Hej!

Under i princip hela våren har jag jobbat med (eller mot) kommunen med målet att bygga till huset. Vårt hus blev nyligen kulturminnesmärkt, i en av de lägre klasserna för området. Det är hindret med kulturminnesmärkningen som jag inte verkar kunna ta mig förbi, de upplevda kraven som finns (kommunen är väldigt luddig i sina önskemål). Som jag har förstått det så är det dominansen av tillbyggnaden som måste förändras (med andra ord mindre dominerande). Det här är en ganska svår uppgift, eftersom vi vill bygga ut med 50 kvadrat på ett hus som i dagsläget har en basyta på 80kvm.

Ytterligare krav finns:
  • Fasad åt nord-ost får inte röras alls (enda fasaden i orginalutförande)
  • Tillbyggnaden måste börja under befintlig takfot
  • Tillbyggnaden får inte löpa längs med hela baksidan (måste vara förskjuten)
  • Tillbyggnaden får inte omsluta något av de befintliga hörnen på huset.
Är det någon som har kreativa idéer till lösningar där vi får plats med kök, trappa och ett rejält allrum i tillbyggnaden? Planen är att ta bort trappa och kök från det befintliga huset för att göra plats för ett extra sovrum.

Alla svar tas tacksamt emot. Bifogar skisser på planlösningar av befintlig byggnad och tilltänkt (nekad tillbyggnad).

Samtliga skisser: https://github.com/sebastianthulin/....io/tree/master/parlugglan3/Utkast/2018-04-26

Tack på förhand!
Med vänliga hälsningar
En ganska frustrerad byggahusmedlem
 
  • Arkitektskiss av en planlösning som visar ett befintligt hus med rum, mått och en tillbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bifogar alternativ planlösning, med större förskjutning.
 
  • CAD-ritning av planlösning med uppmärkta rum som kök, sovrum och vardagsrum och möblemanget indikerat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns de här kravpunkterna i något dokument, eller är det handläggarens subjektiva uppfattning?

I ett sådant här läge kan det vara värt att koppla in en arkitekt. Dels för att få fram en fungerande lösning, men en erfaren arkitekt vet också vilka av de här kraven som kan fungera att skippa, och kan formulera ansökan på ett sätt som kör över en strulig handläggare.
 
Så som lagen ser ut är bedömningen väldigt subjektiv, det finns knappt några "hårda" värden att förhålla sig till. Mycket tycke och smak med andra ord. Det bör vara detta som är anledningen till att jag inte heller får några bra svar av stadsantikvarien som gör bedömningarna.

Min tanke är att det inte är vilken arkitekt som helst som bör kika på det här, utan någon som har stora erfarenheter av att skapa bygglov för kulturminnesmärkta byggnader.

Kraven ovan är min egen tolkning av deras luddiga svar, inget direkt "så här ska det vara". Jag har totalt sett fått tre utlåtande som har följts av diskussion med dem för att försöka förstå deras önskemål.

De mest konkreta svaren får jag från bygglovshandläggaren, som dessvärre inte har speciellt mycket att göra med den kulturella bedömningen.
 
Nej, du måste hitta rätt arkitekt, med "lagom" erfarenhet. En alltför kulturminnesinriktad kan bli onödigt begränsande. Men framförallt någon med längre erfarenhet av villaombyggnader. Det gör stor skillnad om argumenten formuleras på ett språk som arkitekter förstår. Och det kan göra (obehagligt) stor skillnad med en arkitekt som de känner väl på avdelningen.

Luddigheten i reglerna kan vara till din fördel, man kan tolka det som att bara du lyckas följa deras ideer i stort, så kan man få bryta mot detaljer. Problemet uppstår om det är uppenbart att man försöker tänja på varenda detalj.

Om du kan utröna vad handläggaren "tänder på" i ritningarna, så kan man ibland få igenom nästan vad som helst bara man förhåller sig rätt till det just den handläggaren gillar.
 
Finns några fasadritningar?

Nu är det här med utformning väldigt svårt eftersom det är just en subjektiv bedömning, men arkitekter kan ha bra känsla för det här med volymer så det kan kanske vara läge att anlita en sådan. Om den redovisade lösningen inte omsluter det västra hörnet utan bara fortsätter förbi, och tillbyggnaden görs lite djupare, funkar det?

Alternativt kan man kanske försöka få tag i någon certifierad sakkunnig kulturvärden som kanske kan skriva något yttrande, eller åtminstone är villig att bolla lite tankar?
Finns att hitta på: https://www.boverket.se/sv/om-boverket/tjanster/hitta-certifierade/

Ibland kan det vara en tanke att inte försöka anpassa tillbyggnadens formspråk till befintlig byggnad då det kan upplevas som en dålig kopia av originalet utan istället ha en utformning som helt bryter av mot det gamla så det tydligt syns vilken del som är ny och vilken del som är gammal. Har varit på några föreläsningar där antikvarier förespråkat denna lösning eftersom det gamla kan upplevas sticka ut mer så kropparna inte tolkas ihop och de gamla "värdena" blir tydligare.

Som sagt, väldigt subjektivt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ta en titt i google Street View på Muraregatan 13 i Karlstad.
Det är ett LITET hus (mycket mindre än ditt) som byggts ut med en stor kantig kvarnlikande byggnad, som sammanbinds med en hall/trappdel. Det var mycket strider innan det godkändes, men nu står huset där och anknyter till att det en gång har funnits en kvarn på toppen av Kvarnberget.

Mitt förslag är alltså att du på baksidan gör en mindre halldel som gott och väl uppfyller deras krav och sedan en separat husdel som sitter ihop med denna. Kolla med kommunen om det kan vara en tänkbar lösning.
Bifogar en skärmdump.

Litet grönt hus med röda fönsterkarmar och stenlagd trappa syns i Karlstads gatuvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tänka och 1 till
  • Laddar…
Hej! Har ju gått några dagar sedan jag skrev inlägget. Tackar ödmjukast för er input i ämnet, det har hjälpt en del. Jag har dock valt att samarbeta med kommunen istället för att motarbeta dem. Jag bokade ett möte, och tog med mig 8 stycken förslag. Två av dem blev muntligt godkända av stadsantikvarien. En var av samma storlek som jag tidigare har bifogat, men vansinnigt mycket förskjuten. Den andra, en mycket mindre form.

Vi valde att gå vidare och förfina den mindre formen, som passar huset bättre. Ytan blir mindre, men vi känner ändå att funktionerna får plats utan att de blir allt för intryckta i en allt för liten yta.

Jag tar gärna mot feedback på bifogade ritningar. Visuellt på fasadritningarna känner jag fortfarande att det inte är balanserat ännu. Åter igen, tack! :)
Fyra arkitektritningar av husfasader med dimensioner, inkluderat en tillbyggnad och nya fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk ritning av entréplan, inkluderar kök, vardagsrum, sovrum och WC med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alias_Olle
  • Laddar…
För att följa upp ytterligare så är det självfallet inte guld och gröna skogar. Det steg ner som blir till utbyggnaden kräver att en ramp redovisas, vi vill egentligen ha två steg ner till tillbyggnaden för att skapa en takhöjd på 2,7 meter (som resterande delar av huset har), men det kräver en ramp på 4 meter (17*2*12).

Har justerat till ett trappsteg, men det gör fortfarande att rampen blockerar nedgång till källartrappen som vi gärna har i tillbyggnaden för att tillåta att vi skapar ett sovrum i det som tidigare var kök/trapp (höger på ritningen).

Vi är inne i en förhandling om att slippa tillgänglighetskraven på just den punkten motiverat av den dåliga tillgängligheten i befintliga byggnaden, samt kraven från stadsantikvarien. Förhoppningarna är dock små att detta kommer gå igenom. Kreativa lösningar på detta?

Väljer vi att inte rita in det nya köket i utbyggnanden, finns möjlighet att "svartbygga" en flytt av köket. Men det känns som sista vägen ut ur det här problemet, eftersom det förhindrar eventuell försäljning av huset de kommande 10 åren. Kraven hänger enbart samman med att vi flyttar väsentliga funktioner (köket), till den nya tillbyggnaden.
 
Rampen måste inte vara permanent, man behöver bara visa att den kan läggas dit på ett säkert sätt vid behov. Det bör finnas en ramp vid besiktningen, men sedan kan den plockas bort.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Rampen måste inte vara permanent, man behöver bara visa att den kan läggas dit på ett säkert sätt vid behov. Det bör finnas en ramp vid besiktningen, men sedan kan den plockas bort.
Ja, precis. Det vore vansinnigt annars. Tycker det är väl långt att gå när man måste ha en ramp, fast man inte kommer använda den. Speciellt i ett sådant otillgängligt hus som det är.

Någon som vet hur riktlinjerna för ramper ser ut, eller om det finns smarta lösningar som man kan ha på små ytor? Speciellt bredden blir ett problem här med en klassisk ramp.
 
N nexustwins skrev:
Ja, precis. Det vore vansinnigt annars. Tycker det är väl långt att gå när man måste ha en ramp, fast man inte kommer använda den. Speciellt i ett sådant otillgängligt hus som det är.

Någon som vet hur riktlinjerna för ramper ser ut, eller om det finns smarta lösningar som man kan ha på små ytor? Speciellt bredden blir ett problem här med en klassisk ramp.
Bland annat BBR 3:1422 handlar om ramper i byggnader.

Min bedömning är att ev ramper i byggnader ska vara fasta, går kanske att göra avsteg enligt 3:5111 med hänvisning till kulturvärde i detta fall, men i grunden ska man eftersträva att golvnivå på tillbyggda delar är i nivå med befintliga om det inte finns synnerliga skäl till avsteg.
 
Jag älskar när det inte riktigt "märks" att man går in i en utbyggnad. Förespråkade starkt och länge om att inte behöva börja 10 cm under befintliga takfoten (som slutar 30 centimeter under taket). Men på grund av kulturmärkningen som finns på bostaden, så var det ett krav. Helst ville man sänka ännu mer.

Till detta behöver jag ju isolering i tillbyggnaden på vad jag förstår 30-40 centimeter. Summan av detta, 70-cm lägre takhöjd i tillbyggnaden utan nivåskillnad. Idag har vi 2,7 meter och kommer alltså inte upp i de lagstadgade 2,4 meterna hur vi än vänder och vrider på det.

Större får vi inte lov att bygga enligt antikvarien. Jag ser två lösningar:

- Undvika att flytta trappan. Ett rum som skulle bli sovrum, kommer inte att bli av eftersom vi inte kan nyttja det på grund av avsaknad av fönster.
- Mecka runt med siffrorna och precis klocka in på 2,4 meter. Risken är att tillbyggnaden blir, ehm... kall som ett 30-tals hus.
 
  • Ritning av en husplan med måttangivelser, flera rum inklusive kök, sovrum och hall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammelnörden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.