Nibe har inte 10 års garanti den är 2 år sen medföljer en 4 års försäkring som ersätter avskrivning och själv risk om man tar ut skadan på villaförsäkringen vill man ha försäkringen längre kostar det 3000 kr för 4 år till jag tyckte det var värt det och tecknade en sån ett haveri ska inte behöva kosta nåt de första 10 åren. En flvp är kanske 10000 kr billigare i inköp jobbet att byta blir nog större på en flvp med vent justering gissar på att skillnaden i försäkring beror på att de flesta flvp skickas med av husleverantör 1 gången och sen anses det för dyrt att byta märke pga av mera jobb helt enkelt sämre konkurens.
 
Fel av mig, de bjuder på försäkringen för BVP medan man på FLVP får betala 1500 kr för den!

"Privatperson med en gällande villahem- eller fritidshusförsäkring erhåller vid köp av en bergvärmepump (typ 1126, 1145, 1226, 1245, 1150, 1250) eller en luft/vattenvärmepump (typ 2025 eller NIBE SPLIT) en sexårig kompletterande trygghetsförsäkring på hela värmepumpsanläggningen. Försäkringen ersätter avskrivningsavdrag och självrisk. Ersättningen för självrisken maximeras till 3000 kr.
När det gäller våra frånluftsvärmepumpar så kan du teckna denna försäkring för 1500 kr.

Frågan kvarstår dock, varför får man köpa den själv till FLVP?
Förmodligen är det iofs bättre då man kan själv välja, medans alla får betala för det på BVP.
 
Jag skulle rekomendera alla att ta tillägsförsäkring.
Min Nibe 1215 havererade igår, kompressorn ville inte vara med.
Försäkringbolaget täcker 50 % av kostnaden för en ny kompressor (kostar 30 - 40 tusen) efter åldersavdrag, pumpen var från 2004....
Ska nog fundera på att skrota bervärmen, kostar mer än det smakar.
 
Har man en buffert på den kostnad som försäkringen maximalt kan ersätta i ditt fall (ca 17 000 verkar det som) så är det med mycket stor sannolikhet bortkastade pengar att teckna denna typ av tilläggsförsäkring.

Ovanstående resonemang gäller för alla typer av försäkringar.

Den enda gång man kan tjäna på en försäkring är om man vet att ens egen risk för skada är mycket högre än genomsnittet eller om man anser att bolaget har beräknat risken alldeles för lågt (kom dock ihåg att de är proffs på det här).
 
Det är antagligen vanliga hemförsäkringen som ersätter 50 % hade han haft till lägsförsäkringen hade det inte kostat nått. Låter som högt pris på en kompressor en 1126 8 kw kostar 40000 kr komplett.
Har du koll på antal drifttimmar och antal starter på havererade vp.
 
Får man 50% på en 7 år gammal pump?
Övervägde själv att förlänga för ett par månader sen men avstod enligt Sailfast resonemang.
Att man får så mycket på hemförsäkringen styrker då mitt beslut att strunta i tillägsförsäkringen.
 
Tycker försäkringen verkar bra whatever skulle få mellan 15000 - 20000kr + ersättning för självrisken.
 
Update:
Hemförsäkringen täcker 50% av kostnaden för ett byte av en hel kompressormodul. Kostnad ca 25 000 kr och inget annat, my bad..
Så efter hemförsäkringen gått in så pröjsar jag ca 12000 kr ur egen ficka.
Nibe 1215-5, installerad 2004.

Fortfarande sur.....
 
Har du koll på antal starter och drift timmar ?
 
L lca1 skrev:
Vet en som nyligen fått ny kompressor, pumen var 10-år så försäkringen funkar, kostade honom inte ett öre.
Vi har haft Arctics försäkring i mer än 10 år.
Under förra året gick kompressorn på den då 9-åriga pumpen sönder. Försäkringsbolaget ersatte 10 % minus självrisken. Arctic återbetalade resten, inkl. självrisken så allt det kostade oss var lite städning efter att den nya kompressorn kommit på plats. Utan Arctic så hade vi blivit nästan 20 000 kr fattigare.
Nu har det varit ägarbyte på huset - men försäkringen följde med.
Det är väl värt de ca 1 600 kr / år som premien är
 
  • Gilla
Lolight
  • Laddar…
Den försäkringen betalar sig.Vet av egen erfarenhet.
 
På 9 år så betalar man ju 14400 kr så det är inte helt gratis.
 
C Chripah skrev:
Utan Arctic så hade vi blivit nästan 20 000 kr fattigare.
....
Det är väl värt de ca 1 600 kr / år som premien är
Hur räknar du?
Jag får det till att ni sparade runt 2500 kr. Hade det dröjt två år till innan haveriet hade ni förlorat pengar.
 
Om det var lönt att skaffa försäkringen skulle bolaget gå i konkurs efter de då betalar ut mer pengar än vad de får in...
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.