harry73
Finns det företag med den klädkoden i Sverige?
För då tycker hag att du ska berötta vilka. Det borde kunna bli en bra mediestorm
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Kanske någon skoaffär då.
Ni vet de där som annonserar köp tre betala för två :)
 
harry73 harry73 skrev:
Finns det företag med den klädkoden i Sverige?
För då tycker hag att du ska berötta vilka. Det borde kunna bli en bra mediestorm
Kommer inte ihåg faktiskt. Det var en artikelserie i typ svenskan får några år sedan.
 
Hemmakatten
Ett av mina sommarjobb när jag studerade var på en bank i centrala Stockholm. Jag satt på ett kontor utan kundkontakter och registrerade inkommande betalningar för en stor kund. Det här var länge sedan, innan datorernas intåg.

På banken fick man en personalhandbok med regler. Man fick ha nagellack men bara rosa, inte rött, hade man örhängen fick de inte vara hängande. Man var tvungen att ha nylonstrumpor oavsett hur varmt det var utomhus. Hade man långt hår var det tvunget att vara uppsatt. Inga sandaler tillsätts, skulle vara heltäckande skor. Inga ärmlösa toppar. Mm mm
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Ett av mina sommarjobb när jag studerade var på en bank i centrala Stockholm. Jag satt på ett kontor utan kundkontakter och registrerade inkommande betalningar för en stor kund. Det här var länge sedan, innan datorernas intåg.

På banken fick man en personalhandbok med regler. Man fick ha nagellack men bara rosa, inte rött, hade man örhängen fick de inte vara hängande. Man var tvungen att ha nylonstrumpor oavsett hur varmt det var utomhus. Hade man långt hår var det tvunget att vara uppsatt. Inga sandaler tillsätts, skulle vara heltäckande skor. Inga ärmlösa toppar. Mm mm
Som en uniform ungefär. Eller som en hantverkares mundering.
Inget speciellt förtryck med det där.
Min fru använder det för det är kvinnlingt, snyggt och man bli ju lite längre.
 
Staffans2000
Jag kollade på partiledardebatten i går.
Precis i vinjetten kunde man se graderna av förtryck de kvinnliga partiledarna var utsatta för!
Inte överraskande var den kristdemokratiska partiledaren mest utsatt för den patriarkala strukturen vilket hon visade genom att bära pumps med höga klackar. Minst påverkad av könsmaktsordningen var miljöpartisten.men även hon bar skor med klack, om än lägre och bredare än sina olyckliga medsystrar.

Staffan
 
Vi är alla sexuella varelser. Sex är en viktig drivkraft för människan, och vi gör alla saker för att göra oss mer attraktiva för motsatta könet (eller samma kön, om det är din tekopp). Jag skulle inte kalla det för förtryck, bara mänsklig natur.
 
Jag begriper inte varför kvinnor skulle behöva klä ut sig till kvinnor? Man är väl precis lika mycket kvinna oavsett hur skodonen ser ut eller vilken färg man har på läpparna?
Själv går jag gärna omkring i kläder jag ärvde efter min man, jeans, t-shirt och tröja, utan att fundera över vad omgivningen tycker.
 
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Ett av mina sommarjobb när jag studerade var på en bank i centrala Stockholm. Jag satt på ett kontor utan kundkontakter och registrerade inkommande betalningar för en stor kund. Det här var länge sedan, innan datorernas intåg.

På banken fick man en personalhandbok med regler. Man fick ha nagellack men bara rosa, inte rött, hade man örhängen fick de inte vara hängande. Man var tvungen att ha nylonstrumpor oavsett hur varmt det var utomhus. Hade man långt hår var det tvunget att vara uppsatt. Inga sandaler tillsätts, skulle vara heltäckande skor. Inga ärmlösa toppar. Mm mm
Som hos SL då, där man inte fick ha shorts. Men eftersom kjol var tillåtet, var det någon manlig konduktör som hade kjol varma sommardagar! Helt rätt!
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Mikael_L
I Skottland, hade jag för mig.
:cool: :p


1004BIK-1.jpg
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
I Skottland, hade jag för mig.
:cool: :p


[bild]
Det där är en fèileadh beag också kallad small kilt. Uppfunnen så sent som i mitten på 1700-talet. Sannolikt uppfunnen av en engelsman som hette Thomas Rawlinson.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.