Det fixar du lätt, alltså radiatorerna, jag kollade på youtube :)
 
  • Gilla
Setomidor
  • Laddar…
Har duckat jobbet att göra klart bakom radiatorerna ännu; det hamnade en soffa framför så just nu är allt utom synhåll, men kommer ta upp den bollen när övriga projekt lugnat ned sig. :)

Barnrummet har varit prio senaste månaden. Före såg det ut såhär enligt mäklarbilden Ett sovrum före renovering med beige väggar, säng med vit överkast och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
;

Sedan dess har vi gjort om samtliga ytskickt samt byggt en garderob i hörnet. Golvet slipades och målades vitt, en fondvägg sattes upp och övriga väggarna målades i pastelliga färger plockade från fondväggen. Nu återstår listning, men i övrigt är rummet klart!

Renoverat barnrum med slipat vitt golv och stor fondvägg med bergslandskap, fönster och radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat barnrum under arbete med byggverktyg, vitmålade väggar och nybyggd garderob.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Nu när våren sakteliga börjar nå Norrbotten så blir nästa projekt att bygga ett staket runt tomten för att se till att ungen överlever till senhösten. Runt tomten går en stenmur som är ca 2 meter hög på högsta stället och utan något fallskydd för tillfället:

Stenmur runt en trädgård i ett bostadsområde, cirka 2 meter hög, med växter och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planen är att bygga ett staket i den här stilen:

Ett rustikt trästaket med okantade brädor längs en gångväg, intill en grön gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skapade en separat tråd för att fråga om hur man får tag i sådant virke (vet nu att de heter 'okantat'), samt för idéer runt hur man på bästa sätt löser övergången mellan brädor och stolpar. Idéer uppskattas! :)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Neeej, förstör inte din fina tomt med ett grovt staket. Hur gammal är barnet? Ibland oroar vi vuxna oss i onödan...
 
Jag säger tvärtom, ett sådant staket blir jättesnyggt ovanpå den stensatta slänten!

Staketet på bilden ser ut att inte ha några stolpar, det verkar vara två plankor. Annars finns det ju färdiga stolpar med spår.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Neeej, förstör inte din fina tomt med ett grovt staket. Hur gammal är barnet? Ibland oroar vi vuxna oss i onödan...
Ett år och totalt vettlös...

Angående staket blev det svårare att få tag i virket än jag trott. Bara får erbjudande om taniga tallar med ambitionen ”det blir vad det blir” från en av de lokala sågarna; och med den inställningen kan jag lika gärna köra hönsnät. Får fundera mer på det.

Håller med om att stenhällen är fin, men fallhöjden på vänstersidan är runt två meter, så det behövs någonting där i alla fall.

Under tiden har vi färdigställt ungens domäner på insidan huset. Försöker mig på små panoramabilder så perspektivet är lite skevt;

Städat barnrum med färgglada lampor, säng, leksaker och hyllor. Panoramaperspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Panoramabild av ett barnrum med väggmålning av berg, fönster med mörka gardiner och färgglada lampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ikväll lär väl vara enda gången det är städat, så får passa på att fota. :)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
M
Ett sånt staket blir otroligt "klättervänligt". När sedan barnet klättrat över så har du en ännu högre fallhöjd. När jag byggde staket runt altanen så var min enda tanke så svårklättrat som möjligt. Två liggande som bär virket med så pass stort avstånd att man inte kan stå på den nedre och få benet över staketet. Sedan stående 22x95 med 5cm mellanrum. Staketet är 100cm högt och pojken på 4 klarar inte klättra över.
 
Man kan ju alltid komplettera med elstängsel...
 
Synd att denna tråd inte är så aktiv. Jag har fortfarande kvar prospektet från detta hus ;)
 
  • Gilla
Setomidor
  • Laddar…
M minitoy skrev:
Synd att denna tråd inte är så aktiv. Jag har fortfarande kvar prospektet från detta hus ;)
Fått tillskott och byggtempot är nära noll. Har hunnit bygga en riktig tvättstuga dock (blev färdigt sex timmar innan babyn föddes!) så ska slänga upp lite bilder därifrån. :)
 
  • Gilla
henche och 1 till
  • Laddar…
Hade varit kul att se någon bild på hur det blev runt fönsterna med fönsterbrädor och nya foder!
 
O olafagher skrev:
Hade varit kul att se någon bild på hur det blev runt fönsterna med fönsterbrädor och nya foder!
Jag har faktiskt slirat på kopplingen där men beställde nyss material för att bygga fönsterbrädor. Uppdatering kommer!
 
  • Gilla
olafagher
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.