BirgitS BirgitS skrev:
Okej det får stå för dig, jag och mina vänner gjorde det inte och inte min son heller. Vi ville nog snarare visa att vi var vuxna och kunde ta ansvar för oss själva.
Ja, vad bra!
Men när jag bodde i rivningslägenhet i ett landshövdingehus i Landala i Göteborg fanns det en vask i köket med en kallvattenkran, ett tvålågigt gaskök, ingen uppvärmning utom en kakelugn.
Torrdass på gården (som jag aldrig använde, gick hellre till Studentkåren och duschade och skötte toalettbestyren).
Så att tvätta hos mamma (och pappa) då och då var den självklara och enkla lösningen.
Att visa sig vuxen gjorde vi genom att sköta studierna.
Det bodde nog tusentals studenter då i Annedal, Landala och Majorna under liknande omständigheter.
 
BirgitS
Fast då hade du ju ingen tvättstuga så det är ju inte så relevant som svar på mitt inlägg som var en del av några inlägg som handlade om tvättmaskin i badrummet kontra i tvättstugan.
 
  • Gilla
Nillea och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och så har det nog runnit lite vatten under broarna, här diskuterar vi en modern lägenhet antar jag, jag tror inte HOBBY ARCHITECT ritar något som är tänkt att placeras ut i verkligheten för 50 år sedan. :p
 
  • Gilla
BiFuel och 2 till
  • Laddar…
D
Ang. delad tvättstuga är det resurseffektivt att dela på tvättmaskin och torktumlare om man är ensamhushåll. Om man ska tro på trenden med delningsekonomi, bilpooler, verktygsbibliotek etc. så borde det alltså bli fler gemensamma tvättstugor, men kanske utformade på ett annat sätt än förr. Den genomsnittlige Byggahus-användaren är kanske inte intresserad av att låna borrmaskin från ett verktygsbibliotek eller prenumerera på en klädgarderob, men vi är nog inte heller målgruppen för minilägenheter.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Jag värderar egen tvättmaskin högre än egen diskmaskin. Trenden i lägenheter är ju att fler har egen tvättmaskin så det är ju trevligt om man kan få plats med det
 
Jag tror inte det är någon här som säger att gemensam tvättstuga/tvätta hos päronen är bättre än att ha en egen tvättmaskin utan snarare att i en sådan här liten bostad så känns det snarare som en lyx som man inte förväntar sig ska finnas.

Då en person (max 2) hade bott här så blir det ju inte heller som i ett familjehushåll där det går flera maskiner i veckan utan det är max 1 i veckan som gäller.

Fördelen med gemensam tvättstuga i dessa fall är att maskinerna är rejäla diton som tar fler kg än en hemmamaskin, man har torktumlare som gör det samma och oftast med kortare torktid. Utöver det brukar det finnas torkrum och/eller torkskåp så tvätten går att få torr snabbare.

Jag personligen har aldrig haft några problem med att ha haft gemensam tvättstuga och om att ha det innebär att min hyra var 2-300kr lägre per månad + lägre elräkning så är det en uppoffring jag gjort alla dagar i veckan. Då menar jag boendes i en etta. Hade jag bott i en 4a med 2 ungar så hade jag haft som krav att det skulle finnas men då är förutsättningarna annorlunda också.
 
  • Gilla
Nillea och 2 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
J Jarlsgård skrev:
Jag personligen har aldrig haft några problem med att ha haft gemensam tvättstuga och om att ha det innebär att min hyra var 2-300kr lägre per månad + lägre elräkning så är det en uppoffring jag gjort alla dagar i veckan.
Så mycket kan det väl inte kosta?! Men att installera rör för det när man bygger kostar väl en del.
 
D
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Så mycket kan det väl inte kosta?! Men att installera rör för det när man bygger kostar väl en del.
Om de kostar 8000 styck och håller i 10 år (utan reparationer) så blir själva kostnaden för maskinerna 133 kr/mån. Då har man inte räknat med ränta på lån för bygg/inköp (om det är en hyresrätt) eller arbetstid eller kostnad för eventuella reparationer och underhåll. Bostadsbolag brukar lägga på cirka 100-150 kr i månaden i hyran för en tvättmaskin.
 
HOBBY ARCHITECT
D Drömtroll skrev:
Om de kostar 8000 styck och håller i 10 år (utan reparationer) så blir själva kostnaden för maskinerna 133 kr/mån. Då har man inte räknat med ränta på lån för bygg/inköp (om det är en hyresrätt) eller arbetstid eller kostnad för eventuella reparationer och underhåll. Bostadsbolag brukar lägga på cirka 100-150 kr i månaden i hyran för en tvättmaskin.
Oj, jag läste fel, tyckte det stod 2-3000 kr istället för 2-300 kr. :D
 
Jo det skulle jag nog vilja påstå. Precis som @Drömtroll skrev så ungefär 100-150kr/mån/maskin, så 2-300 för tm/tt :)

Så det är absolut en ökad utgift på hyran. Samtidigt så ritar du för nöjes skull om jag tolkat alltsammans rätt och då är det en mindre petitess i sig.

Nu vet jag inte om du bara gör det för skojs skull eller om dina ambitioner är att bli arkitekt. Om så är fallet så är det väldigt mycket matnyttiga tips här :)
 
HOBBY ARCHITECT
J Jarlsgård skrev:
Nu vet jag inte om du bara gör det för skojs skull eller om dina ambitioner är att bli arkitekt.
Bara för skoj skull. :p
 
BirgitS BirgitS skrev:
Okej det får stå för dig, jag och mina vänner gjorde det inte och inte min son heller. Vi ville nog snarare visa att vi var vuxna och kunde ta ansvar för oss själva.
Oj, det verkade vara en öm tå. Det var inte meningen att trampa på den. :).
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Bara för skoj skull. :p
Och då ges man mer utrymme till att brassa på när det gäller lyx å så!

Dock tycker jag du ska ta och kika på tillgänglighetsreglerna, för de har ganska stor inverkan på dagens planlösningar och man kan inte alltid göra så som man själv kanske velat. Och det kan vara bra att ha måtten som gäller i bakhuvudet när man ritar :)
 
HOBBY ARCHITECT
Så här då? :rofl:
 
  • Svartvit ritning av en enkelvåningsplanslösning med etiketterade rum och möblering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.