BirgitS
Anna_H Anna_H skrev:
Vi har en 24" i köket, funkar utmärkt. Köket är 4 meter bredd, den sitter på ena väggen och vi sitter i kökssoffan, så det är 370 cm till TV:n.
Det skulle jag inte klara av med mina ögon i alla fall. Vi har vår teve på ungefär 3 m håll och då är den minst 32".

HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Inte mycket förvaring, inga sköna fåtöljer, ingen som kan sova över, ingen tv, ingen dator...
Det finns ju gott om plats att ställa dit en bokhylla och en fåtölj. Det är ett kombinerat mat- och skrivbord så när man ska använda datorn ställer man dit sin laptop. Det är nog många studenter som har sovit två i 90 cm bred säng ;)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
jonmo jonmo skrev:
Två rejäla garderober i hallen. I övrigt: tanken när man säljer en lägenhet, som i annonsen eller på ritning (hint, hint) är att så många som möjligt skall se möjligheterna i den. Man gör alltså motsatsen till att övermöblera efter en specifik målgrupp.

Personligen tror jag att vi i någon framtid kommer förundras över den historiskt sett korta period då det inreddes hem med TVn som ett altare med högsta prio och bästa platsen.
Jo men man förstår säkert att man kan möblera som man vill. Man ser ju även ofta möblerade hus i mäklarannonser.
 
HOBBY ARCHITECT
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ett kombinerat mat- och skrivbord så när man ska använda datorn ställer man dit sin laptop. Det är nog många studenter som har sovit två i 90 cm bred säng ;)
Tack, du fattar! :D
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jo men man förstår säkert att man kan möblera som man vill. Man ser ju även ofta möblerade hus i mäklarannonser.
Va? Givetvis förstår jag det. Men du verkar inte förstå det eftersom du klagar på hur det är möblerat.

Den lägenheten är ju också möblerad, dock bara med det mest basala för att just ge rum för folk att fylla i efter smak. Någon vill ställa en spel-rigg i hörnet, en annan vill ha projektor och surround, en tredje vill optimera för spelkvällar med kompisar. Allt detta går att göra i den lägenheten i annonsen.

Sedan måste jag bara kommentera dina ritningar. En av anledningarna till att det inte går att bygga litet i Sverige idag är att vi har sjuka tillgänglighetsnormer. Jag vet inte om du brytt dig om att söka efter det, men här är ett exempel:
http://infobank.nacka.se/handlingar...er_for_tillganglighet_vid_nya_byggprojekt.pdf

Som du kan läsa där behöver man exempelvis 1,7x2,35m badrum om man ska ha en kombimaskin. Ska man ha en torktumlare istället, får man inte göra en klassisk tvättpelare, utan ställa den bredvid.

Jag tycker personligen att dessa normer är enormt skadliga och borde till stora delar strykas. Det gäller även ett antal andra normer som inte har med tillgänglighet att göra, men detta är grovt off topic så jag ska inte fortsätta ranta om det.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
D
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Ja någon lärde mig det, men jag får inte ihop det bättre än såhär. Tror du det bli galet mycket dyrare trots att det är spegelvänt (alltså två stammar)? Exakt vad är en stam föresten... Rör? :)
Du länkade till dom här tidigare i tråden tror jag, studentlägenheter som är spegelvända så att två lägenheter kan dela på samma stam.
http://static.csbnet.se/www/3d/chabo.pdf
 
HOBBY ARCHITECT
jonmo jonmo skrev:
Va? Givetvis förstår jag det. Men du verkar inte förstå det eftersom du klagar på hur det är möblerat.

Den lägenheten är ju också möblerad, dock bara med det mest basala för att just ge rum för folk att fylla i efter smak. Någon vill ställa en spel-rigg i hörnet, en annan vill ha projektor och surround, en tredje vill optimera för spelkvällar med kompisar. Allt detta går att göra i den lägenheten i annonsen.

Sedan måste jag bara kommentera dina ritningar. En av anledningarna till att det inte går att bygga litet i Sverige idag är att vi har sjuka tillgänglighetsnormer. Jag vet inte om du brytt dig om att söka efter det, men här är ett exempel:
[länk]

Som du kan läsa där behöver man exempelvis 1,7x2,35m badrum om man ska ha en kombimaskin. Ska man ha en torktumlare istället, får man inte göra en klassisk tvättpelare, utan ställa den bredvid.

Jag tycker personligen att dessa normer är enormt skadliga och borde till stora delar strykas. Det gäller även ett antal andra normer som inte har med tillgänglighet att göra, men detta är grovt off topic så jag ska inte fortsätta ranta om det.
Man kan ju ha olika åsikter om hur det ska möbleras.

Jasså får man inte stapla tvättmaskin och torktummlare: Vet du varför? Och vet du varför det måste vara ett visst mått på badrummet för en tvättmaskin? Mitt badrum där är 2x2,1m. Jag kan ju flytta ut väggen 2 dm till vänster.

ea002185fc9cdbb2ed1cbde0b4a57d61.jpg meuble-pour-machine-a-laver-placard-rangements-bois.jpg
Så här får det inte se ut alltså? :(
 
HOBBY ARCHITECT
D Drömtroll skrev:
Du länkade till dom här tidigare i tråden tror jag, studentlägenheter som är spegelvända så att två lägenheter kan dela på samma stam.
[länk]
Var inte jag, men förstår vad du menar med spegelvänt. Men får väl se till att ha tjocka väggar så man inte ligger vägg i vägg med grannen. :D

Men där är ju även två stammar. En till köket och en till badrummet.
 
HOBBY ARCHITECT
Jag tänker mig något sånt här när det gäller köksbänken och skrivbordet. Detta är dock en gammal ritning. Men ja det är synd att det inte går att bygga smått i Sverige så lätt.
 
  • 3D-ritning av ett kombinerat kök och arbetsområde med skrivbord, bänkar och köksutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av ett litet bostadsutrymme med integrerat kök, skrivbord och sittområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
HOBBY ARCHITECT
jonmo jonmo skrev:
Ska man ha en torktumlare istället, får man inte göra en klassisk tvättpelare, utan ställa den bredvid.
Gäller detta bara när man bygger nya lägenhetshus och hus eller gäller det även i gamla hus? Jag har en lägenhet i ett hus från 1985 där jag haft en tvättmaskin/torktumlare i badrummet men den är sönder och har funderat på att köpa en tvättmaskin och en torktumlare att ställa ovanpå.
 
HOBBY ARCHITECT
Varför får man inte ha tvättmaskin i köket om man får ha diskmaskin?
 
Gammelnörden
Boverkets byggregler (inkl tillgänglighetsregler) gäller när man bygger nytt eller ändrar en byggnad, inklusive ändrad användning. Fritidshus med högst två bostäder är undantagna. Arbetslokaler är undantagna om det är obefogat att göra lokalerna tillgängliga och användbara med hänsyn till verksamhetens art. http://www.boverket.se/Tillganglighet/

För att en person i rullstol eller med annat rörelsehinder/fysisk nedsättnig på egen hand ska kunna tömma och på annat sätt hantera tvätt- och torktumlare måste båda stå på golvet och en avlastningsyta finnas tillgänglig.

En tvättmaskin bör installeras i utrymme med golvbrunn, säkert pga att en tvättmaskin använder typ 50 l vatten och diskmaskin max 10 l eller mindre med snålprogram. Vid ett vattenläckage måste alltså vattnet kunna ta vägen någonstans för att inte orsaka betydande vattenskador. Det är ju inte så troligt att man har vinylmatta med uppvik och golvbrunn i köket/sovrum/vardagsrummet?
Hemförsäkringen inklusive bostadsrättstillägg täcker bara vattenskada orsakad av en tvättmaskin om installationen gjorts enligt gällande byggnorm. Därför är det också så att man oftast inte får installera en tvättmaskin i köket i en befintlig lägenhet för hyresvärden eller bostadsrättsföreningen.
 
BirgitS
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Man kan ju ha olika åsikter om hur det ska möbleras.

Jasså får man inte stapla tvättmaskin och torktummlare: Vet du varför? Och vet du varför det måste vara ett visst mått på badrummet för en tvättmaskin?
1. För att man inte kan hantera en torktumlare som är ovanpå en tvättmaskin när man sitter i rullstol.
2. För att badrummet ska kunna användas av en som är rullstolsburen.
Kraven finns när det gäller bygglov, sen hur man gör efteråt är en helt annan sak. Finns det tvätt- och torkmöjligheter någon annanstans så faller nog kravet och tvättpelaren tas ut av kommunen om en bostadsanpassning blir nödvändig efter inflytt.
http://www.boverket.se/sv/byggande/tillganglighet--bostadsutformning/bostadsutformning/
 
HOBBY ARCHITECT
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Boverkets byggregler (inkl tillgänglighetsregler) gäller när man bygger nytt eller ändrar en byggnad, inklusive ändrad användning. Fritidshus med högst två bostäder är undantagna. Arbetslokaler är undantagna om det är obefogat att göra lokalerna tillgängliga och användbara med hänsyn till verksamhetens art. [länk]

För att en person i rullstol eller med annat rörelsehinder/fysisk nedsättnig på egen hand ska kunna tömma och på annat sätt hantera tvätt- och torktumlare måste båda stå på golvet och en avlastningsyta finnas tillgänglig.

En tvättmaskin bör installeras i utrymme med golvbrunn, säkert pga att en tvättmaskin använder typ 50 l vatten och diskmaskin max 10 l eller mindre med snålprogram. Vid ett vattenläckage måste alltså vattnet kunna ta vägen någonstans för att inte orsaka betydande vattenskador. Det är ju inte så troligt att man har vinylmatta med uppvik och golvbrunn i köket/sovrum/vardagsrummet?
Hemförsäkringen inklusive bostadsrättstillägg täcker bara vattenskada orsakad av en tvättmaskin om installationen gjorts enligt gällande byggnorm. Därför är det också så att man oftast inte får installera en tvättmaskin i köket i en befintlig lägenhet för hyresvärden eller bostadsrättsföreningen.
Tack för infon! Jag ritar bara hus för jag är fascinerad av arkitektur, har gjort det sen jag var liten. Min lilla nördhobby som sagt. Men det är kul att lära sig mer och mer. (y):)

Jaha, så jag får nog stapla då. Man kan undra om allt nytt verkligen ska behöva vara handikappsanpassat... Men regler är regler.
 
Redigerat:
Nog får man stapla torktumlaren på tvättmaskinen i vissa fall i alla fall? Så är det på bygglovsritningarna i det hus vi bygger just nu.
 
Byurn Byurn skrev:
Nog får man stapla torktumlaren på tvättmaskinen i vissa fall i alla fall? Så är det på bygglovsritningarna i det hus vi bygger just nu.
En torktumlare är väl knappast en nödvändigt bostadstillbehör?
Vi har ingen till exempel, utan hänger all tvätt på linor/stänger, ute, eller på lilla snurran:
813213.jpg
Så var tumlaren står borde ju inte spela större roll än var vinkylen är placerad :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.