Har nu i flera dagar felsökt slingan till min HQ och jag håller på att bli galen.

Problemen började med att klipparen lyckades riva upp begränsningen på ett ställe och klippa av den. Jag lagade detta efterföljande dag, men det fungerade inte. Testade att använda guiden som begränsning, men det fungerade inte. Drog en genvägar från avklippningen direkt till laddaren. Det fungerade.

Sätter jag en kort slinga vid laddstationen så fungerar allt som det ska. Kopplar jag in de första 30m på ena sidan fungerar det. Samma med de första 30m på andra sidan. Kopplar jag ihop dessa 60m med ytterligare 50m till en slinga fungerar det inte (blink) . Gräsklipparens visar dock 100% signalkvalitet...
...mäter jag denna slingan ligger jag på ca 10 ohm. Lite lustigt är det dock att motståndet ökar över tiden, vilket indikerar induktion i slingan. När jag har de två kortare slingorna så ligger de på ca 2 ohm var.

Har köpt en kabelfinnare (velleman) på Kjell. Enligt denna har jag en hel kabel och inget jordläckage.

Jag tror laddstationen (nästan ny, utbytt i somras) har gett upp, vad tror ni experter?

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Vad har du skarvat med?

Om du använt HQ´s skarv kolla att du verkligen tryckt ihop den, "pluppen" skall ända ner, nått som är lätt att missa..
 
Automover skrev:
Vad har du skarvat med?

Om du använt HQ´s skarv kolla att du verkligen tryckt ihop den, "pluppen" skall ända ner, nått som är lätt att missa..
Jag har likadana skarvar som HQ, men från ebay och mycket billigare (men det är 3m detta också) . Men som sagt var, jag har 10 ohms resistans. Det innebär att jag har kontakt...

Nu har jag grävt upp många av skarvarna och tvinnat kabeln ovan mark för att få mätpunkter...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Jag blev förbannad efter att jag skrev detta igår och grävde upp varenda känd skarvpunkt på slingan. Kapade dessutom på ett par nya ställen för att få rimliga punkter att mäta mot. Sedan har jag testat alla de segment och kombinationer av slingsegment som jag kan testa med de extra trådar jag hade hemma. Några exempel:
- jag har testat de 30 första metrarna på bägge begränsningsriktningarna. Fungerar åt bägge hållen.
- Jag har testat de två efterföljande segmenten på begränsningen, det fungerar
- jag har testat koppla ihop alla de ovanstående segmenten, det fungerar inte.
- jag har delat upp slingan i tre delar/slingor och testat var och en av dessa för sig - ingen av dem fungerar (den kortaste av dessa är ca 70m)
- jag har testat ytterligare några segment av slingan där jag kommit åt, alla dessa har dock blivit över 70m - inget av dem har fungerat

Slutsats:
- någonstans mellan 30 och 70 meter går gränsen för vad som fungerar och inte. Detta måste betyda att slutsteget i laddplattan har gett upp. Jag kan dock inte förstå varför, då det inte varit åska. Det enda som var mellan det att tråden klipptes av och jag skarvade ihop den igen var att det blåste rejält samtidigt som det regnade kraftigt (huvudorsaken till att jag inte skarvade ihop slingan samma dag).

Kan det vara så att det trängt in fukt till kretskortet i laddstationen?


Tyvärr har jag ingen 100m slinga liggande hemma som bara väntar på att bli utrullad, för i så fall hade jag kunnat testa ännu bättre med den slingan (oskarvad slinga på 100m) och få ännu fler slingkombinationer att testa...

Någon som känner igen felsymptomen och kan ge en ledtråd/bekräftelse på vad som är fel?
 
Redigerat:
Nä, nu blir det verkstaden imorgon. Kommer inte längre...
...och ingen annan verkar heller haft liknande problem...
 
Var felet som du trodde?

Själv har jag rullat igång min AM för säsongen idag. Fick dock ägna en stund åt att hitta ett kabelbrott på slingan. Fick låna en sådan här:http://www.amazon.com/MS6812-Telephone-Network-Tracker-Tester/dp/B007NU35A2 av återförsäljaren. Men antingen så fatta jag inte riktigt hur den skulle användas eller så klarar den inte av när slingan är för lång (har föra hundra meter)
 
Jag har faktiskt idag rivit upp stora delar av slingan, eftersom det i höstas visade sig att det fungerade när jag köpte 100m ny slinga och lade ut enbart denna. Hursomhelst så hittade jag mycket spännande när jag rev upp den, den var av på två ställen, skavd på flera ställen och jag kommer inte ihåg att jag gjort så många skarvningar som det var.

Jag har kört klipparen i tre säsonger och har utökat området några gånger, klippt av några gånger, men inte visste jag att jag skarvat så många gånger...
...men med tanke på hur mycket kabel och hur många skarvar jag köpt över dessa tre år så borde jag ha förstått...

Slutsatsen var helt enkelt att på alla delar av min tomt så läcker begränsningskabeln lite för mycket...

Denna gången så kommer jag inte att köra med skarvar, utan jag kommer att löda ihop trådarna och köra med krympslang över skarvarna. Skall också lägga ut extra slinga på några strategiska ställen där jag planerar att utöka området på sikt. Vidare så spikar jag inte kabeln heller. Jag använder spade och lägger ett snett snitt under gräset, så att jag kan lyfta svålen och lägg kabeln under denna. Målet är att bara använda spikar vid temporära dragningar.

Det kan ju nämnas att jag har en mycket komplicerad tomt med mycket backar och trånga passager, vilket gör att jag hela tiden försöker förfina klippningen. Jag håller just nu på med att fylla på med mer jord runt lite berg som sticker upp på tomten, detta för att nu kunna klippa rätt över berget istället för att klippa runt det. Färre tofsar till trimmern...
 
Intressant! Jag har också en ganska komplicerad trädgård. 3000kvm gräs. Väldigt kuperad, osv. Tråden slingrar sig fram som en orm både hit och dit. Jag kör med en kantskärare när jag lägger ner tråden. Bladet ger precis lagom djup. Men det var smart idé att vinkla spadbladet.

Testade förra året att trycka i lite våtrumssillicon i några skarvar (de lite större med blå hatt och ingång för tre trådar. De var slut och jag behövde återanvända några. Så lyfte av hatten, la lite silikon och tryckte på. Tycks funka finfint än så länge.

Ska bli väldigt spännande att höra hur det funkar med din lösning med lödning och krympslang.
 
Jaha, då var man tillbaka med samma problem igen. Det verkar som om ingenting fungerar. Gissningsvis så har jag flera skador på kablarna nu också.

Signalkvalitén avtar med avståndet på ställen där jag inte har skarvar (mätt med kabelfinnare). Misstänker att mina 3M-skarvar inte är så bra. Och att det finns en massa skador på trådarna. Passar på att byta ut tråden några sektioner. Så får vi se...
 
Har lagt nästan hela dagen på felsökning. Har hittat sex stycken avbrott hittils.

Alla är av typen:
- skada på plasten på ledaren, fukt kommer in
- de förenade trådarna oxiderar
- när det nu varit rejält med tjäle i år så har trådarna gått av. Ett par av dem var inte ens plasten av på utan bara ledaren inuti.

Jag har sex underslingor som jag skarvar medelst tvinnibg (skyddat av ett plaströr) för enklare felsökning. Alla sex slingorna har brott, jag har nu lagat sex avbrott på tre av slingorna, så jag har minst tre avbrott till att laga, dock verkar även de lagade slingorna fortfarande ha problem.

Jag har felsökt med min Wellman. Den anser nu att de lagade slingorna är OK, men inte Ladd stationen som fortfarande blinkar grönt.

Jag är på väg att ge upp och lägga om alla mina trådar igen. Det är bara så mycket jobb med att lyfta stenläggning mm. På några ställen har jag lagt ledarna i fibertub under stenläggningen men inte på alla ställen...
 
Pacman42 Säker på att du inte har ECO-mode? Då måste klipparen aktivera slingan när den startar, annars blinkar den bara grönt.
 
Jo, jag är säker på att det inte är Eco mode.

Jag undrar om man inte kan komma över plastad rostfri tråd..
 
Nej, nu blir det till att lägga ny tråd på en stor del av tomten (har en rulle liggandes). Det går fortare än att felsöka. Är den gamla tråden hel kan jag ju återanvända den någon annanstans på tomten istället.

Är bara så less, detta blir tredje gången jag lägger om slingan...

Sonen föreslog att jag redan från början skall lägga in mätpunkter och dessutom göra en karta över vart de ligger, ingen dålig idé. Så får det bli. Lär dock behöva köpa två rullar tråd till...
 
Vad orsakar skadorna på plasthöljet?

Väntar själv på när min ca 600 m långa slinga ska ge upp, har lätt ett 50-tal lagningar efter 6 år av ändringar i trädgården, maskrosjärn och felriktade spadtag:oops:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.