossist att sänka priset (om denna situation uppstår ofta så kan man ju använda det som argument. typ "Ni förlorar många affärer pga dessa stora prisskillnader").

Dessutom... om man har svårt att komma in i en bransch så är ett bra generellt råd att titta på befintligt utbud och efterfrågan, och försöka hitta något som glapp där (dvs något som folk efterfrågar men som inte riktigt finns i utbudet). När det gäller just hantverkare så kan en sån grej vara att erbjuda en helhetslösning även för mindre projekt. Det finns ett stort utbud för detta när det gäller större projekt (husbyggen, totalrenoveringar, tomtgrävning osv), men är förvånadsvärt svårt att hitta för mindre projekt.

Detta är något som jag själv har egen erfarenhet utav. I min förra lägenhet ville jag installera en diskmaskin. Avloppet var redan förberett iom ett stambyte tidigare, men skåpen var inte av standardmått och elen var inte förberedd för tvättmaskin. Det jag ville ha då var någon kunnig som kommer hem till mig, tittar på hur det ser ut, diskuterar lösningar med mig, och sen sköter alla inköp och som ordnar dit hantverkare (helst anställda i samma företag) som fixar allt. Jag hade ingen aning vart jag skulle vända mig, och provade till slut några olika online-tjänster (typ offerta.se eller liknande), men fick inga svar.

Även i min nuvarande lägenhet har jag detta problem. Jag har tre projekt som lite står och svajar eftersom jag inte hittat några bra firmor som kan ta ett helhetsgrepp inom respektive projekt. Kort sammanfattat kan man säga att det är ett badrumsprojekt (inköp och installation av takdusch samt lite annat rörmokarfixande), ett el-projekt (installera dimmer med snygga knappar, sätta upp vägglampor med dold kabeldragning, nya eluttag, flytt av nätverksuttag, samt byta ut samtliga eluttag och lampknappar mot snygga sådana) och ett "bygg"-projekt (byte av tre innerdörrar inkl dörrposter, samt flytt av en icke-bärande innervägg med dörrpost, el- och nätverksdragning).

När det gäller badrumsprojektet har jag visserligen hittat en återförsäljare som kan ordna en rörmokare i samband med köp, men nackdelen är att deras produktpriser är långt över vad man kan hitta på nätet (se början av mitt inlägg). Elprojektet är lite lite i liknande sits, samt att återförsäljaren inte har alla produkterna jag vill ha i sitt sortiment, och inte heller verkar de göra hembesök för att diskutera lösningar.

Sen förstår jag naturligtvis att man inte tjänar sådär jättemycket på mindre projekt, och att det i normalfallet kanske inte är så många kunder som är beredda att betala så stor overhead som det faktiskt kan bli för projektledning av ett mindre projekt. Men om man är på väg in i en branch så kanske man kan tänka sig att bjuda på mellanskillnaden och se det som en marknadsföringskostnad som betalar sig i längden när man fått ihop en vettig kunddatabas och samtidigt fått in en bunt positiva omdömen och rekommendationer på diverse ratingsajter. Även etablerade firmor skulle kunna vinna på att göra så ibland, kanske i form av en kampanj, typ "Vill du ha hantverkarhjälp för ett mindre projekt men inte vet vart du ska vända dig? Just nu har vi gratis hembesök samt bjuder på de första fyra timmarna av projektledning!"
 
Man ska inte tro att man kan "köpa" sig in i en bransch genom att vara billig, för på "nästa jobb" är kunden lika "försiktig" och väljer det billigaste alternativet, speciellt om det handlar om den grupp med begränsade resurser som "småjobbsbetällare" ofta är. Och eftersom samma kunder inte har en aning om hur mycket man måste ta betalt så tycker dom att det blir dyrt oavsett prislapp.
 
E elmont skrev:
Man ska inte tro att man kan "köpa" sig in i en bransch genom att vara billig, för på "nästa jobb" är kunden lika "försiktig" och väljer det billigaste alternativet, speciellt om det handlar om den grupp med begränsade resurser som "småjobbsbetällare" ofta är. Och eftersom samma kunder inte har en aning om hur mycket man måste ta betalt så tycker dom att det blir dyrt oavsett prislapp.
Jag förstår inte riktigt ditt resonemang. Det finns gott om hantverkarföretag som kan ta bra betalt och ändå får de kunder, till stor del eftersom dom har flera goda referenser att visa upp, och kanske även många bra omdömen på diverse sajter. Det jag menade var bara att innan man kommit till det läget så kan man behöva erbjuda något annat för att få kunder, t.ex låga priser eller höga rabatter eller hur man nu vill se det.

Ett annat sätt man kan komma in i en branch, och det utan att behöva nalla lika mycket på vinsten, är att försöka få ihop en grupp av småjobbsbetällare på något sätt. T.ex en bostadsrättsförening, en samfällighet eller liknande. Då kan man planera in ett eller flera besök, där man fyller dagen med i princip fullt debiterbara timmar, med minimala transporter mellan kunderna (säg inom samma trapphus eller samma kvarter).
 
Eftersom jag under ett antal år drivit ett "småföretag" tror jag mig veta ungefär hur det fungerar. Och jag kan lova att än har jag inte hör några nya idéer om hur man ska få lönsamhet i företaget. Just småjobb är mycket svåra att få lönsamma pga att man aldrig i förväg kan veta hur lång tid det kommer att ta. Och den vanligaste orsaken är att "när man ändå är där så kanske vi kan göra ett annat litet jobb också" Så att enda möjligheten att hålla sina utlovade tider är att har mycket "luft i paketet".
Det jag tror på och har arbetat efter är
Var helt rak och ärlig
Debitera ett ärligt pris på matr. tex netto + 15 - 20 %
Håll vad du lovat även om det kostar dig en slant
Lova inte det du inte kan hålla.
Då kommer man med tiden att bygga upp en kundstock med återkommande kunder, MEN det tar tid att nå så långt att man kan sluta ragga jobb.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Instämmer i ovanstående och vill tillägga att rimliga materialpåslag är 5-20%.
Enligt vem är 5-20% rimligt? För det är mig veterligen ingen som har det idag. Snarare 40%.
 
Redan övre delen av 5-20% är orimlig i sammanhanget.
 
Det var Charlotte Andersson (byggnadsingenjör) som sa det till mig. Hon jobbar bl a med att granska avtal med entreprenörer.
 
Redigerat:
Påslaget är helt ointressant. Jämförelsepriset däremot är väldigt intressant.
Hantverkaren får gärna ha 100% påslag om jag fortfarande får ett konkurrenskraftigt pris på varorna.

Om den som gör jobb hos mig är en duktig förhandlare och får ner sina inköpspriser så mycket att en hög marginal inte ger mig som beställare ett pris som är sämre än andra hantverkare, eller bygghandel direkt, kan ge mig. Då ska hantverkaren ha det också.

För mig som beställare är det viktiga att jag får avtalad produkt, i avtalad tid, till avtalat pris och avtalad kvalitet. Under arbetets gång vill jag ha en leverantör som är transparent, ärlig, öppen och mån om sin kund.
Som klarar att hantera kommunikationen och administrationen före, under och efter arbetets gång. Som är tydlig och kan hantera att kunder behöver få tag på denne.

Gör en tydlig offertförfrågan med tydliga underlag. Då är det lättare att bedöma de priser man får in. Om en hantverkare sen har väldigt bra marginaler, men fortfarande har ett bra pris, bra för denne.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
Håller med, påslag är helt ointressant. Hopplöst sätt att prissätta material som inte ger den som levererar minsta incitament att pressa priset. Snarare att maximera det och få en fin bonus tillbaka från grossisten. Detta har diskuterats i massor av trådar.

När vi gjorde elen på övervåningen presenterade elektrikern på eget initiativ en jämförelse av sin prisättning av materialet med elbutik.se. Då kunde jag verkligen avgöra om det var vettigt pris.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
För min del har min största frustration med nästan samtliga hantverkare hittills varit att de inte verkar ha några som helst processer kring det enklaste av administration. Som ett exempel: familjen har nyligen köpt ett nytt hus som vi vill renovera under de kommande åren. Inte direkt något småjobb, så borde vara i alla fall lite intressant. Jag ringde då fem hantverkare runt om i bygden. Två av dem svarade överhuvudtaget inte i telefon, efter flera försök. En av dem lyckades jag boka tid med. Två av dem sa att jag skulle återkomma senare. Den jag bokade tid med dök aldrig upp, och hörde aldrig av sig. Av de andra två så kunde jag sedan inte få tag i en, efter flera påringningar. Den sista skulle återkomma "i kväll" men det hände aldrig, utan jag fick sedan ett samtal av misstag ("jaha oj, det är inte Sören?") några dagar senare, där jag fick höra att det är rätt körigt nu och att jag skulle återkomma efter semestern.

Nu förstår jag att man kan vara upptagen och det är ju ett bra tecken för mig. Jag tycker också det är bra att man inte pratar i telefon när man är på jobb. Men då ska man ringa tillbaka eller ha en mailadress som man faktiskt kollar och där man svarar på mail inom ungefär en arbetsdag. Har man avtalat tid dyker man antingen upp prick då, eller så hör man av sig och meddelar att man inte kan eller är försenad. Det är rentav okej att ringa senare och be om ursäkt – shit happens, men total radiotystnad är inte okej. Jag skulle föreslå ett modernt enkelt ärendehanteringssystem så att du inte tappar bort kunder, och du kan nog kosta på dig en begagnad iPad eller något så du kan uppdatera din kalender direkt.

Att ha koll på vad som händer när och med vem känns som en grundläggande sak i en så projektbaserad bransch, men jag får känslan av att de flesta hantverkare jag pratat med knappt har en anteckningsbok. ("Jaha jaa, ... var det idag? Sa vi klockan 4?")

(Jag har fortfarande inte lyckats få hem en enda hantverkare, förresten. Var bor du? :))
 
  • Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
Jag vet inte om jag skiljer mig från andra medelsvenssons, jag ser mig själv som en något överviktigt medelsvensson.

Jag värdesätter så många andra saker när jag väljer entreprenör än bara priset. Missförstå mig inte, priset är viktigt, men det är bara en del i helhetsupplevelsen.
Som kund är det @halper ovan nämner otroligt viktigt. Första intrycket av en företagare är det som ofta stjälper en affär.
Sen måste jag känna att det finns mer än hantverksmässig kompetens bakom entreprenören. Det måste finnas ett helhetstänkande. Som proffs måste en företagare acceptera och leva sig in i sina kunders kompetensbrist. Det går inte att få ett färdigprojekterat förslag som man bara sätter igång och verkställer.
Allt kommer inte finnas på plats.

Samtidigt måste kunden förstå att hantverkaren kommer behöva lägga betydligt mer tid på saker runt omkring än bara verkställandet om man inte kan tillhandahålla allt.

Därför är tydlighet och öppenhet mot varandra i alla steg så otroligt viktigt.

Tyvärr är många hantverkare just otroligt duktiga hantverkare, men usla företagare. Ibland när jag träffar egna företagare, inte bara inom hantverksskrået, tänker jag att den här personen är egen för att denne är omöjlig att anställa.

Tyvärr är samtidigt många beställare just beställare för att de inte har en aning om vad som krävs för att genomföra det de önskar.

1. Tillgänglighet.
2. Kommunikation.
3. Tydlighet
4. Öppenhet - transparens
5. Respekt. Går åt båda hållen!!!
6. Kvalitét
7. Sunt förnuft.

Dessa värderingar löser många problem på vägen.
 
  • Gilla
jimih och 2 till
  • Laddar…
Ja, som @Bart ungefär säger är det mesta av jobbet förmodligen inte "hantverk" utan att vara konsult. Om man jobbar på ett större företag finns det andra som kan sälja, leda projekt, styra, skissa och bestämma; är man själv så måste man göra allt sådant själv.

Att kunna flyta lite mellan olika roller känns viktigt. Jag vill att min hantverkare säger till mig om mina idéer är dåliga, även om hantverkaren hade kunnat rycka på axlarna ("jag är ju ingen arkitekt så det är ju inte min sak att säga att det är dåligt att ha ett rum utan dörr"). Man kommer förmodligen ofta in i en situation där en kund säger "jag vill ha en sådan här lösning" men först måste man ju förstå vad det är för problem kunden försöker lösa, för kunder snöar ofta in på lösningar som ligger rätt nära de erfarenheter de har (ett exempel från gamla science fiction-filmer: telefonkiosker med video istället för mobiltelefoner).
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
E elmont skrev:
Just småjobb är mycket svåra att få lönsamma pga att man aldrig i förväg kan veta hur lång tid det kommer att ta. Och den vanligaste orsaken är att "när man ändå är där så kanske vi kan göra ett annat litet jobb också" Så att enda möjligheten att hålla sina utlovade tider är att har mycket "luft i paketet".
Utlovade tider? Varför måste du ge utlovade tider? Varför inte bara säga att "I normala fall tar den här typen av jobb mellan 1 och 5 timmar", och sen vara tydlig med att det alltid finns risk för att man väl på plats upptäcker saker som gör att det tar längre tid. Detta tillsammans med en tydlig prissättning (t.ex framkörningsavgift och timpris) bör räcka gott och väl för de flesta kunder. Speciellt med tanke på att alternativet är att man kanske inte lyckas hitta någon hantverkare alls. Jag själv skulle vara utmärkt nöjd med en sån lösning.

Fasta priser har sin charm, absolut. Men för mindre jobb tror jag att löpande räkning är betydligt mer rimligt.


För övrigt så tror jag fortfarande inte att du förstod min "affärsidé". I grunden handlade mitt förslag bara om att ta pengar från marknadsföringsbudgeten och låta dessa täcka för vissa förlustaffärer pga fler småjobb, mindre marginaler, kampanjrabatter eller vad det nu är som gör ens företag lite mer intressant för presumptiva kunder. Detta menar jag är rimligt eftersom det kan ge fler kunder i ett tidigt skede, vilket kan ge bättre rating online tidigare, vilket kan ge fler kunder senare (när man tar ut mer normala priser).

Om du menar att mitt resonemang inte håller så får du gärna visa på var exakt. Själv är jag en typisk sån kund som skulle kunna välja ett sånt företag, framför allt om det företaget gör det lättare för mig att få småjobb utförda.
 
J jimih skrev:
Utlovade tider? Varför måste du ge utlovade tider?
Du missförstår problemet. Eftersom tidsåtgången är osäker så måste man ha marginal mellan kunderna. När den marginalen inte behövs så går beläggningsgraden och lönsamheten ner. Har man inte marginalen så kommer man ibland försent till nästa kund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.